BibTex RIS Cite

Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleğe Yönelme Faktörleri, Mesleki İmaj ve Beklentilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2020, Volume: 30 Issue: 4, 209 - 217, 01.12.2020

Abstract

Amaç: Bu çalışma, Bingöl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören öğrencilerin mesleğe yönelme faktörleri, mesleki imaj ve beklentilerine ilişkin görüşlerini saptamak amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, 2018-2019 Akademik yılında Bingöl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde öğrenimlerini sürdüren 286 öğrenci oluştururken, örneklemini ise araştırmanın uygulanmasına destek veren ve katılmaya gönüllü olan 251 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri, 15 Şubat – 15 Mart 2019 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, “Anket Formu” ve “Hemşirelik İmajı Ölçeği HİÖ ” kullanılmıştır.Bulgular: Çalışmaya 160 kadın, 91 erkek olmak üzere 251 hemşirelik öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin genellikle yaşadığı yer il merkezi %65,3 , baba eğitim durumları ortaöğretim %30,7 ve anne eğitim durumları okuryazar değil %49 şeklindedir. Öğrencilerin %28,3’ü hemşirelik bölümünden memnun olduklarını ifade etmiştir. Öğrencilerin %83,7’si üniversite öncesi mesleği tanıdığını, %58,2’si ise tekrar hemşireliği seçebileceğini ifade etmiştir. Öğrencilerin Hemşirelik İmajı Ölçeği genel görünüm alt boyutu ortalamasının 10,96±2,05 olduğu, iletişim alt boyutu ortalamasının 9,22±2,80, mesleki ve eğitsel nitelikler alt boyutu ortalamasının 20,06±3,73 ve ölçek toplam puan ortalamasının ise 40,25±6,33 olduğu saptanmıştır. Hemşirelik İmaj Ölçeği alt boyut ve toplamından alınabilecek en yüksek ve en düşük puanlara göre; çalışmaya katılan bireylerdeki hemşirelik imajının orta düzeyde olumlu olduğu söylenebilir.Sonuç: Öğrencilerin büyük bir kısmının üniversite öncesi mesleği tanıdığı, hemşirelik imaj ölçeğinden aldıkları puan ortalamalarının yüksek olduğu 40,25±6,33 ve bu öğrencilerin hemşirelik mesleğine karşı olumlu bakış açısı sergiledikleri görülmüştür. Mesleği tanımanın ve olumlu bakış açısının hemşirelik imajını etkilediği ve ölçek puan ortalamasını yükselttiği görülmüştür. Bu sonuçlar doğrultusunda, öğrencilere üniversiteye başlamadan önceki eğitim hayatlarında meslek tanıtımlarının ve eğitimlerinin verilmesi, hemşirelik mesleğinin rol ve sorumluluklarının anlatılması önerilmektedir

