Research Article
BibTex RIS Cite

THE QURAN İS ALSO TAĞUT

Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 200 - 229, 15.12.2021

Abstract

Öz: Throughout human history. Allah has sent apostles to show people the right path. Through these ambassadors he introduced himself to people Allah declared his own adjective and properties to people Allah has told people what kind of faith they should have. The true Allah has stardedhis belief. This fact has never been hidden from people.
Allah has asked Adam, the first human and the messenger. To believe in Allah and all people and to deny Tâgūt.
Tâgūt, whether abstract or concrete, is declared in the Quran as a worshiped entity outside of Allah. As can be seen from the explanations of scholars ithas being worshiped outside of Allah mat be a system or a reing A-prophet, angel goblin, Devil, cleric, guardian, sainth, Ancestor spirits, sculpture, painting or idol can be. Whoever is attributed to the adjective or attributes that should belong to Allah, she becomes Tâgūt. He becomes a blessed and worsshiped being outside Allah this in sin.
Allah has commanded us to avoid sin, Tâgūt and blaspherry and whosoever believeth in Allah and abstains from Tâgūt, he is on a firm path. His faith is in the sight of Allah and whoso ever believes in Tağuts, he is subject to the curse of Allah and is wasted. No one can help those who are cursed by Allah.

References

  • Abdulbaki, Muhammed Fuat, el-Mu’cemü’l-mufehres li elfazi’l-Kur’ani’l-Kerîm. Lübnan: Darü’l-ma’rife. 2012. Altuntaş, Halil Vd, Kur’an-ı Kerîm meâlî. Hazırlayan Komisyon. Halil Altuntaş-Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2006.
  • el-Alûsî, Ebü’s-Senâ Şihâbüddîn Mahmûd b. Abdillâh b. Mahmûd el-Hüseynî el-Âlûsî (ö. 1270/1854), Ruhu’l-meâni fi tefsiri’l-Kur’ani’l-azîm ve’s-sebi’l-mesani. Beyrut: Daru ihyai’t-turasi’l-arabî. 1408.
  • el-Beğavî, Ebu Muhammed Muhyissünne el Hüseyin b. Mes’ûd b. Muhammed el-Ferra (ö. 516), Tefsirü’l- Beğavî meâlimü’t-tenzîl, Tahkik ve Tahric: Muhammed Abdullah en-Nemir Dr. Osman Cuma Dümeyriyye Süleyman Müsellem el-Harraş, Mütercimler: A. Alpaslan Tuncer- Nurgül Özdemir- Ayşegül Özdemir, Küresel Kitap, İstanbul, 2016.
  • el-Beydâvî, Nâsırüddîn Ebû Saîd (Ebû Muhammed) Abdullāh b. Ömer b. Muhammed el-Beyzâvî (ö. 685/1286) Tefsirü’l-Beydâvî Envarü’t-tenzil ve esrarü’t-te’vil. Mısır: Şirketu Mektebe ve Matbaati Mustafa el-Babî el-Hâlebî, 1955. Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî el-Buhârî (ö. 256/870), el-Câmiʿu’s-saḥîḥ. Nşr. Muhammed Zübeyr b. Nasr. 8 Cilt. b.y.: Daru tavki’n-necât. 2. Basım, 1422/2001.
  • Canan İbrahim, Hadis külliyatı kütüb-i sitte tercüme ve şerhi, (Ankara: Akçağ Yayınları, Tsz),.

