Research Article
BibTex RIS Cite

Determination of Socialization Agents Affecting The Financial Behavior Dimensions of Individuals: An Application for The Students of Vocational High Schools Of Gumushane University

Year 2019, ECONOMY&POLITICS SPECIAL ISSUE, 27 - 38, 30.12.2019

Abstract

Each economic decision made individually has
positive or negative effects on both the individual’s budget and the economic
system, in which the individual lives. In fact, when compared to a couple years
ago, the economic decisions are made more difficultly because of the increase
in the product diversity in financial markets. In this period, in which the
economic power is very important and determinant, the importance of financial
behaviors exhibited personally gradually increases day-by-day. For this reason,
it is necessary to determine the financial socialization agents playing
effective role on financial behaviors such as spending, saving, and investing,
to raise awareness about these agent for the sake of future generations, and to
support them. In the present study, it was aimed to measure the effects of
financial socialization agents such as family, school education, job, earning
money, and environment on the financial behaviors of vocational high school
students and ıt has been observed that financial education, compulsory internship
practices taken at school have positive effects on students' financial literacy
levels.

References

  • Danes, S. (1994), Parental perceptions os children’s financial socialization. Financial Counseling and Planning, 5(1), 27-146.
  • Drentea, P. ve Lavrakas, P. (2000), Over the limit: the association among health, race and debt. Social Science and Medicine, 50(4), 517–529.
  • Bartholomae, F. ve Gutter, M. (2000), What do we know about financial socialization? Consumer Interests Annual.
  • Furnham, A. ve Barrie, S. (1991), Young People’s Understanding of Society, London, Routledge Kegan Paul.
  • Fox, J. J., Bartholomae, S., ve Gutter, M. S. (2000, What do we know about socialization? Consumer Interest Annual, 46.
  • Grohman, A., Kouwenberg, R., ve Menkhoff, L.(2015, Childhood roots of financial literacy. Journal of Economic Psychology,51,114-133.
  • Grossbart, S., Carlson, L., ve Walsh, A. (1991), Consumer socialization and frequency of shopping with children., Journal of the Academy of Marketing Science, 19(3), 155-63.
  • Gudmunson, C. ve Danes, S. (2011), Family Financial Socialization:Theory and critical review, Journal of Family and Economic Issues, 32(4), 644-667.
  • Jorgensen, B. ve Savla, J. (2010), Financial Literacy of Young Adults: The Importance of Parental Socialization.Family Relations, 59(4), 465-478.
  • Moshichis, G. (1985), The role of family communication in consumer socialization of children and adolescents, Journal of Consumer Research, 11 (4), 898-913.
  • Okan, T. (2012), Kurumsal Yönetimin Ve Kurumsal Mesafenin Gelişmekte Olan Ülke Kökenli Çokuluslu İşletmelerin Strateji Tercihleri Üzerindeki Etkileri, Türkiye Örneği, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sherraden, S., Mcbride, M., A., ve Beverly, S. (2010), Striving to save:Creating policies for financial security of low-income families, Ann Arbor, University of Michigan Press.
  • Ward, S., Wackman, D.,ve Wartella, E. (1977), How Children Learn to Buy: The Development of Consumer Information Processing Skills, Sage Publications, Beverly Hills, CA.

Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama

Year 2019, ECONOMY&POLITICS SPECIAL ISSUE, 27 - 38, 30.12.2019

Abstract

Bireysel
anlamda verilen her ekonomik kararın hem bireyin bütçesine hem de içinde
yaşanılan ekonomik sisteme olumlu ya da olumsuz etkileri vardır. Bir gerçek var
ki birkaç yıl öncesine oranla ekonomik kararlar finansal piyasalardaki ürün
çeşitliliğinin artmasına bağlı olarak şimdi daha zor verilmektedir. Ekonomik
gücün çok önemli ve belirleyici olduğu bu dönemde bireysel sergilenen finansal
davranışların önemi her geçen gün daha da artmaktadır. Bu nedenle bireyin
harcama, biriktirme, yatırım gibi finansal davranışları üzerinde etkili olan
finansal sosyalizasyon ajanlarının tespit edilmesi ve gelecek nesiller adına bu
ajanların farkındalıklarının artırılması ve desteklenmesi gereklidir. Bu
çalışmada aile, okul eğitimi, iş ve para kazanımı, çevre gibi finansal
sosyalizasyon ajanların meslek yüksekokulu öğrencilerinin finansal davranışları
üzerindeki etkileri ölçülmeye çalışılmış, okulda
alınan finansal eğitim ve zorunlu staj uygulamalarının, öğrencilerin finansal
okuryazarlık seviyelerini olumlu etkiledikleri gözlemlenmiştir.

References

  • Danes, S. (1994), Parental perceptions os children’s financial socialization. Financial Counseling and Planning, 5(1), 27-146.
  • Drentea, P. ve Lavrakas, P. (2000), Over the limit: the association among health, race and debt. Social Science and Medicine, 50(4), 517–529.
  • Bartholomae, F. ve Gutter, M. (2000), What do we know about financial socialization? Consumer Interests Annual.
  • Furnham, A. ve Barrie, S. (1991), Young People’s Understanding of Society, London, Routledge Kegan Paul.
  • Fox, J. J., Bartholomae, S., ve Gutter, M. S. (2000, What do we know about socialization? Consumer Interest Annual, 46.
  • Grohman, A., Kouwenberg, R., ve Menkhoff, L.(2015, Childhood roots of financial literacy. Journal of Economic Psychology,51,114-133.
  • Grossbart, S., Carlson, L., ve Walsh, A. (1991), Consumer socialization and frequency of shopping with children., Journal of the Academy of Marketing Science, 19(3), 155-63.
  • Gudmunson, C. ve Danes, S. (2011), Family Financial Socialization:Theory and critical review, Journal of Family and Economic Issues, 32(4), 644-667.
  • Jorgensen, B. ve Savla, J. (2010), Financial Literacy of Young Adults: The Importance of Parental Socialization.Family Relations, 59(4), 465-478.
  • Moshichis, G. (1985), The role of family communication in consumer socialization of children and adolescents, Journal of Consumer Research, 11 (4), 898-913.
  • Okan, T. (2012), Kurumsal Yönetimin Ve Kurumsal Mesafenin Gelişmekte Olan Ülke Kökenli Çokuluslu İşletmelerin Strateji Tercihleri Üzerindeki Etkileri, Türkiye Örneği, Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sherraden, S., Mcbride, M., A., ve Beverly, S. (2010), Striving to save:Creating policies for financial security of low-income families, Ann Arbor, University of Michigan Press.
  • Ward, S., Wackman, D.,ve Wartella, E. (1977), How Children Learn to Buy: The Development of Consumer Information Processing Skills, Sage Publications, Beverly Hills, CA.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adem Özbek 0000-0001-6599-6337

Publication Date December 30, 2019
Submission Date May 21, 2019
Acceptance Date December 29, 2019
Published in Issue Year 2019 ECONOMY&POLITICS SPECIAL ISSUE

Cite

APA Özbek, A. (2019). Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi27-38.
AMA Özbek A. Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama. JSSR. Published online December 1, 2019:27-38.
Chicago Özbek, Adem. “Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, December (December 2019), 27-38.
EndNote Özbek A (December 1, 2019) Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 27–38.
IEEE A. Özbek, “Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama”, JSSR, pp. 27–38, December 2019.
ISNAD Özbek, Adem. “Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. December 2019. 27-38.
JAMA Özbek A. Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama. JSSR. 2019;:27–38.
MLA Özbek, Adem. “Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2019, pp. 27-38.
Vancouver Özbek A. Bireylerin Finansal Davranış Boyutlarını Etkileyen Sosyalizasyon Ajanlarının Tespiti: Gümüşhane Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama. JSSR. 2019:27-38.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.