Öğrencilere ilgi ve yeteneklerini kullanma ve geliştirme fırsatı vererek tüm sürecin farklılaştırıldığı bir öğretim yaklaşımı olan farklılaştırılmış öğretim uygulamaları günümüzde önem kazanmıştır. Yapılan çalışmalarda farklılaştırılmış öğretimin çoğunlukla öğrenciler üzerinde etkilerinin araştırıldığı fakat öğretmenlerle yapılan çalışmaların yeterli olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda yapılan bu araştırmanın amacı fen Bilimleri öğretmenlerinin, farklılaştırılmış öğretim uygulamalarına yönelik yetkinlik ve uygulama düzeyleri algılarını farklı değişkenlere bağlı olarak incelemektir. Araştırmada nicel araştırma modellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya katılan 102 Fen Bilimleri öğretmene, Çam tarafından geliştirilen “Farklılaştırılmış Öğretimi Uygulama ve Yetkinlik Düzeyi Ölçeği” uygulanmıştır. Yetkinlik ve uygulama düzeyleri olmak üzere 2 kısımdan oluşan 7’li likert tipi bir ölçek; motivasyon, materyal, öğrenme ortamı, etkinlikler, bireysel farklılıklar, görevler ve değerlendirme olmak üzere 7 boyuttan oluşmaktadır. Araştırma için geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış, güvenirliğinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin Karadeniz bölgesinde bir ilde görev yapmakta olan Fen Bilimleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem biriminin seçilmesinde araştırmaya hız kazandırması ve yakın, erişilebilir durumların seçilmesinde kullanılan uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet ve okul türü ile farklılaştırılmış öğretimi uygulama ve yetkinlik düzeyleri arasında ölçeğin alt boyutlarından bazıları için erkek öğretmenler ve özel okulda görev yapan öğretmenler lehine farklılık görülmüştür. Bununla birlikte eğitim durumları ve mesleki kıdemleri ile farklılaştırılmış öğretimi uygulama ve yetkinlik düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Bu çalışma, birinci yazarın danışmanlığında ikinci yazar tarafından hazırlanan yüksek lisans tezine dayanmaktadır.
Differentiated instruction, a teaching approach in which the whole process is differentiated by allowing students to use and develop their interests and abilities, has gained importance today. In the studies conducted, it was seen that the effects of differentiated instruction on students were mainly investigated, and the studies conducted with teachers were insufficient. In this context, this study examines science teachers' perceptions of their competence and implementation levels of differentiated instructional practices depending on different variables. The survey model, one of the quantitative research models, was used in the study. 'Differentiated Instruction Implementation and Competence Level Scale' developed by Çam (2013) was applied to 102 science teachers participating in the study. It is a 7-point Likert-type scale consisting of 2 parts: competence and application levels, and seven dimensions: motivation, materials, learning environment, activities, individual differences, tasks, and assessment. Validity and reliability studies were conducted for the research, and it was concluded that the reliability was high. The research study group consists of science teachers working in a province of Turkey in the 2023-2024 academic year. A convenient sampling method was used in the study. For some of the sub-dimensions of the scale, there was a difference in favor of male teachers and teachers working in private schools for some of the sub-dimensions of the scale between teachers' gender and school type and their levels of implementation of differentiated instruction and competence. However, no significant difference was found between their educational status, professional seniority, and competence in implementing differentiated instruction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Science Education |
Authors | |
Early Pub Date | March 25, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 7, 2025 |
Acceptance Date | March 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |