In this study, it was aimed to examine the research articles on inclusive education indexed in the education/educational research category of the Web of Science (WoS) database by bibliometric analysis method. Firstly, the criteria for the studies to be included in the research in the WoS database were applied and the data of 2826 articles were accessed. The data were analyzed with the VOSviewer package program. First of all, the distribution of articles related to the research area over the years was analyzed. In the bibliometric analysis part, citation analysis, co-author analysis, co-citation analysis and co-word analysis were performed. When the distribution of articles according to years is analyzed, it is seen that research in the field of inclusive education tends to increase in general. Studies on the outputs of projects in the field of inclusive education and teacher training receive more citations. "International Journal of Inclusive Education" has the highest number of articles and citations. In addition, journals whose publication language is English receive more citations. While international collaborations are intense in some institutions, local collaborations are more intense in others. Institutions with strong collaborations are also more productive in terms of the number of publications. The result of keyword analysis shows that there is a very rich field of study on inclusive education. In addition to the WoS database, other databases can be used for further analysis. Other types of documents can be analyzed. Trends in the field can be revealed by restricting the year related to the research topic.
Bu araştırmada Web of Science (WoS) veri tabanının eğitim/eğitim araştırmaları kategorisinde taranan kapsayıcı eğitim ile ilgili araştırma makalelerinin bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi amaçlanmıştır. İlk olarak WoS veri tabanında araştırmaya dahil edilecek çalışmalara yönelik kriterler uygulanmış ve 2826 makaleye ait veriye ulaşılmıştır. Verilerin analizi VOSviewer paket programı ile yapılmıştır. Öncelikle araştırma alanıyla ilgili makalelerin yıllar içerisindeki dağılımı incelenmiştir. Bibliyometrik analiz kısmında ise atıf analizi (Citation analysis), ortak yazar analizi (Co-author analysis), ortak atıf analizi (Co-citation analysis) ve anahtar kelime analizi (Co-word analysis) yapılmıştır. Makalelerin yıllara göre dağılımı incelendiğinde genel olarak kapsayıcı eğitim alanında yapılan araştırmaların artış eğiliminde olduğu görülmektedir. Kapsayıcı eğitim alanında yapılmış projelerin çıktılarına ve öğretmen eğitimine yönelik çalışmalar daha çok atıf almaktadır. “International Journal of Inclusive Education” dergisi en fazla makale ve atıfa sahip dergidir. Ayrıca yayın dili İngilizce olan dergiler daha çok atıf almaktadır. Bazı kurumlarda uluslararası iş birlikleri yoğunken bazılarında ise yerel iş birlikleri daha yoğun olarak görülmektedir. Güçlü iş birliklerine sahip kurumlar yayın sayısında da daha üretken durumdadır. Anahtar kelime analizi sonucu, kapsayıcı eğitim konusunda oldukça zengin bir çalışma alanının olduğunu göstermektedir. WoS veri tabanının haricinde diğer veri tabanları da kullanılarak başka incelemeler yapılabilir. Başka doküman türleri incelenebilir. Araştırma konusuyla ilgili yıl kısıtlaması yapılarak alanındaki eğilimler ortaya konabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 43 Issue: 3 |