Liking of children is one of
the features that teachers should have. It is pointed that when the teachers
approach children with love and affection, their academic success increase and
the problems related to dicipline in the school decrease. In this study,
“candidate primary school and primary school teachers’ level of liking of
children” was analyzed regarding some variances.
The research is a kind of
descriptive study based on relational screening model. The data of research was
gathered by conducting Barnett Liking of Children Scaleand Personal Data form
to primary school and candidate primary school teachers attending to the study.
Independents amples T-TEST , F-test, and Tukey test are used in the analysis of
data gathered from research.
It was
found that the level of liking of children is higher in primary school teachers
and candidate primary school teachers reading children’s book than the others.
Research results show that the level of liking of children is much higher in
primary school and candidate primary school teachers who know children’s
games..It is seen that primary schoolteachers’ level of liking of children is
higher than the candidate primary school teachers’ level of liking of children.
The seresults were discussed with related literature and suggesstions were
given for the researhcers.
Öğretmenlerin sahip olmaları
gereken özelliklerden birisi de çocuk sevme duygusudur. Öğretmenlerin çocuklara
sevgi ile yaklaşmaları çocukların akademik başarılarının yükselmesini ve okul
ortamında disiplin problemlerinin azalmasını sağlamaktadır. Bu araştırmada “sınıf
öğretmeni ve sınıf öğretmeni adaylarının çocuk sevme düzeyleri” bazı değişkenlere
göre incelenmiştir.
Araştırma ilişkisel tarama
modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmeni ve
sınıf öğretmeni adaylarına “Kişisel Bilgi Formu” ve “Barnett Çocuk Sevme Ölçeği”
uygulanarak, araştırmanın verileri toplanmıştır. Araştırma verilerinin
analizinde bağımsız gruplar t testi, F testi ve Tukey anlamlılık testi kullanılmıştır.
Araştırma
sonucunda çocuk kitapları okuyan sınıf öğretmeni adayları ve sınıf öğretmenlerinin,
çocuk kitapları okumayanlara göre çocuk sevme düzeylerinin daha yüksek olduğu
bulunmuştur. Sınıf öğretmeni adayları ve sınıf öğretmenlerinden çocuk oyunları
bilenlerin, çocuk oyunları bilmeyenlere göre çocuk sevme düzeylerinin daha yüksek
olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmenlerinin çocuk sevme düzeylerinin, sınıf öğretmeni
adaylarından daha yüksek olduğu görülmektedir. Bu sonuçlar ilgili literatür ile
tartışılarak araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 30, 2016 |
Submission Date | February 9, 2015 |
Acceptance Date | April 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2016 Issue: 6 |