Each economic decision made individually has
positive or negative effects on both the individual’s budget and the economic
system, in which the individual lives. In fact, when compared to a couple years
ago, the economic decisions are made more difficultly because of the increase
in the product diversity in financial markets. In this period, in which the
economic power is very important and determinant, the importance of financial
behaviors exhibited personally gradually increases day-by-day. For this reason,
it is necessary to determine the financial socialization agents playing
effective role on financial behaviors such as spending, saving, and investing,
to raise awareness about these agent for the sake of future generations, and to
support them. In the present study, it was aimed to measure the effects of
financial socialization agents such as family, school education, job, earning
money, and environment on the financial behaviors of vocational high school
students and ıt has been observed that financial education, compulsory internship
practices taken at school have positive effects on students' financial literacy
levels.
Bireysel
anlamda verilen her ekonomik kararın hem bireyin bütçesine hem de içinde
yaşanılan ekonomik sisteme olumlu ya da olumsuz etkileri vardır. Bir gerçek var
ki birkaç yıl öncesine oranla ekonomik kararlar finansal piyasalardaki ürün
çeşitliliğinin artmasına bağlı olarak şimdi daha zor verilmektedir. Ekonomik
gücün çok önemli ve belirleyici olduğu bu dönemde bireysel sergilenen finansal
davranışların önemi her geçen gün daha da artmaktadır. Bu nedenle bireyin
harcama, biriktirme, yatırım gibi finansal davranışları üzerinde etkili olan
finansal sosyalizasyon ajanlarının tespit edilmesi ve gelecek nesiller adına bu
ajanların farkındalıklarının artırılması ve desteklenmesi gereklidir. Bu
çalışmada aile, okul eğitimi, iş ve para kazanımı, çevre gibi finansal
sosyalizasyon ajanların meslek yüksekokulu öğrencilerinin finansal davranışları
üzerindeki etkileri ölçülmeye çalışılmış, okulda
alınan finansal eğitim ve zorunlu staj uygulamalarının, öğrencilerin finansal
okuryazarlık seviyelerini olumlu etkiledikleri gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | May 21, 2019 |
Acceptance Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 ECONOMY&POLITICS SPECIAL ISSUE |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.