It was intended to concept of the metaphor for the first grade students of the elementary school in this study and The study was designed as a qualitative method. The study sample was created by 112 students selected in maximum diversity. The interview forms were used to collect the data. 3 questions were asked to determine the form of metaphors they create for the participants to read and write. The questions were „ what is reading and writing for you?‟‟ Can you tell me why do you think like that?‟‟What is literate person for you?‟‟Why?‟ What is illiterate person for you?‟‟Why?‟. The data obtained by the interview forms, respectively; coding data, finding theme, classifying and identifying the data according to the codes and themes, expressing the data as percentages, calculating the frequency of meaning metaphor or installed and tabulation, interpretating of findings, presenting the results and recommendating were performed. According to result of the research, it was identified that the first grade students have developed the positive meatphors against reading, writing and literate people but they have developed negative metaphors against illiterate people
Çalışmada ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin “okuma-yazma” kavramına ilişkin metaforlarının ortaya konulması amaçlanmış ve çalışmanın yöntemi nitel olarak desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini maksimum çeşitliliğe dayalı örneklem yoluyla seçilen 112 birinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda katılımcıların okuma yazmaya yönelik oluşturdukları metaforları belirlemeye yönelik; “Okuma yazmayı neye benzetirsin, Neden?, Okuma yazma bilen bir insan sence neye benzer, Neden?, Okuma yazma bilmeyen bir insan sence neye benzer, Neden?” şeklinde 3 adet soru yöneltilmiştir. Görüşme formlarıyla elde edilen verilere, sırasıyla; verilerin kodlanması, temaların bulunması, verilerin kodlara ve temalara göre düzenlenmesi ve tanımlanması, verilerin yüzdelerle ifade edilmesi, metafor veya yüklenen anlam sıklığının hesaplanması ve tablolaştırılması, bulguların yorumlanması, sonuç ve önerilerin sunulması işlemleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazmaya ve okuma yazma bilen insanlara karşı olumlu metaforlar geliştirdikleri; okuma yazma bilmeyen insanlara ise olumsuz metaforlar geliştirdikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 11 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.