Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 802 - 815, 31.12.2019

Abstract

Gelişen teknoloji, toplumsal
yapıdaki değişimler ve bu değişimlere bağlı olarak inanç ve değer yargıları da
farklılaşmaktadır. Ahlaka aykırı davranışların artması, önyargı, ben merkezci
yaklaşım, adaletsizlik, aile yapısındaki bozulmalar kişileri, toplumları ve hatta
tüm insanlığı tehdit etmektedir. Tüm bunlar değerlerin yaşantımız dışına
itilmesine sebep  olmakta ve değer
eğitimine olan gereksinimimizi arttırmaktır.Bu düşünceden yola çıkarak
çalışmada sosyal
bilgiler
öğretim programında yer alan yardımseverlik ve dayanışma
değerlerinin
ulusal gazetelerde yer alma düzeyini belirlemek amaçlanmıştır.



Çalışma durum tespiti niteliğinde
olduğu için verilerin toplanması aşamasında betimsel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, yardımseverlik ve dayanışma değerine
yönelik gazete haberleri oluşturmaktadır.
Araştırmanın
örneklemini ise 2013-2014
yıllarında Habertürk, Hürriyet, Posta, Sabah gazetelerinde yardımseverlik ve
dayanışmayı konu alan gazete haberleri oluşturmaktadır
.
Araştırmada  bu dört ulusal gazetede
yardımseverlik ve dayanışma değerini içeren 3686 yayın kullanılmıştır. Yardımseverlik  değerleri yönelik haber sayısının 52,
dayanışma değerleri yönelik haber sayısının 3634 olduğu bulgulanmıştır.
Ayrıca  doğal afetler, bayramlar, belirli
gün ve o günlerin haftalarında 
yardımseverlik ve dayanışma haberleri gazetelere yansımış ve haber
sayısında artış olduğu belirlenmiştir.

References

  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde “yardımseverlik” değerinin etkinlik temelli öğretimi ve öğren¬cilerin tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Arslan, Ş. Z ve Yaşar, F. T. (2007). “Yükselen “Değer” Kavramı Üzerine Eleştirel Bir Yaklaşım. Değerler Eğitim Merkezi Dergisi,1, 8-11. Aydın, M. (2003). Gencliğin değer algısı: Konya orneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 121–144.Bolay, S. H. (2007). Değerlerimiz ve günlük hayat. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 12-19. Büyüköztürk, Ş. , Çakmak, E. K. , Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi. Cüro, E. ve Gömleksiz, M. N. (2011). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer alan Değerlere İlişkin Öğrenci Tutumlarının Değerlendirilmesi, Uluslar arası İnsan Bilim Dergisi, 8, 1. Doganay, A. (2006). Değerler Eğitimi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. (Ed. C. Öztürk), Ankara: Pegem-A Yayıncılık. s. 17-52. Erdem, A. R. (2003). Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur:Değerler. Değerler Eğitim Dergisi, 1 (4), 55-72. Gömleksiz, N. (2007). Lise öğrencilerinin toplumsal değerlere ilişkin tutumları:Elazığ ili örneği. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 727-741). İstanbul: Dem Yayıncılık. Heıtzmann, W. R. (1979). The Newspaper in The Classroom. What Research Says To The Teacher. Washington: National Education Association. Hökelekli, H. ve Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Ed. ), Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: DEM. ss. 371- 396. Hökerekli, H. (2011). Ailede, okulda, toplumda değerler pskilojisi ve eğitimi. İstanbul:Timaş Yayınları. Kan Ç. (2010). Sosyal Bilgiler Dersi ve Değerler Eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 187, 138–145. Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Nobel Yayıncılık. Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler derslerindeki bazı değerlerin ka-zandırılmasına yönelik bir karakter eğitimi programının geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilim¬leri Enstitüsü, İstanbul. Keskin, Y. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi:Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkiliğinin Araştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul. Keskin, Y. (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminin Yeri ve Önemi. Eğitime Bakış, 6(18), 68-72. Keskin, Y. (2012). Cumhuriyet Dönemi Ortaokul Tarih Programlarına Yönelik Bir Analiz:Politik ve İdeolojik Yaklaşımlarım Programa yansıması. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 11(40), 109-128. Kılcan, B. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Algılarının İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara. Kolukısa, E. A. , Oruç, Ş. , Akbaba, B. ve Dündar, H. (2005). Sosyal bilgiler 4 öğretmen kılavuz kitabı. K. Kuş (Ed). An¬kara: A Yayınları. MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, (4- 5. sınıflar), Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2005). Milli Eğitim Bakanlığı 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları. MEB. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6 Sınıf Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara.MEB (2010). Sosyal Bilgiler Dersi ( 6-7. sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Nas, R. (2000). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi. Öztürk, C. ve Deveci, H. (2011). Farklı Ülkelerin sosyal bilgiler öğretim Programlarının değerlendirilmesi. C. Öztürk(Ed. ) Farklı Ülkelerin sosyal bilgiler öğretim Programları içinde (s. 1-41). Ankara:Pegem Akademi. Şen, Ü. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2005 yılında tav¬siye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitiminde değerler eğitimi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. TDK Sözlük (2011) Büyük Türkçe Sözlük. TDK. (2009). Büyük Türkçe sözlük. http://tdkterim. gov. tr/bts/. Topçu, N. (2012). İsyan ahlâkı -Conformisme et révolte- (8. Baskı) (Çev. M. Kök ve M. Doğan). İstanbul: Dergâh. Ünal, F. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında değer eğitimi durumunun değerlendirilmesi, I. Uluslararası Eğitim sosyolojisi Sempozyumu, 10-11 Mayıs. Vatandaş, C. (2003) Toplumsal Bir Değer Olarak” Yardımlaşma” ve Dilenciler, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 157. Yaman, E. (2012). Değer Eğitimi, Eğitimde Yeni Ufuklar, Akçay Y. Ankara. Yaşar, Ş. ve Gültekin, M. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araç-Gereç Kullanımı. Öztürk, C. (Ed. ) Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi (310-342). Ankara: Pegem Akademi. Yaşar, Ş. ve Ünlüler, G. (2011). Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi, Elementary Education Online, 10(1), 109-120 makale. Yurtbaşı, M. (2012). Sınıflandırılmış Atasözleri Sözlüğü, İstanbul, Excellence Publishing Yayıncılık.