Kur'an'da Tâgût

Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 200 - 229, 15.12.2021

Abstract

İnsanlık tarihi boyunca Allah (c.c)’u insanlara doğru yolu göstermek üzere elçiler göndermiştir. Bu elçiler aracılığı ile kendisini insanlara tanıtmıştır. Kendi sıfat ve özelliklerini insanlara beyan etmiştir. Nasıl bir Allah inancına sahip olmaları gerektiğini insanlara bildirmiştir. Doğru olan Allah inancını her zaman belirtmiştir. Bu gerçek hiçbir zaman insanlardan gizlenmemiştir.
Allah (c.c), ilk insan ve ilk elçi olan Hz. Âdem (a.s) den günümüze kadar bütün ümmetlere ve tüm insanlara Allah’a iman edip Tâgūt’u inkâr etmelerini istemiştir.
Tâgūt, ister soyut isterse somut olsun, Kur’an’da, Allah’ın dışında tapınılan varlık olarak beyan edilmiştir. Âlimlerin izahatlarından anlaşılacağı üzere, Allah’ın dışında tapınılan bu varlık (Tâgūt), bir sistem veya saltanat olabildiği gibi bir peygamber, melek, cin, şeytan, din adamı, veli, aziz, ata ruhları, heykel, resim veya put olabilir.
Allah’a ait olması gereken sıfat veya özellikler, kime nispet edilirse o Tâgūt olur. Allah’ın dışında kutsanan ve tapınılan varlık olur. Bu da şirk anlamına gelir. Allah (c.c)’u şirkten Tâgūt’tan ve küfürden sakınmamızı emretmiştir.
Kim Allah’a iman edip Tâgūt’tan sakınırsa, o sağlam bir kulpa tutunmuş olur. Onun imanı Allah katında geçerlidir. Kim de Allah’ın yanında Cibt ve Tâgūt’a iman ederse ya da sadece Tâgūtlara iman ederse, Allah’ın lanetine uğramış olur ve ziyana uğrar. Allah’ın lanetine uğrayana hiç kimse yardım edemez.

References

  • Abdulbaki, Muhammed Fuat, el-Mu’cemü’l-mufehres li elfazi’l-Kur’ani’l-Kerîm. Lübnan: Darü’l-ma’rife. 2012. Altuntaş, Halil Vd, Kur’an-ı Kerîm meâlî. Hazırlayan Komisyon. Halil Altuntaş-Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2006.
  • el-Alûsî, Ebü’s-Senâ Şihâbüddîn Mahmûd b. Abdillâh b. Mahmûd el-Hüseynî el-Âlûsî (ö. 1270/1854), Ruhu’l-meâni fi tefsiri’l-Kur’ani’l-azîm ve’s-sebi’l-mesani. Beyrut: Daru ihyai’t-turasi’l-arabî. 1408.
  • el-Beğavî, Ebu Muhammed Muhyissünne el Hüseyin b. Mes’ûd b. Muhammed el-Ferra (ö. 516), Tefsirü’l- Beğavî meâlimü’t-tenzîl, Tahkik ve Tahric: Muhammed Abdullah en-Nemir Dr. Osman Cuma Dümeyriyye Süleyman Müsellem el-Harraş, Mütercimler: A. Alpaslan Tuncer- Nurgül Özdemir- Ayşegül Özdemir, Küresel Kitap, İstanbul, 2016.
  • el-Beydâvî, Nâsırüddîn Ebû Saîd (Ebû Muhammed) Abdullāh b. Ömer b. Muhammed el-Beyzâvî (ö. 685/1286) Tefsirü’l-Beydâvî Envarü’t-tenzil ve esrarü’t-te’vil. Mısır: Şirketu Mektebe ve Matbaati Mustafa el-Babî el-Hâlebî, 1955. Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî el-Buhârî (ö. 256/870), el-Câmiʿu’s-saḥîḥ. Nşr. Muhammed Zübeyr b. Nasr. 8 Cilt. b.y.: Daru tavki’n-necât. 2. Basım, 1422/2001.
  • Canan İbrahim, Hadis külliyatı kütüb-i sitte tercüme ve şerhi, (Ankara: Akçağ Yayınları, Tsz),.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Abdullah Özüçalışır 0000-0002-7173-4752

Early Pub Date December 15, 2021
Publication Date December 15, 2021
Submission Date November 26, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Özüçalışır, A. (2021). Kur’an’da Tâgût. Genç Mütefekkirler Dergisi, 2(2), 200-229.

       28263     32276   32224   31751    27502      30620         27067    19954             1997821702 21727 28414

3113431441           3144031449 31491 31584    31698  31704   32026   32223