The aim of this study is to suggest children's literature works in accordance with the values of 7
learning areas in the 4th grade social studies curriculum. For this purpose, the children's
literature works of Timaş, Genç Hayat, Taze Kitap, Cezve and Doğan Egmont publishing houses,
which were determined by the opinions of 32 teachers, were examined within the scope of social
studies, values, class and age criterias. The data of this study, which was carried out with the document analysis method, were analyzed with descriptive analysis. As a result of the research, it
has been determined that there are books suitable for the value of each learning area. It has been
determined that there are works of children's literature related to the value of sensitivity to
cultural heritage the most, and the works of the value of giving importance to family unity and
savings are the least. Based on this study, it can be suggested to examine the children's literature
works of publishing houses in the context of the values that are aimed to be gained in the
curriculum of different classes. It can also be suggested to use these works together with the value
teaching approaches of the classroom teachers who take the social studies course.
Bu çalışmanın amacı, 4. sınıf sosyal bilgiler öğretim programında yer alan 7 öğrenme alanının
değerlerine uygun örnek çocuk edebiyatı eserleri önermektir. Bu amaç doğrultusunda 32
öğretmenin görüşleri ile belirlenen Timaş, Genç Hayat, Taze Kitap, Cezve ve Doğan Egmont
yayınevlerinin çocuk edebiyatı eserleri sosyal bilgiler, değerler, sınıf ve yaş ölçütü kapsamında
incelenmiştir. Doküman analizi metoduyla gerçekleştirilen bu çalışmanın verileri, betimsel analiz
ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, her öğrenme alanının değerine uygun kitapların olduğu
tespit edilmiştir. En fazla kültürel mirasa duyarlılık değeri ile ilgili çocuk edebiyatı eserlerinin
olduğu, en az ise aile birliğine önem verme ve tasarruf değerine yönelik eserlerin olduğu tespit
edilmiştir. Bu çalışmadan hareketle, yayınevlerinin çocuk edebiyatı eserlerinin farklı sınıfların
öğretim programında kazandırılması amaçlanan değerler bağlamında incelenmesi önerilebilir.
Bu eserleri sosyal bilgiler dersine giren sınıf öğretmenlerinin değer öğretim yaklaşımları ile
birlikte kullanmaları da önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 42 Issue: 2 |