Research Article
BibTex RIS Cite

Siyasi Partilerin Seçim Beyannamelerinde Eğitim Politikalarının Karşılaştırılması: 2023 Genel Seçimleri

Year 2024, Volume: 10 Issue: 3, 1111 - 1111

Abstract

Bu araştırmanın amacı, 2023’te cumhurbaşkanlığı ve genel seçimlerde Mecliste grubu bulunan ve cumhurbaşkanı adayı olan partilerin beyannamelerindeki eğitim politikalarını karşılaştırmalı olarak betimlemektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi olan doküman inceleme modeli kullanılmıştır. Beyannamelerin her biri ayrı bir doküman olarak ele alınmıştır. Araştırmanın problemine yönelik dokümanlar araştırılarak partilerin resmi sitelerinden orijinal belgeler elde edilmiştir. Milliyetçi Hareket Partisi beyannamesine internet sitesinden ulaşılamadığından ilçe başkanlığından eğitim bölümünün fotoğrafı çekilerek elde edilmiştir. Millet ittifakı ortak bir beyanname yayımladığı için Cumhuriyet Halk Partisi ve İYİ Parti bildirgeleri bu ortak beyannamede ele alınarak incelenmiştir. Cumhur İttifakının beyannameleri ortak olmadığı için AK Parti ve Milliyetçi Hareket Partisi bildirgeleri ayrı ayrı ele alınarak incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Dokümanlar üzerinden araştırmanın alt problemlerine uygun olarak kodlamalar yapılmıştır. Kodlamalar Nvivo kodlama ekniği kullanılarak yapılmıştır. Kodlar çıkarıldıktan sonra çeşitli temalar oluşturulmuştur. Bu araştırmanın çalışma grubunu 14 Mayıs 2023 seçimlerinde Mecliste grubu bulunan ve cumhurbaşkanı adayı olan dört partinin (AK Parti, Milliyetçi Hareket Partisi, Cumhuriyet Halk Partisi, İYİ Parti) içinde yer aldığı ittifak gruplarının seçim beyannamesi oluşturmaktadır. Partilerin beyannamelerinde vatandaş yetiştirme, örgün eğitim, yaygın eğitim, öğretmen yetiştirme ve öğrenci destekleme politikaları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre siyasi partilerin beyannamelerinde yer alan eğitim politikalarının benzer ve farklı yönlerinin olduğu görülmüştür. Araştırma sonunda Türk eğitim sisteminin öngörülebilirliğine ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Akça, Y., Esen, Ş., & Özer, G. (2018). Siyasi parti beyannamelerinde eğitim politikalarının değerlendirilmesi. Dr. M. Türkmen (Ed.), 3. Uluslararası Avrasya Spor ve Toplum Kongresi (ss.696-702). Bartın: Barın Üniversitesi.
  • AK Parti. (2023). Türkiye yüzyılı için doğru adımlar seçim beyannamesi 2023 https://www.akparti.org.tr/media/dwyd05pu/tu-rkiye-yu-zyılı-ic-in-dog-ru-adımlar-2023-sec-im.pdf adresinden 03.05.2023 tarihinde edinilmiştir.
  • Akpınar, M., & Küçük, E. (2022). Siyasi parti seçim beyannamelerinde eğitim politikaları: 2000-2022. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(2), 1-32.
  • Aydın, İ. (1997). Siyasi parti ve hükûmet programlarında eğitim-öğretim ve öğretmenler 1908-1997. Eğitim Sen Yayınları.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Bay, E. Kahramanoğlu, R., Döş, B., & Polat, Ü. (2020). Siyasi partilerin seçim beyannamelerinde hedeflediği insan karakterlerinin analizi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 1082-1113.
  • Berber, Ş. (2001). Türkiye’deki siyasi partiler ve eğitim politikaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, 4(2), 1-34.
  • Bulut, P. & Güven, S. (2018). Siyasi partilerin parti programlarında ilköğretim kademesinde gerçekleştirmeyi hedefledikleri düzenlemeler. http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/224.pdf adresinden 05.05.2023 tarihinde edinilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2002). Araştırma tasarımı nitel, nicel ve karma yaklaşımlar. E. Akdağ (Çeviri Ed.), Nobel Yayınları.
  • Demir, S. (2019). Türkiye'de siyasi partilerin eğitim politikalarına ilişkin siyasi parti temsilcisi görüşleri: Diyarbakır örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Mardin, Türkiye.
  • Erkmen, A., & Doğan, A. (2020). Cumhur İttifakı’nın seçim beyannamelerindeki eğitim vaatlerinin on birinci kalkınma planı kapsamında karşılaştırılması. Turkish Studies - Education, 15(6), 4191-4210.
  • Gürsoy, M., & Balcı Karaboğa, A. (2015). Siyasi partilerin seçim bildirgelerinde eğitim konusu. Route Educational and Social Science Journal Volume, 2(4), 112-140.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan yetiştirme düzenimiz. Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve İdari Bilimler Döner Sermaye İşletmesi Tesisleri.
  • Korkmaz, F. ( 2018). Siyasi partilerin 2018 Cumhurbaşkanlığı seçimi ve genel seçimler bildirgelerinde eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(5), 297-315.
  • Millet İttifakı, (2023). Ortak politikalar metni https://www.evrensel.net/haber/480700/millet-ittifakinin-acikladigi-ortak-politikalar-mutabakatinin-tam-metni adresinden 03.05.2023 tarihinde elde edilmiştir.
  • Pektaş, E.K. (1997). Büyük kent belediyelerinin eğitim ve kültür hizmetlerine siyasal parti ideolojilerinin yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Şimşek, A., Doğanay, A., Ataizi, M., Balaban Salı, J., & Akbulut, Y. (2008). Veri çözümleme teknikleri. A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (s. 163-195), Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tok, T. N. (2012). Türkiye’deki siyasal partilerin eğitim söylemleri ve siyasaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 273-312.
  • Yapraklı, M. (2017). Siyasi partilerin eğitim politikaları: 2015 genel seçim parti bildirgelerini analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Yıldırım, A., & Simsek H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Petek Akademi Yayınları: Ankara, Türkiye.

