Üstün
yetenekli olmanın evrensel olarak kabul görmüş bir tanımı bulunmamakla
birlikte; en genel çerçevede üstün yetenekli olmak; zekâ, akademik ve yetenek
anlamında bireylerin kendi yaşıtlarına oranla daha üstün bir performans
göstermesi olarak tanımlanabilir. Okul öncesi dönem çocukların sahip oldukları
bireysel özelliklerini anlamak, yeteneklerini tanımak ve keşfetmek hatta var
olan yeteneklerini geliştirmek açısından önemli yıllardır. Bu dönemde çocukta
var olan üstün bir yeteneğin keşfedilmesi ileriki yıllarında bu yeteneğin daha
ileri seviyelere ulaşabilmesine temel oluşturacaktır. Bu araştırma; üstün
yetenekli çocuklar hakkındaki öğretmen görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Araştırmanın çalışma grubunu Uşak il merkezinde yer alan Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı anasınıflarında ve bağımsız anaokullarında görev yapmakta
olan 33 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma
deseni kullanılmıştır. Araştırmada veriler; anaokullarındaki/anasınıflarındaki
öğretmenlerle yürütülen yarı-yapılandırılmış görüşme formlarıyla toplanmıştır.
Görüşme formunda yer alan sorular alanla ilgili literatürde yer alan bilgiler
ışığında araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır. Çalışmada sonuç olarak;
üstün yetenekli çocuklar ve eğitimleri hakkındaki öğretmenlerin bilgi
düzeyleri, kullandıkları eğitim metodu ve stratejileri, sınıf içerisindeki
düzenlemeleri, üstün yetenekli çocukların akranlarıyla olan ilişkileri ve üstün
yetenekleri çocuklarla deneyimleri belirlenmektedir. Çalışma ile elde edilen
bulgulara göre okul öncesi öğretmenleri hem teorik hem de uygulamalı uygun
programlar konusunda yeterli bilgi seviyesine sahip olmadıkları belirlenmiştir.
Okul öncesi öğretmenliği eğitim programlarına üstün yetenekli çocuklarla ilgili
dersler eklenerek, çalıştaylar ve eğitimler düzenlenerek öğretmenlerin
görüşlerinde ve sınıf içi uygulamalarda önemli adımlar atılması sağlanacaktır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 38 Issue: 1 |