References

  • Erdal G, Gücüyener İ, Erdal K. Eğitim Kurumlarında Ku- rumsal Kimlik, Kurumsal İmaj Ve Eğitime Katkısı. Electro- nic J Vocational Coll 2013;3:54-61.
  • Morris- Thompson T, Shepherd J, Plata R, Marks-Maran D. Diversity, Fulfilment and Privilege: The Image of Nursing. J Nurs Manag 2011;19:683-92.
  • Bağçeci B, Çetin B, Ünsal S. Öğretmenlerin mesleki imaj ölçeği. Gaziantep University Soc Sci 2013; 12: 34-48.
  • Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki Profesyonel- lik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011; 9: 239-59.
  • Sis Çelik A, Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hem- şirelik Mesleğinin Toplumdaki İmajının Belirlenmesi. FN Hem Derg 2013;21:147-53.
  • Çıtak Tunç G, Akansel N, Özdemir A. Hemşirelik ve Sağlık Memurluğu Öğrencilerinin MeslekSeçimlerini Etkileyen Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi 2010;3:24-31.
  • Özdelikaya A, Mumcu Boğa N, Çayan N. Hemşirelik Öğ- rencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ensti- tüsü Dergisi 2015; 5: 1-5.
  • Çınar Ş, Demir Y. Toplumdaki hemşirelik imajı: Bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yük- sekokulu Dergisi 2009; 12: 24-33.
  • Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N. Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Ha- cettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008;15: 58-67.
  • Ekinci M, Dikici İC, Derya M, Dinç S, Şahin AO. Mühen- dislik Bölümünde Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerin Er- kek Hemşirelere Karşı Bakış Açıları. Gümüşhane Üniversi- tesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 3: 632-45.
  • Kalisch BJ, Begeny S, Neumann S. “The Image Of The Nurse On The Internet”, Nursing Outlook 2007;182-8.
  • Hoeve Y, Jansen G, Roodbol P. The Nursing Profession:Pub- lic İmage, Self-Concept And Professional İdentitiy. A Dis- cussion Paper Journal of Advanced Nursing 2013;70:295– 309.
  • Karagözoğlu Ş. Bilim, Bilimsel Araştırma Süreci ve Hemşi- relik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Der- gisi 2006; 64-71.
  • Korkmaz F, Görgülü S. Hemşirelerin Meslek Ölçütleri Bağ- lamında Hemşireliğe İlişkin Görüşleri. Sağlık Bilimleri Fa- kültesi Hemşirelik Dergisi 2010;1-17.
  • Elibol E. Anadolu Sağlık Meslek Lisesinde Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelme, Mesleki İmaj ve Beklenti ile Gelecek Planlarına İlişkin Görüşleri. İstan- bul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2014.
  • Özsoy SA. Toplumda Hemşirelik İmajının Belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000;16,1-19.
  • Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Ka- nun. Resmi Gazete, Erişim 27.04.2014,2007, http://www. resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm.
  • Karadağ G, Pekmezci S, Sapçı E. Thought and Expectations Of Nursing Students Through Education And Professi- onal. Gaziantep Med J 2015;25:26-31.
  • Turgay AS, Karaca B, Çeper E. Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği Algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yük- sekokulu Dergisi 2005; 8: 54-62.
  • Law W, Arthur D. What factors ınfluence hong kong school students ın their choice of a career ın nursing?. In- ternational Journal of Nursing Studies 2003;40:23-32.
  • Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğ- rencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2009;7:393-423.

Determining nursing students career orientation factors and views of professional image and expectations

Year 2020, Volume: 30 Issue: 4, 209 - 217, 01.12.2020

Abstract

Objective: This study was carried out as a descriptive study in order to determine the opinions of students who are studying in Bingöl University Faculty of Health Sciences Nursing Department related to their occupational image and expectations. Material and Methods: The population of the study consisted of 286 students attending Bingöl University Faculty of Health Sciences Nursing Department in 2018-2019 Academic Year while the sample consisted of 251 students who volunteered to participate in the study. The data were collected between 15 February and 15 March 2019. ”Survey Form“ and “Nursing Image Scale SC , were used to collect the data.Results: The study included 251 nursing students 160 females and 91 males . The place where the students generally live is the provincial center 65.3% , the father education status is secondary education 30.7% and the mother education status is not literate 49% . 28.3% of the students stated that they were satisfied with the nursing department. 83.7% of the students stated that they knew the profession before the university and 58.2% stated that they could choose nursing again. The mean size of the sub-dimension of the students is 10.96 ± 2.05, the mean of communication sub-dimension is 9.22 ± 2.80, the mean of vocational and educational qualifications sub-dimension is 20,06 ± 3,73 and the total score of the scale is 40,25 ± 6,33. According to the highest and the lowest scores that can be obtained from the subscale and total of Nursing Image Scale; it can be said that the nursing image of the participants was moderately positive. Conclusion: It was observed that the majority of the students knew the profession before the university and the mean scores they received from the nursing image scale were high 40,25 ± 6,33 and they showed a positive perspective towards the nursing profession. It has been observed that recognition of the profession and positive outlook affect the image of nursing and increase the average score of the scale. In line with these results, it is recommended that the students should be given occupational presentations and trainings in the educational life prior to starting university and the roles and responsibilities of the nursing profession should be explained

