BibTex RIS Cite

The Reasons Why Teachers Candidates for Administration Opts for Administration

Year 2011, Volume: 6 Issue: 2, 123 - 146, 01.06.2011

Abstract

This study aims at identifying the reasons why teachers candidates for administration opts for administration. With a view to foreseeing the quality of administration rankings and taking necessary measures, it bears importance to know the teachers candidate for administration, the reasons why they want to be administrators. The sampling of the study consists of 199 teachers who have been working at elementary and secondary schools in Tokat and took the exam for the position of Deputy Administrator in 2006. In the research, a significant number of the teachers candidates for administration either like teaching a little or do not like it at all and have chosen teaching in order to have a job or as a result of the guidance of their family. More than half of the teachers candidates for administration need education for taking part in the administration. The teachers candidates for administration expect an educating model that is based on practice. The main target of the teachers candidates for administration is to make their school efficient and exemplary

References

  • Ada, Ş., & Mutluoğlu, M. (2000). Öğretmenlerin Okul Yöneticiliğine Geçişteki Fırsat ve İmkanları Değerlendirmesi. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, I, 80-85.
  • Aksu, M. B. (2004). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yöneticilik Eğilimleri: Malatya İli Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 8.
  • Başar, H. (2000). Eğitim Denetçisi. Ankara: Pegem A.
  • Bingül, M. (2008). İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Yönetici Olma Eğilimleri: Esenyurt İlçesi Örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bloom, G., & Krovetz, M. (2001). A Step into the Principalship. Leadership. 30 (3), 12.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı.Ankara: Pegem A.
  • Cerit, Y., & Özdemir, T. (2006). Okul Yöneticisi Olmak İstemeye Etki Eden Faktörlere İlişkin Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Görüşleri. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Cooley, V. E. & Shen, J. (2005). Who Will Lead? The Top 10 Factors that Influence Teachers Moving into Administaration. Jianping Shen (Ed.). School Principals içinde (148-153). New York: Peter Lang.
  • Cunningham W., & Cordeiro, P. (2000). Educational Administration a Problem Based Approach. Needham: Allyn & Bacon.
  • Çevik, V. (2006). Eğitim Yöneticileri ile Yönetici Adaylarının Kaygı Düzeyleri ile Bilgisayar Kaygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Çokluk, Ö. (1999). Zihinsel ve İşitme Engelliler Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerde Tükenmişliğin Kestirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Drucker, P. F. (1994). Etkin Yöneticilik. İstanbul: Eti.
  • Enwall, B., & Fabal, C. (1998). Up the Flagpole: A Guide for Women School Administrators. CA, ETC: Palm Springs.
  • Erginer, A. (2003). İş Yaşamının Niteliği. Cevat Elma ve Kamile Demir (Ed.) Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar içinde (201-218). Ankara: Anı.
  • Ergün, O. (1998). İlköğretim Okulu Yöneticilerini Yönetici Olmaya Güdüleyen Gereksinimlerin (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Derecesi ve Karşılanma Düzeyi. Enstitüsü, Ankara.
  • Gates, S. M., Ringel, S. J., Santibanez, L., Ross, K. E., & Chung, C. H. (2003). Who is Leading our Schools? An Overwiev of School Administrators and Their Cereers. United States: RAND Education, Library of Congress Catologing-in-Publication Data.
  • Hamamcı, Z. E., Göktepe, O., & İnanç, N. (2004). Psikolojik Danışmanların Mesleki Gelişim Düzeylerinin İncelenmesi: Mesleki Gelişimin Mesleki Doyumla İlişkisi. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı. Ankara: Pegem A.
  • Howley, A., Andrianaivo, S., & Perry, J. (2005). The Pain Outweighs the Gain: Why Teachers Don’t Want to Become Principals. Teachers College Record 4, 107, 757–782.
  • Izgar, H., & Dilmaç, B. (2008). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Özyeterlilik Algıları ve Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 437-446.
  • Karslı, M. D. (2004). Yönetsel Etkililik. Ankara: Pegem A.
  • Kocabaş, İ., & Erdem, R. (2003). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Kişisel Zaman Yönetimi Davranışları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (29), 203-210.
