This
study aimed to determine how effects the teaching material design process
carried out by preservice art teachers for the teaching of the principles of
art organization to primary school students had on the cognitive domain acquisitions
of preservice teachers. The study group consisted of 35 preservice art teachers
enrolled in the course called "Teaching Techniques and Material
Design", studying at the Department of Art Education in the Faculty of
Education in Abant İzzet Baysal University, Bolu, Turkey. The study was dealt
with as a qualitative research methodology and designed as a case study.
Methods of interview, observation, and document analysis were used to compile
data. The data collected by interviews, observations and document analysis was
transferred to electronic format and analysed with Nvivo 7 Qualitative Data
Analysis software. Analysis of data was conducted by content analysis
methodology. The findings of the study showed that whereas preservice teachers'
knowledge on teaching material design was at familiarity level at the beginning
of learning activities provided, they acquired a proficient level of knowledge
at the end of the activities, and thus it can be concluded that the education
programme followed in the study was effective. This ultimately the movement
will dispatch students to think, to create learning environments that require
higher-order thinking skills and use of rich learning environment supported by
a variety of teaching materials have been made in the proposal submission.
visual arts education and training teaching material design educational materials visual arts teacher candidates
Bu araştırma,
sanatsal biçimlendirme ilkelerinin öğretimine yönelik öğretim materyali tasarım
sürecinde resim-iş öğretmen adaylarının yaşadıkları deneyimlerin onların bilişsel
alan kazanımlarına etkisinin nasıl olduğunu tespit etmek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu AİBÜ Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalında
öğrenim gören ve ÖTMT dersini alan otuz beş öğretmen adayından oluşmaktadır.
Nitel özellikler taşıyan bu araştırmaya veri toplamak için görüşme, gözlem ve
doküman analizi yöntemleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler Nvivo 7 Nitel
veri çözümleme programında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde içerik
analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının öğrenme
etkinliğine girişte öğretim materyali ile ilgili bilgilerinin aşinalık-tanıma düzeyindeyken
program sonunda üst düzey becerilere ulaşılması nedeniyle uygulanan programın
etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçtan hareketle öğrencileri düşünmeye
sevk edecek, üst düzey düşünme becerilerini kullanmayı gerektirecek öğrenme
ortamları oluşturulması ve çeşitli öğretim materyalleri ile desteklenmiş zengin
öğrenme ortamları sunulması önerilerinde bulunulmuştur.
görsel sanatlar (resim-iş) öğretmen adayları öğretim materyali tasarımı görsel sanatlar eğitimi ve öğretimi
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2016 |
Submission Date | February 25, 2016 |
Acceptance Date | March 17, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2016 Issue: 6 |