Research Article
BibTex RIS Cite

Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi

Year 2021, Volume: 41 Issue: 1, 525 - 549, 26.04.2021

Abstract

Bu araştırmada, fen bilimleri dersi kapsamında yedinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilen zenginleştirilmiş eğitim uygulamalarının etkililiğine bakılmıştır. Araştırmada yarı deneysel yöntemin ön-test son-test modeli tercih edilmiştir. Araştırma Ankara’da bulunan iki ortaokuldan seçilen 32 öğrenci (deney grubu) ve 29 öğrenci (kontrol grubu) ile yürütülmüştür. Veri toplama araçları olarak, Vücudumuzdaki Sistemler Ünitesi Başarı Testi (VSÜBT), Kuvvet ve Hareket Ünitesi Başarı Testi (KHÜBT), Yaşamımızdaki Elektrik Ünitesi Başarı Testi (YEÜBT), kalıcılık testleri ve tutum testi kullanılmıştır. Deney gurubu ve kontrol gurubu öğrencilerinin VSÜBT, KHÜBT ve YEÜBT düzeltilmiş ön-test puanları, kalıcılık testi ve tutum testi puanları arasındaki fark; deney gurubu lehine anlamlı bulunmuştur.

References

  • Akamca, Ö. G. (2008). İlköğretimde analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin et-gözle-açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitiminin öğrenme ürünlerine etkisi. (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İzmir. Aşiroğlu, S. (2014). Aktif öğrenme temelli fen ve teknoloji dersi etkinliklerinin 5. Sınıf öğrencilerin problem çözme becerileri ve başarıları üzerindeki etkisi. (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Malatya.
  • Aydın, G. (2011). Öğrencilerin hücre bölünmesi ve kalıtım konularındaki kavram yanılgılarının giderilmesinde ve zihinsel modelleri üzerinde yapılandırmacı yaklaşımının etkisi. (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Barra, E., Gordillo, A. & Quemada, J. (2016). Virtual Science Hub. An open source platform to enrich science teaching.
  • Berlin, D. F. & Lee, H. (2005). Integrating science and mathematics education: Historical analysis. School Science and Mathematics ,105(1).
  • British Columbia. (2008). Making Space. Teaching for Diversity and Social Justice Throught the K12 Curriculum. [Çevrim-içi: https://www.bced.gov.bc.ca/irp/pdfs/making_space/mkg_spc_intr.pdf], Erişim tarihi: 12.05.2014.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel Desenler. Öntest-Sontest Kontrol Grubu, Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caleon, I. S. & Subramaniam, R. (2008). Attitudes towards science of intellectually gifted and mainstream upper primary students in Singapore. Journal Of Research In Science Teaching 45(8), 940–954.
  • Çoruhlu, Ş. T. (2013). “Güneş sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi” ünitesinde zenginleştirilmiş 5e öğretim modeline göre geliştirilen rehber materyallerinin etkililiğinin belirlenmesi. (Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Trabzon.
  • Duran, M. (2014). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının maddenin tanecikli yapısı ünitesi kavramsal anlama düzeyi ve bazı öğrenme çıktıları üzerine etkisi. (Doktora tez)i. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Dündar, S. (2010). Eğitimde fırsatların eşitliği ve postmoderndeki dönüşümü: Türkiye örneği. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri ABD, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, E.N. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed.). Newyork: McGraw Hill Company Inc.
  • Güçlüer, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinde “vücudumuzda sistemler” ünitesinde fen okuryazarlığını geliştirici etkinliklerin kullanılmasının başarıya, tutuma ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Öğretmenliği, İzmir.
  • Grumbıne, R. (2010). Using data-collection activities to enrich science courses The American Biology Teacher, 72(6), 369-372.
  • Hasançebi, Y. F. ve Günel, M. (2013). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının dezavantajlı öğrencilerin fen bilgisi başarısına etkisi. İlköğretim Online, 12 (4), 1056-1073.
  • Olszewski‐Kubilius, P. ve Lee, S-Y. (2004). Parent perceptions of the effects of the Saturday enrichment program on gifted students’ talent development. Roeper Review, 26(3), 156-165.
  • MEB., (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB., (2010). PISA 2009 Projesi, Ulusal Ön Raporu. Ankara: EARGED
  • MEB (YEĞİTEK)., (2014). TIMSS 2011 Ulusal Matematik ve Fen Raporu 8. Sınıflar. Ankara.
  • MEB., (2015). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Nakata, M. (2007). The cultural interface. The Australian Journal of Indigenous Education, 36, Supplement, 7-14.
  • OECD (2016). PISA 2015. PISA Results in Focus. Erişim adresi: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf
  • Özaydın, E. T. (2010). İlköğretim yedinci sınıf fen ve teknoloji dersinde 5e öğrenme halkası ve bilimsel süreç becerileri doğrultusunda uygulanan etkinliklerin, öğrencilerin akademik başarılar,bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlarına etkisi. (Doktora tezi). Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Özçelik, D. A (1989). Test Hazırlama Klavuzu. Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları.
  • Sak, U. (2011). Üstün Yetenekliler Eğitim Programları Modeli (ÜYEP) ve sosyal geçerliği. Eğitim ve Bilim, 36 (161), ss. 213-229.
  • Mayer-Smitha, J., Pedretti, E. ve Woodrow, J. (2000). Closing of the gender gap in technology enriched science education: a case study. Computers & Education 35, 51-63.
  • Stake, J. E. ve Mares, K. R. (2001). Science enrichment programs for gifted high school girls and boys: Predictors. Journal of Research in Science Teaching, 38(10), 1065-1088. of Program Impact on Science Con®dence and Motivation.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (2. Baskı). Ankara:Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 41 Issue: 1, 525 - 549, 26.04.2021

