The paper focuses on the research (currently in progress) on the development of an original diagnostic method using the approaches of dynamic testing for the testing and assessment of the latent learning capacity of children with the socially disadvantaged background in Slovakia. The research emphasis will be put on the following: the description of the method, the selection of the items of the tested battery, the analysis of testing format, the development of the instructive part of dynamic testing. It is supposed that the device for dynamic testing (after verification of its psychometric properties) could be applied in the population of children aged 6 – 8 years with social handicap. The paper does not provide any empirical data - it brings the information about the dynamic testing paradigm and its possible application in the process of testing learning capacities of the children with social handicap
Bu makalede (halen devam etmekte olan araştrımada) Slovakya’da sosyal dezevantajlı çocukların gizil öğrenme kapasitelerinin ölçümlenmesi ve dinamik metodu geliştirmesi üzerine uygulanmıştır. Araştırmada vurgu aşağıdaki noktalarda yapılacaktır: Metodun betimlenmesi, test bataryası için maddelerin seçilmesi, test formatının analizi ve dinamik test yönteminin yönerge kısmının geliştirilmesi. Araştırmada, dinamik test yönteminin kullanıldığı aracın (psikometrik özellikleri kanıtlandıktan sonra) 6-8 yaş grubu evresindeki sosyal handikaplı çocuklar üzerinde kullanılabilceği varsayılmıştır. Makale herhangi bir amprik veri sorgulamamaktadır. Sadece, dinamik test yöntemi ve paradigması hakkında bilgi vermekte ve bu yöntemin sosyal handikaplı çocukların öğrenme kapasitelerinin test sürecinde olası uygulamalarını tartışmaktadır. Dynamic Testing And Assessment of Latent Learning Capacities The conventional tests of abilities, including the intelligence tests, as well as other tests of cogn abilities, are aimed for the testing the of particular
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.