References

  • Erdal G, Gücüyener İ, Erdal K. Eğitim Kurumlarında Ku- rumsal Kimlik, Kurumsal İmaj Ve Eğitime Katkısı. Electro- nic J Vocational Coll 2013;3:54-61.
  • Morris- Thompson T, Shepherd J, Plata R, Marks-Maran D. Diversity, Fulfilment and Privilege: The Image of Nursing. J Nurs Manag 2011;19:683-92.
  • Bağçeci B, Çetin B, Ünsal S. Öğretmenlerin mesleki imaj ölçeği. Gaziantep University Soc Sci 2013; 12: 34-48.
  • Adıgüzel O, Tanrıverdi H, Özkan DS. Mesleki Profesyonel- lik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi 2011; 9: 239-59.
  • Sis Çelik A, Pasinlioğlu T, Kocabeyoğlu T, Çetin S. Hem- şirelik Mesleğinin Toplumdaki İmajının Belirlenmesi. FN Hem Derg 2013;21:147-53.
  • Çıtak Tunç G, Akansel N, Özdemir A. Hemşirelik ve Sağlık Memurluğu Öğrencilerinin MeslekSeçimlerini Etkileyen Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi 2010;3:24-31.
  • Özdelikaya A, Mumcu Boğa N, Çayan N. Hemşirelik Öğ- rencilerine ve Sağlık Alanı Dışındaki Öğrencilere Göre Hemşirelik İmajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ensti- tüsü Dergisi 2015; 5: 1-5.
  • Çınar Ş, Demir Y. Toplumdaki hemşirelik imajı: Bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yük- sekokulu Dergisi 2009; 12: 24-33.
  • Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N. Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Ha- cettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008;15: 58-67.
  • Ekinci M, Dikici İC, Derya M, Dinç S, Şahin AO. Mühen- dislik Bölümünde Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerin Er- kek Hemşirelere Karşı Bakış Açıları. Gümüşhane Üniversi- tesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 3: 632-45.
  • Kalisch BJ, Begeny S, Neumann S. “The Image Of The Nurse On The Internet”, Nursing Outlook 2007;182-8.
  • Hoeve Y, Jansen G, Roodbol P. The Nursing Profession:Pub- lic İmage, Self-Concept And Professional İdentitiy. A Dis- cussion Paper Journal of Advanced Nursing 2013;70:295– 309.
  • Karagözoğlu Ş. Bilim, Bilimsel Araştırma Süreci ve Hemşi- relik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Der- gisi 2006; 64-71.
  • Korkmaz F, Görgülü S. Hemşirelerin Meslek Ölçütleri Bağ- lamında Hemşireliğe İlişkin Görüşleri. Sağlık Bilimleri Fa- kültesi Hemşirelik Dergisi 2010;1-17.
  • Elibol E. Anadolu Sağlık Meslek Lisesinde Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelme, Mesleki İmaj ve Beklenti ile Gelecek Planlarına İlişkin Görüşleri. İstan- bul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2014.
  • Özsoy SA. Toplumda Hemşirelik İmajının Belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2000;16,1-19.
  • Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Ka- nun. Resmi Gazete, Erişim 27.04.2014,2007, http://www. resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm.
  • Karadağ G, Pekmezci S, Sapçı E. Thought and Expectations Of Nursing Students Through Education And Professi- onal. Gaziantep Med J 2015;25:26-31.
  • Turgay AS, Karaca B, Çeper E. Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleği Algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yük- sekokulu Dergisi 2005; 8: 54-62.
  • Law W, Arthur D. What factors ınfluence hong kong school students ın their choice of a career ın nursing?. In- ternational Journal of Nursing Studies 2003;40:23-32.
  • Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğ- rencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2009;7:393-423.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Article
Authors

Aliye Bulut This is me

Gülay Çelik This is me

Recep Yanık This is me

Publication Date December 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 30 Issue: 4

Cite

Vancouver Bulut A, Çelik G, Yanık R. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleğe Yönelme Faktörleri, Mesleki İmaj ve Beklentilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Genel Tıp Derg. 2020;30(4):209-17.

The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).