  • Köroğlu, F. (2006). Okul Yönetiminde Cinsiyet Etkeni ve Kadın Öğretmenlerin Okul Yöneticiliği Talepleri (Bingöl İli Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Köse, M. F. (2008a). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliğe Bakış Açıları ve Yöneticiliği Tercih Nedenleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Köse, M. F. (2008b). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Etme Nedenleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri, 2007/28, Tokat.
  • Köse, M. F., & Erginer, A. (2008). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliğe Bakış Açıları ve Yöneticiliği Tercih Nedenleri. III. Eğitim Yönetimi Kongresi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Malone, B. G., Sharp, W., & Thompson, J. C. (2000). The Indiana Principalship: Perceptions Of Principals, Aspiring Principals, and Superintendents. Paper Presented at the Annual Meeting of the Midwestern Educational Research Association, Chicago, IL. (ERIC ED 447 076).
  • Özdemir, A. (2007). Eğitim Yöneticisi Adaylarının Sosyal Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 269-296.
  • Ruhl-Smith, C. D., Shen, J. & Cooley, V. E. (2005). Gender Difference in Reasons for Entering and Leaving Educational Administration. Jianping Shen (Ed.). School Principals içinde (169-178). New York: Peter Lang.
  • Sefer, S. R. (2006). Üsküdar İlçesindeki Okullarda Çalışan Bazı Kadın Yöneticilerin (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi/Sosyal İlişkin Beklenti ve Sorunları. Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Sharp, W. L., Malone, B. G., & Walter, J. K. (2002). What Motivates Someone to Become a Superintendent. Paper Presented at the Annual Meeting of the Mid-Western Educational Research Association, Colombus, OH.
  • Shen, J., Cooley, V. E., & Ruhl-Smith, C. D. (1999). Entering and Leaving School Administrative Positions. International Journal of Leadership in Education, 2 (4), 353-367.
  • Şahin, A. (2004). Yönetim Kuramları ve Motivasyon İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 523-547.
  • Şimşek, M. Ş. (2004). Örgütlerde Kariyer Yönetimi. M. Şerif Şimşek, Adnan Çelik ve Ayten Akatay (Ed.). Kariyer Yönetimi ve İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları içinde. Ankara: Gazi.
  • Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A.
  • Usluer, L. (2000). Kadın Öğretmenlerin Yönetici Konumlara Yükseltilmeme Konusundaki Yönetici ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Winter, P. A., & Partenheimer, P. R. (2002). Applicant Attraction to Assistant Principal Jobs: An Experimental Assesment. Paper Presented at the Annual Meeting of the Universiyt Council for Educational Administration (UCEA), Pittsburgh, PA. (ERIC ED 471 558).
  • Winter, P. A., Rinehart, J. S., & Munoz, M. A. (2001). Principal Certified Personnel: Do They Want the Jop. Paper Presented at the Annual Meeting of The Universiyt Council for Educational Administration (UCEA), Cincinnati, OH. (ERIC ED 459 515).
  • Yeşilkaya, Ş. (2007). Ögretmenleri Yönetici Olmaya Güdüleyen Etkenler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zeitoun, P., & Newton, R. M. (2002). Strategies for Reinventing the Principalship (ERIC ED 469 274).

Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri

Year 2011, Volume: 6 Issue: 2, 123 - 146, 01.06.2011

Abstract

Bu araştırmada, yönetici adayı öğretmenlerin (YAÖ) yöneticiliği tercih nedenlerini belirlemek amaçlanmıştır. YAÖ’lerin, niçin yönetici olmak istediklerinin bilinmesi, yönetim kademesinin niteliğinin öngörülebilmesi ve gerekli tedbirlerin alınabilmesi bakımından önemli görülmektedir. Araştırmanın örneklemini, Tokat merkez ilçedeki ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışan ve 2006 yılında müdür yardımcılığı sınavına giren 199 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada; YAÖ’lerin önemli bir bölümünün, öğretmenlik mesleğini ya kısmen sevdiği ya da hiç sevmediği; öğretmenliği meslek sahibi olabilmek için ya da aile-çevre yönlendirmesi ile seçtikleri; yarıdan fazlasının yöneticilik yapabilmek için eğitime ihtiyaç duydukları bulgularına ulaşılmıştır. YAÖ’ler, uygulamaya dayalı yetiştirme modeli beklentisi içindedirler. YAÖ’lerin, yöneticilikte en önemli hedefleri, okulu etkin ve örnek okul haline getirmektir