Abstract

References

  • Akamca, Ö. G. (2008). İlköğretimde analojiler, kavram karikatürleri ve tahmin et-gözle-açıklama teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitiminin öğrenme ürünlerine etkisi. (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, İzmir. Aşiroğlu, S. (2014). Aktif öğrenme temelli fen ve teknoloji dersi etkinliklerinin 5. Sınıf öğrencilerin problem çözme becerileri ve başarıları üzerindeki etkisi. (Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Malatya.
  • Aydın, G. (2011). Öğrencilerin hücre bölünmesi ve kalıtım konularındaki kavram yanılgılarının giderilmesinde ve zihinsel modelleri üzerinde yapılandırmacı yaklaşımının etkisi. (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Barra, E., Gordillo, A. & Quemada, J. (2016). Virtual Science Hub. An open source platform to enrich science teaching.
  • Berlin, D. F. & Lee, H. (2005). Integrating science and mathematics education: Historical analysis. School Science and Mathematics ,105(1).
  • British Columbia. (2008). Making Space. Teaching for Diversity and Social Justice Throught the K12 Curriculum. [Çevrim-içi: https://www.bced.gov.bc.ca/irp/pdfs/making_space/mkg_spc_intr.pdf], Erişim tarihi: 12.05.2014.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel Desenler. Öntest-Sontest Kontrol Grubu, Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caleon, I. S. & Subramaniam, R. (2008). Attitudes towards science of intellectually gifted and mainstream upper primary students in Singapore. Journal Of Research In Science Teaching 45(8), 940–954.
  • Çoruhlu, Ş. T. (2013). “Güneş sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi” ünitesinde zenginleştirilmiş 5e öğretim modeline göre geliştirilen rehber materyallerinin etkililiğinin belirlenmesi. (Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Trabzon.
  • Duran, M. (2014). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının maddenin tanecikli yapısı ünitesi kavramsal anlama düzeyi ve bazı öğrenme çıktıları üzerine etkisi. (Doktora tez)i. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Dündar, S. (2010). Eğitimde fırsatların eşitliği ve postmoderndeki dönüşümü: Türkiye örneği. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri ABD, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, E.N. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed.). Newyork: McGraw Hill Company Inc.
  • Güçlüer, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinde “vücudumuzda sistemler” ünitesinde fen okuryazarlığını geliştirici etkinliklerin kullanılmasının başarıya, tutuma ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Öğretmenliği, İzmir.
  • Grumbıne, R. (2010). Using data-collection activities to enrich science courses The American Biology Teacher, 72(6), 369-372.
  • Hasançebi, Y. F. ve Günel, M. (2013). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının dezavantajlı öğrencilerin fen bilgisi başarısına etkisi. İlköğretim Online, 12 (4), 1056-1073.
  • Olszewski‐Kubilius, P. ve Lee, S-Y. (2004). Parent perceptions of the effects of the Saturday enrichment program on gifted students’ talent development. Roeper Review, 26(3), 156-165.