Comparison of Education Policies in Election Declarations of Political Parties: 2023 General Elections

Year 2024, Volume: 10 Issue: 3, 1111 - 1111

Abstract

The aim of this research is to comparatively describe the education policies in the declarations of the parties that have groups in the Parliament and are presidential candidates in the 2023 presidential and general elections. In this study, the document analysis model, which is a qualitative research method, was used. Each of the declarations has been considered as a document. Original documents related to the research problem were obtained from the official websites of the parties. Since the Milliyetçi Hareket Party declaration could not be accessed on the website, the booklet was accessed by going to the district headquarters. Since the Nation Alliance published a joint declaration, the Cumhuriyet Halk Party and İYİ Party declarations were discussed in the joint declaration, and the declaration of the People's Alliance was examined separately as the AK Party and Milliyetçi Hareket Party declarations. The content analysis method was used to analyze the data. The study group of the research consists of the election declarations of the alliance groups in which four parties (AK Party, Milliyetçi Hareket Party, Cumhuriyet Halk Party, İYİ Party) which have a group in the Parliament and are presidential candidates in the May 14, 2023 elections. In the declarations of the parties; citizen training, formal education, non-formal education, teacher training, and student support policies were examined comparatively. According to the findings of the study, it was seen that the education policies included in the declarations of political parties had similar and different aspects. At the end of the research, some suggestions were made regarding the predictability of the Turkish education system.