Examination of The News in National Newspapers in Terms of Values of Benevolence and Solidarity in The Social Studies Curriculum

Year 2019, Volume: 14 Issue: 2, 802 - 815, 31.12.2019

Abstract

Belief and value judgements
are differentiated depending on the evolving technology and changes in social
structure. İncreased anti-moral behavior, prejudice, egocentric approach,
injustice and disruption in the family structure threathen people, societies
and even humanity. All of these lead to pushing values out of our lives and
increase our need for value educatıon. Based on this idea, in this study it was
aimed to determine the level how benevolence and solidarity values included in
the social sciences curriculum
take part in the national newspapers. In this research the data were
collected through document analysis. The
sampling of the research is formed by the paper news about benevolence and
solidarity which are issued in Haberturk, Hurriyet, Posta and Sabah newspapers
during the years 2013-2014. 3686 publications including the values of
benevolence and solidarity, in these four national newpapers were used in the
study
. In the year 2013, 52 paper
news were about benevolence and 3624 news were related to solidarity. Besides,
the number of paper news related to benevolence and solidarity are increased in
natural disasters, feasts, before elections and during some certain days and
weeks

References

  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde “yardımseverlik” değerinin etkinlik temelli öğretimi ve öğren¬cilerin tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Arslan, Ş. Z ve Yaşar, F. T. (2007). “Yükselen “Değer” Kavramı Üzerine Eleştirel Bir Yaklaşım. Değerler Eğitim Merkezi Dergisi,1, 8-11. Aydın, M. (2003). Gencliğin değer algısı: Konya orneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 121–144.Bolay, S. H. (2007). Değerlerimiz ve günlük hayat. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 12-19. Büyüköztürk, Ş. , Çakmak, E. K. , Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi. Cüro, E. ve Gömleksiz, M. N. (2011). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer alan Değerlere İlişkin Öğrenci Tutumlarının Değerlendirilmesi, Uluslar arası İnsan Bilim Dergisi, 8, 1. Doganay, A. (2006). Değerler Eğitimi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. (Ed. C. Öztürk), Ankara: Pegem-A Yayıncılık. s. 17-52. Erdem, A. R. (2003). Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur:Değerler. Değerler Eğitim Dergisi, 1 (4), 55-72. Gömleksiz, N. (2007). Lise öğrencilerinin toplumsal değerlere ilişkin tutumları:Elazığ ili örneği. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 727-741). İstanbul: Dem Yayıncılık. Heıtzmann, W. R. (1979). The Newspaper in The Classroom. What Research Says To The Teacher. Washington: National Education Association. Hökelekli, H. ve Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Ed. ), Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: DEM. ss. 371- 396. Hökerekli, H. (2011). Ailede, okulda, toplumda değerler pskilojisi ve eğitimi. İstanbul:Timaş Yayınları. Kan Ç. (2010). Sosyal Bilgiler Dersi ve Değerler Eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 187, 138–145. Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Nobel Yayıncılık. Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler derslerindeki bazı değerlerin ka-zandırılmasına yönelik bir karakter eğitimi programının geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilim¬leri Enstitüsü, İstanbul. Keskin, Y. (2008). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi:Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkiliğinin Araştırılması, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul. Keskin, Y. (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminin Yeri ve Önemi. Eğitime Bakış, 6(18), 68-72. Keskin, Y. (2012). Cumhuriyet Dönemi Ortaokul Tarih Programlarına Yönelik Bir Analiz:Politik ve İdeolojik Yaklaşımlarım Programa yansıması. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 11(40), 109-128. Kılcan, B. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Algılarının İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara. Kolukısa, E. A. , Oruç, Ş. , Akbaba, B. ve Dündar, H. (2005). Sosyal bilgiler 4 öğretmen kılavuz kitabı. K. Kuş (Ed). An¬kara: A Yayınları. MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, (4- 5. sınıflar), Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2005). Milli Eğitim Bakanlığı 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları. MEB. (2009). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6 Sınıf Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara.MEB (2010). Sosyal Bilgiler Dersi ( 6-7. sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Nas, R. (2000). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi. Öztürk, C. ve Deveci, H. (2011). Farklı Ülkelerin sosyal bilgiler öğretim Programlarının değerlendirilmesi. C. Öztürk(Ed. ) Farklı Ülkelerin sosyal bilgiler öğretim Programları içinde (s. 1-41). Ankara:Pegem Akademi. Şen, Ü. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2005 yılında tav¬siye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitiminde değerler eğitimi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. TDK Sözlük (2011) Büyük Türkçe Sözlük. TDK. (2009). Büyük Türkçe sözlük. http://tdkterim. gov. tr/bts/. Topçu, N. (2012). İsyan ahlâkı -Conformisme et révolte- (8. Baskı) (Çev. M. Kök ve M. Doğan). İstanbul: Dergâh. Ünal, F. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında değer eğitimi durumunun değerlendirilmesi, I. Uluslararası Eğitim sosyolojisi Sempozyumu, 10-11 Mayıs. Vatandaş, C. (2003) Toplumsal Bir Değer Olarak” Yardımlaşma” ve Dilenciler, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 157. Yaman, E. (2012). Değer Eğitimi, Eğitimde Yeni Ufuklar, Akçay Y. Ankara. Yaşar, Ş. ve Gültekin, M. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araç-Gereç Kullanımı. Öztürk, C. (Ed. ) Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi (310-342). Ankara: Pegem Akademi. Yaşar, Ş. ve Ünlüler, G. (2011). Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi, Elementary Education Online, 10(1), 109-120 makale. Yurtbaşı, M. (2012). Sınıflandırılmış Atasözleri Sözlüğü, İstanbul, Excellence Publishing Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ömer Sönmez 0000-0002-8910-2817

Nihan Akıncan This is me 0000-0003-3780-8962

Publication Date December 31, 2019
Submission Date March 9, 2019
Acceptance Date November 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Sönmez, Ö., & Akıncan, N. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 802-815.
AMA Sönmez Ö, Akıncan N. Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi. SBAD. December 2019;14(2):802-815.
Chicago Sönmez, Ömer, and Nihan Akıncan. “Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14, no. 2 (December 2019): 802-15.
EndNote Sönmez Ö, Akıncan N (December 1, 2019) Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14 2 802–815.
IEEE Ö. Sönmez and N. Akıncan, “Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi”, SBAD, vol. 14, no. 2, pp. 802–815, 2019.
ISNAD Sönmez, Ömer - Akıncan, Nihan. “Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14/2 (December 2019), 802-815.
JAMA Sönmez Ö, Akıncan N. Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi. SBAD. 2019;14:802–815.
MLA Sönmez, Ömer and Nihan Akıncan. “Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 14, no. 2, 2019, pp. 802-15.
Vancouver Sönmez Ö, Akıncan N. Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Yardımseverlik Ve Dayanışma Değerlerinin Ulusal Gazetelerde Yer Alma Düzeyinin İncelenmesi. SBAD. 2019;14(2):802-15.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.