References

  • Ada, Ş., & Mutluoğlu, M. (2000). Öğretmenlerin Okul Yöneticiliğine Geçişteki Fırsat ve İmkanları Değerlendirmesi. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, I, 80-85.
  • Aksu, M. B. (2004). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yöneticilik Eğilimleri: Malatya İli Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 8.
  • Başar, H. (2000). Eğitim Denetçisi. Ankara: Pegem A.
  • Bingül, M. (2008). İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Yönetici Olma Eğilimleri: Esenyurt İlçesi Örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bloom, G., & Krovetz, M. (2001). A Step into the Principalship. Leadership. 30 (3), 12.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı.Ankara: Pegem A.
  • Cerit, Y., & Özdemir, T. (2006). Okul Yöneticisi Olmak İstemeye Etki Eden Faktörlere İlişkin Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Görüşleri. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Cooley, V. E. & Shen, J. (2005). Who Will Lead? The Top 10 Factors that Influence Teachers Moving into Administaration. Jianping Shen (Ed.). School Principals içinde (148-153). New York: Peter Lang.
  • Cunningham W., & Cordeiro, P. (2000). Educational Administration a Problem Based Approach. Needham: Allyn & Bacon.
  • Çevik, V. (2006). Eğitim Yöneticileri ile Yönetici Adaylarının Kaygı Düzeyleri ile Bilgisayar Kaygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Çokluk, Ö. (1999). Zihinsel ve İşitme Engelliler Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerde Tükenmişliğin Kestirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Drucker, P. F. (1994). Etkin Yöneticilik. İstanbul: Eti.
  • Enwall, B., & Fabal, C. (1998). Up the Flagpole: A Guide for Women School Administrators. CA, ETC: Palm Springs.
  • Erginer, A. (2003). İş Yaşamının Niteliği. Cevat Elma ve Kamile Demir (Ed.) Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar içinde (201-218). Ankara: Anı.
  • Ergün, O. (1998). İlköğretim Okulu Yöneticilerini Yönetici Olmaya Güdüleyen Gereksinimlerin (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Derecesi ve Karşılanma Düzeyi. Enstitüsü, Ankara.
  • Gates, S. M., Ringel, S. J., Santibanez, L., Ross, K. E., & Chung, C. H. (2003). Who is Leading our Schools? An Overwiev of School Administrators and Their Cereers. United States: RAND Education, Library of Congress Catologing-in-Publication Data.
  • Hamamcı, Z. E., Göktepe, O., & İnanç, N. (2004). Psikolojik Danışmanların Mesleki Gelişim Düzeylerinin İncelenmesi: Mesleki Gelişimin Mesleki Doyumla İlişkisi. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı. Ankara: Pegem A.
  • Howley, A., Andrianaivo, S., & Perry, J. (2005). The Pain Outweighs the Gain: Why Teachers Don’t Want to Become Principals. Teachers College Record 4, 107, 757–782.
  • Izgar, H., & Dilmaç, B. (2008). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Özyeterlilik Algıları ve Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 437-446.
  • Karslı, M. D. (2004). Yönetsel Etkililik. Ankara: Pegem A.
  • Kocabaş, İ., & Erdem, R. (2003). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Kişisel Zaman Yönetimi Davranışları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (29), 203-210.
  • Köroğlu, F. (2006). Okul Yönetiminde Cinsiyet Etkeni ve Kadın Öğretmenlerin Okul Yöneticiliği Talepleri (Bingöl İli Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Köse, M. F. (2008a). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliğe Bakış Açıları ve Yöneticiliği Tercih Nedenleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Köse, M. F. (2008b). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Etme Nedenleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri, 2007/28, Tokat.