References

  • Akça, Y., Esen, Ş., & Özer, G. (2018). Siyasi parti beyannamelerinde eğitim politikalarının değerlendirilmesi. Dr. M. Türkmen (Ed.), 3. Uluslararası Avrasya Spor ve Toplum Kongresi (ss.696-702). Bartın: Barın Üniversitesi.
  • AK Parti. (2023). Türkiye yüzyılı için doğru adımlar seçim beyannamesi 2023 https://www.akparti.org.tr/media/dwyd05pu/tu-rkiye-yu-zyılı-ic-in-dog-ru-adımlar-2023-sec-im.pdf adresinden 03.05.2023 tarihinde edinilmiştir.
  • Akpınar, M., & Küçük, E. (2022). Siyasi parti seçim beyannamelerinde eğitim politikaları: 2000-2022. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(2), 1-32.
  • Aydın, İ. (1997). Siyasi parti ve hükûmet programlarında eğitim-öğretim ve öğretmenler 1908-1997. Eğitim Sen Yayınları.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Bay, E. Kahramanoğlu, R., Döş, B., & Polat, Ü. (2020). Siyasi partilerin seçim beyannamelerinde hedeflediği insan karakterlerinin analizi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 1082-1113.
  • Berber, Ş. (2001). Türkiye’deki siyasi partiler ve eğitim politikaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, 4(2), 1-34.
  • Bulut, P. & Güven, S. (2018). Siyasi partilerin parti programlarında ilköğretim kademesinde gerçekleştirmeyi hedefledikleri düzenlemeler. http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/224.pdf adresinden 05.05.2023 tarihinde edinilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2002). Araştırma tasarımı nitel, nicel ve karma yaklaşımlar. E. Akdağ (Çeviri Ed.), Nobel Yayınları.
  • Demir, S. (2019). Türkiye'de siyasi partilerin eğitim politikalarına ilişkin siyasi parti temsilcisi görüşleri: Diyarbakır örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Mardin, Türkiye.
  • Erkmen, A., & Doğan, A. (2020). Cumhur İttifakı’nın seçim beyannamelerindeki eğitim vaatlerinin on birinci kalkınma planı kapsamında karşılaştırılması. Turkish Studies - Education, 15(6), 4191-4210.
  • Gürsoy, M., & Balcı Karaboğa, A. (2015). Siyasi partilerin seçim bildirgelerinde eğitim konusu. Route Educational and Social Science Journal Volume, 2(4), 112-140.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan yetiştirme düzenimiz. Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve İdari Bilimler Döner Sermaye İşletmesi Tesisleri.
  • Korkmaz, F. ( 2018). Siyasi partilerin 2018 Cumhurbaşkanlığı seçimi ve genel seçimler bildirgelerinde eğitime yönelik görüşlerinin incelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(5), 297-315.
  • Millet İttifakı, (2023). Ortak politikalar metni https://www.evrensel.net/haber/480700/millet-ittifakinin-acikladigi-ortak-politikalar-mutabakatinin-tam-metni adresinden 03.05.2023 tarihinde elde edilmiştir.
  • Pektaş, E.K. (1997). Büyük kent belediyelerinin eğitim ve kültür hizmetlerine siyasal parti ideolojilerinin yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Türkiye.
  • Şimşek, A., Doğanay, A., Ataizi, M., Balaban Salı, J., & Akbulut, Y. (2008). Veri çözümleme teknikleri. A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (s. 163-195), Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tok, T. N. (2012). Türkiye’deki siyasal partilerin eğitim söylemleri ve siyasaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 273-312.
  • Yapraklı, M. (2017). Siyasi partilerin eğitim politikaları: 2015 genel seçim parti bildirgelerini analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Yıldırım, A., & Simsek H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Petek Akademi Yayınları: Ankara, Türkiye.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Policy
Journal Section Education Policies
Authors

Demet Duman 0009-0009-3995-389X

Selçuk Uygun 0000-0002-6808-2829

Early Pub Date November 28, 2024
Publication Date
Submission Date May 21, 2024
Acceptance Date August 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Duman, D., & Uygun, S. (2024). Siyasi Partilerin Seçim Beyannamelerinde Eğitim Politikalarının Karşılaştırılması: 2023 Genel Seçimleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 1111-1111.