Bu araştırma Türkiye’de 2014-2023 yılları arasında Bilgi İletişim Teknolojileri (BİT) alanında öğretmen adaylarına yönelik makale ve tezlerin araştırma eğilimlerinin sistematik incelemesini amaçlamaktadır. Bu amaçla YÖK Tez ve ULAKBİM Tr Dizin veri tabanlarında 35 makale, 26 yüksek lisans tezi ve 9 doktora tezi olmak üzere toplamda 70 araştırma incelenmiştir. İncelenen araştırmaların daha çok makale türünde olduğu ve bu araştırmaların çoğunlukla 2020 yılında yayınlandığı görülmüştür. Araştırmalarda öncelikle BİT kullanımı, daha sonra ise BİT yeterliliği konularının ele alındığı gözlemlenmiştir. Araştırmaların yöntem bakımından daha çok nicel yaklaşımla tasarlandığı ve deneysel olmayan desende betimsel taramaya ağırlık verildiği görülmüştür. Nicel yöntemin baskın olduğu araştırmalarda, veri toplama araçları olarak ölçek ve anket uygulamalarının en fazla tercih edildiği görülmüştür. Örneklem grubunun, farklı bölümlerdeki öğretmen adaylarından oluştuğu araştırmaların yoğunluğu dikkat çekerken, örneklem büyüklüğünün genellikle 31 ile 100 arası olduğu gözlemlenmiştir. Veri analizinde, nicel veri analiz türlerinden betimsel analizin ortalama ve standart sapma hesaplamalarının daha yoğun olarak kullanıldığı, ardından frekans ve yüzde hesaplamalarının yapıldığı görülmüştür. Bu analizlerin yanı sıra, kestirimsel yöntemlerden t-testi ve ANOVA'nın da tercih edildiği belirlenmiştir.
Araştırma nitel döküman analizi ile gerçekleştiği için etik kurul onayı gerektirmemektedir. Ayrıca bu araştırma 1. yazarın, 2. yazar danışmanlığında yürüttüğü tezsiz yüksek lisans dönem projesi kapsamında hazırlanmıştır.
Bu çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
-
-
This study aims to systematically examine the research trends of articles and theses for pre-service teachers in the field of Information Communication Technologies (ICT) in Turkey between 2014 and 2023. For this purpose, a total of 70 studies, including 35 articles, 26 master's theses and 9 doctoral dissertations, were examined in YÖK Thesis and ULAKBİM Tr Index databases. It was observed that the analyzed studies were mostly articles and these studies were mostly published in 2020. It was observed that the studies primarily addressed ICT use and then ICT competence. In terms of methodology, it was observed that the studies were mostly designed with a quantitative approach and descriptive scanning was emphasized in the non-experimental design. In the studies in which quantitative method was dominant, it was seen that scales and questionnaires were mostly preferred as data collection tools. While the density of the studies in which the sample group consisted of pre-service teachers from different departments attracted attention, it was observed that the sample size was generally between 31 and 100. In data analysis, it was observed that mean and standard deviation calculations of descriptive analysis, one of the types of quantitative data analysis, were used more intensively, followed by frequency and percentage calculations. In addition to these analyzes, t-test and ANOVA, which are predictive methods, were also preferred.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Teacher Education and Professional Development of Educators, Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | February 9, 2024 |
Acceptance Date | April 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 44 Issue: 2 |