Mother language has a considerable place in second language teaching. Students who have difficulty in expressing their ideas and feelings in target language resort to their mother language. This intellectual process sometimes takes place with negative transfers, too. Certain classification and interpretation differences between languages are the main causes. These differences bring forth miscoding in surface structure of language and unappropriate grammatical structures. In this study, negative transfers of Turkman students from Turkman Turkish while learning Turkiye Turkish are considered. The data of this study is provided from nine Turkman students who study Turkiye Turkish in Turkish Language Application and Research Center (TOMER) in 2013-2014 academic year. Twenty seven exam papers of these students who take two mid-term and a final exams are analyzed and detected misusage of expressions are compared with their use in Turkman Turkish
İkinci dil öğreniminde anadilin yadsınamaz bir yeri vardır. Hedef dilde duygu ve düşüncelerini ifade etmekte zorlanan öğrenci çareyi anadile başvurmakta bulur. Bu zihinsel süreç bazen olumsuz aktarımları da beraberinde getirir. Bunun temel nedeni diller arasındaki bazı adlandırma ve anlamlandırma farklılıklarıdır. Bu farklılıklar dilin yüzey yapısında yanlış kodlamalara ve uygun olmayan dil bilgisel yapılara neden olmaktadır. Bu çalışmada Türkmen öğrencilerin Türkiye Türkçesini öğrenirken Türkmen Türkçesinden yaptıkları yanlış dil bilgisel aktarımlar konu edinilmiştir. Araştırmanın verileri ise 2013-2014 eğitim yılında Gaziosmanpaşa Üniversitesi Türkçe Uygulama ve Araştırma Merkezinde (TÖMER) Türkiye Türkçesini öğrenen dokuz Türkmenistan uyruklu öğrenciden sağlanmıştır. İkisi ara sınav ve biri final sınavı olmak üzere bu öğrencilerin 27 sınav kâğıdı incelenmiş ve kullandıkları ifadelerde saptanan yanlışlıklar Türkmen Türkçesindeki kullanımları ile karşılaştırılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.