In the present study, a questionnaire, which consists of 29 questions related to consumer awareness, consumption, purchasing and preservation habits of bread was conducted on randomly selected 500 individuals living in the city center of Manisa. Relationships between regular bread consumption, education level and income level of individuals were significant (P=0.031, P=0.038). Relationships between gender, income level and the reason of bread consumption were also significant (P<0.001). Bread consumption in the evening decreased depending on increase of age. Age (P<0.001) and income level (P=0.021) were also effective on bread consumption meals. Women consumed bread types except white bread more than men. Besides, relationship between gender and bread types except white bread consumption amount was also significant (P=0.001). 75% of participants stated that they do not waste bread. In contrast to predictions, education level had no influence on packaged bread consumption (P>0.05). Similarly, age, education level and income level were not significant on branded bread consumption (P>0.05). Additionally, awareness-rising of consumers and consumption of bread types having superior properties in terms of nutrition were considered necessary.
Araştırmada Manisa il merkezinde ikamet eden demografik özellikleri birbirinden farklı rastgele seçilmiş 500 bireye ekmek tüketim, satın alma ve muhafaza alışkanlıklarının yanı sıra tüketici bilincini belirlemeye yönelik 29 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Düzenli ekmek tüketimiyle bireylerin eğitim ve gelir durumları arasındaki ilişkilerin önemli olduğu belirlenmiştir (P=0.031, P=0.038). Ekmek tüketim sebebi ile cinsiyet ve gelir seviyesi arasındaki ilişkilerin anlamlı olduğu tespit edilmiştir (P<0.001). Yaşın artmasıyla akşam ekmek tüketiminin azaldığı ve yaş (P<0.001) ile gelir düzeyinin (P=0.021) ekmek tüketilen öğün üzerine etkili olduğu saptanmıştır. Kadınların beyaz ekmek dışındaki ekmek çeşitlerini erkeklerden daha fazla miktarda tükettiği ve cinsiyet – tüketim miktarı arasındaki ilişkinin önemli olduğu belirlenmiştir (P=0.001). Katılımcıların %75'i ekmek israfı yapmadığını belirtmiştir. Tahmin edilenin aksine, ambalajlı ekmek tüketimi üzerine eğitim seviyesinin etkisi saptanmamıştır (P>0.05). Benzer şekilde, markalı ekmek tüketimi üzerine yaş, eğitim seviyesi ve gelir seviyesinin etkisi saptanmamıştır (P>0.05). Ayrıca besinsel açıdan daha üstün özelliklere sahip olan diğer ekmek çeşitleri hakkında tüketicilerin bilinçlendirilmesinin ve tüketiminin teşvik edilmesinin gerekli olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 39 Issue: 3 |