  • Köse, M. F., & Erginer, A. (2008). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliğe Bakış Açıları ve Yöneticiliği Tercih Nedenleri. III. Eğitim Yönetimi Kongresi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Malone, B. G., Sharp, W., & Thompson, J. C. (2000). The Indiana Principalship: Perceptions Of Principals, Aspiring Principals, and Superintendents. Paper Presented at the Annual Meeting of the Midwestern Educational Research Association, Chicago, IL. (ERIC ED 447 076).
  • Özdemir, A. (2007). Eğitim Yöneticisi Adaylarının Sosyal Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 269-296.
  • Ruhl-Smith, C. D., Shen, J. & Cooley, V. E. (2005). Gender Difference in Reasons for Entering and Leaving Educational Administration. Jianping Shen (Ed.). School Principals içinde (169-178). New York: Peter Lang.
  • Sefer, S. R. (2006). Üsküdar İlçesindeki Okullarda Çalışan Bazı Kadın Yöneticilerin (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi/Sosyal İlişkin Beklenti ve Sorunları. Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Sharp, W. L., Malone, B. G., & Walter, J. K. (2002). What Motivates Someone to Become a Superintendent. Paper Presented at the Annual Meeting of the Mid-Western Educational Research Association, Colombus, OH.
  • Shen, J., Cooley, V. E., & Ruhl-Smith, C. D. (1999). Entering and Leaving School Administrative Positions. International Journal of Leadership in Education, 2 (4), 353-367.
  • Şahin, A. (2004). Yönetim Kuramları ve Motivasyon İlişkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 523-547.
  • Şimşek, M. Ş. (2004). Örgütlerde Kariyer Yönetimi. M. Şerif Şimşek, Adnan Çelik ve Ayten Akatay (Ed.). Kariyer Yönetimi ve İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları içinde. Ankara: Gazi.
  • Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A.
  • Usluer, L. (2000). Kadın Öğretmenlerin Yönetici Konumlara Yükseltilmeme Konusundaki Yönetici ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Winter, P. A., & Partenheimer, P. R. (2002). Applicant Attraction to Assistant Principal Jobs: An Experimental Assesment. Paper Presented at the Annual Meeting of the Universiyt Council for Educational Administration (UCEA), Pittsburgh, PA. (ERIC ED 471 558).
  • Winter, P. A., Rinehart, J. S., & Munoz, M. A. (2001). Principal Certified Personnel: Do They Want the Jop. Paper Presented at the Annual Meeting of The Universiyt Council for Educational Administration (UCEA), Cincinnati, OH. (ERIC ED 459 515).
  • Yeşilkaya, Ş. (2007). Ögretmenleri Yönetici Olmaya Güdüleyen Etkenler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zeitoun, P., & Newton, R. M. (2002). Strategies for Reinventing the Principalship (ERIC ED 469 274).
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Fatih Köse

Aysun Erginer This is me

Publication Date June 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Köse, M. F., & Erginer, A. (2011). Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(2), 123-146.
AMA Köse MF, Erginer A. Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri. JSSR. June 2011;6(2):123-146.
Chicago Köse, Mehmet Fatih, and Aysun Erginer. “Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6, no. 2 (June 2011): 123-46.
EndNote Köse MF, Erginer A (June 1, 2011) Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6 2 123–146.
IEEE M. F. Köse and A. Erginer, “Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri”, JSSR, vol. 6, no. 2, pp. 123–146, 2011.
ISNAD Köse, Mehmet Fatih - Erginer, Aysun. “Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 6/2 (June 2011), 123-146.
JAMA Köse MF, Erginer A. Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri. JSSR. 2011;6:123–146.
MLA Köse, Mehmet Fatih and Aysun Erginer. “Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 2, 2011, pp. 123-46.
Vancouver Köse MF, Erginer A. Yönetici Adayı Öğretmenlerin Yöneticiliği Tercih Nedenleri. JSSR. 2011;6(2):123-46.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.