Aim: Evaluation of Perception and Practice Model of Spiritual Care in Intern Nursing and Midwifery Students.
Methods: This descriptive study was conducted at Aydın School of Health Adnan Menderes University on nursing and midwifery intern students. The sample of the research was 194 intern students. For data collection "Data Information Form" and "Spirituality and Spiritual Care Perception Scale" were used.
Results: The mean total scores of students SSCP, mean score of spirituality and spiritual dimensions of care, religiosity and personal care were 56.16 ± 8.04, 27.12±4.27, 13.57±2.62, 15.46±3.99, respectively. Between SSCP total score and the spirituality and spiritual care a positive and highly significant (r = .84, p <.01), the religious dimension a positive and moderate (r = .43, p <.01) and individual care dimension positive and highly significant (r = .79, p <.01) were found.
Conclusion: The spirituality individual care of students was high and the spiritual care of students with higher individual care was high. The programs in school of health's and in-service training program in hospitals related on spiritual care that the scope of holistic nursing and midwifery care is needed.
Amaç: Hemşirelik ve ebelik intörn öğrencilerde manevi bakıma yönelik algı ve uygulama modelinin değerlendirilmesi.
Yöntem: Çalışma tanımlayıcı bir araştırma olarak Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulunda eğitim gören Hemşirelik ve Ebelik bölümü intörn öğrenciler üzerinde gerçekleşmiştir. Örneklem kapsamına toplam 194 intörn öğrenci alınmıştır. Veriler “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Maneviyat ve Manevi Bakımı Algılama Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin MMBÖ toplam puan ortalamasının 56.16±8.04, maneviyat ve manevi bakım boyutu puan ortalaması 27.12±4.27, dinsellik 13.57±2.62 ve bireysel bakım 15.46±3.99 olduğu belirlenmiştir. MMBÖ toplam puan ile maneviyat ve manevi bakım boyutu arasında pozitif ve yüksek düzeyde (r=.84, p<.01), dinsellik boyutu ile pozitif ve orta düzeyde (r=.43, p<.01) ve bireysel bakım boyutu arasında pozitif ve yüksek düzeyde (r=.79, p<.01) ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Dinsellik ve bireysel bakım düzeylerinin yüksek olduğu ve bireysel bakımı yüksek olan öğrencilerin manevi bakım düzeylerinin de yüksek olduğu belirlenmiştir. Okullarda ders programlarında ve hastanelerde hizmet içi eğitim programlarıyla manevi bakım konusuna yer verilmesi bütüncül hemşirelik ve ebelik bakımı kapsamında yapılması gereken girişim olduğu düşünülmektedir.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Acceptance Date | April 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 3 |