  • MEB., (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB., (2010). PISA 2009 Projesi, Ulusal Ön Raporu. Ankara: EARGED
  • MEB (YEĞİTEK)., (2014). TIMSS 2011 Ulusal Matematik ve Fen Raporu 8. Sınıflar. Ankara.
  • MEB., (2015). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Nakata, M. (2007). The cultural interface. The Australian Journal of Indigenous Education, 36, Supplement, 7-14.
  • OECD (2016). PISA 2015. PISA Results in Focus. Erişim adresi: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf
  • Özaydın, E. T. (2010). İlköğretim yedinci sınıf fen ve teknoloji dersinde 5e öğrenme halkası ve bilimsel süreç becerileri doğrultusunda uygulanan etkinliklerin, öğrencilerin akademik başarılar,bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlarına etkisi. (Doktora tezi). Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Özçelik, D. A (1989). Test Hazırlama Klavuzu. Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları.
  • Sak, U. (2011). Üstün Yetenekliler Eğitim Programları Modeli (ÜYEP) ve sosyal geçerliği. Eğitim ve Bilim, 36 (161), ss. 213-229.
  • Mayer-Smitha, J., Pedretti, E. ve Woodrow, J. (2000). Closing of the gender gap in technology enriched science education: a case study. Computers & Education 35, 51-63.
  • Stake, J. E. ve Mares, K. R. (2001). Science enrichment programs for gifted high school girls and boys: Predictors. Journal of Research in Science Teaching, 38(10), 1065-1088. of Program Impact on Science Con®dence and Motivation.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (2. Baskı). Ankara:Seçkin Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şahin İdin 0000-0003-2366-913X

Cemil Aydoğdu 0000-0003-1623-965X

Publication Date April 26, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA İdin, Ş., & Aydoğdu, C. (2021). Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(1), 525-549.
AMA İdin Ş, Aydoğdu C. Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. GUJGEF. April 2021;41(1):525-549.
Chicago İdin, Şahin, and Cemil Aydoğdu. “Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına Ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, no. 1 (April 2021): 525-49.
EndNote İdin Ş, Aydoğdu C (April 1, 2021) Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41 1 525–549.
IEEE Ş. İdin and C. Aydoğdu, “Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi”, GUJGEF, vol. 41, no. 1, pp. 525–549, 2021.
ISNAD İdin, Şahin - Aydoğdu, Cemil. “Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına Ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41/1 (April 2021), 525-549.
JAMA İdin Ş, Aydoğdu C. Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. GUJGEF. 2021;41:525–549.
MLA İdin, Şahin and Cemil Aydoğdu. “Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına Ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 41, no. 1, 2021, pp. 525-49.
Vancouver İdin Ş, Aydoğdu C. Zenginleştirilmiş Eğitim Uygulamalarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Ders Başarılarına Fene Yönelik Tutumlarına ve Bilginin Kalıcılığına Etkisi. GUJGEF. 2021;41(1):525-49.