This study is aiming to investigate the socio-demographic, socio-cultural and economic factors that affect the position of women in the labour market based on gender approach. The findings show that the socio-demographic factors such as age, education, marital status and presence of children; cultural factors originating from patriarchy and gender-based division of labour and seconomic factors such as globalisation, structural adjustment programs are the main factors in determining women's labour market participation and working conditions. Women's labour market participation, compared to men, remains more limited by the effects of these factors. All policies and solutions aiming to increase women's employment should take in consideration of all these factors.
Bu çalışmada, toplumsal cinsiyeti temel alan bir yaklaşım ile kadınların işgücü piyasasındaki konumunu etkileyen sosyo-demografik, sosyo-kültürel ve ekonomik faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Elde edilen bulgular yaş, eğitim, medeni durum ve çocukların varlığı gibi demografik faktörlerin; toplumsal cinsiyet temelli işbölümü ve ataerkillikten kaynağını alan kültürel faktörlerin ve küreselleşme, yapısal uyum programları gibi ekonomik faktörlerin kadınların işgücü piyasasına katılımını ve çalışma koşullarını belirleyen önemli temel etkenler olduğu yönündedir. Bu faktörlerin etkileri ile kadınların işgücü piyasasına katılımı erkeklere göre sınırlı kalmaktadır. Kadın istihdamını artırmaya yönelik çözüm önerileri ve politikalar geliştirilirken; bütün bu faktörler göz önünde tutularak konuya yaklaşılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.