Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme
yeterliklerine sahip olma seviyelerine dair görüşlerini değerlendirmektir. Bu
amaçla Ölçme ve Değerlendirme Becerileri Ölçeği (ÖVDB) geliştirilmiş ve elde
edilen bulgular bazı değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmada mevcut durumu tespit
etme amaçlandığından tarama modeline başvurulmuştur. Araştırmanın örneklemi
Elazığ il merkezi, Elazığ Maden ilçesi, Bitlis il merkezi ve Bitlis Güroymak
ilçesinde bulunan okullarda görevli sınıf öğretmenleridir. Araştırmanın veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçme ve
değerlendirme becerileri yeterlik algıları ölçeği kullanılmıştır. Açımlayıcı
faktör analizine göre ölçeğin dört alt boyutu vardır. Ölçeğin bu dört alt
boyutu toplam varyansın yüzde altmış üçünü açıklamaktadır. Ölçeğin cronbach
alpha güvenirlik katsayısı ise .967 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin uygulanması suretiyle elde edilen veriler ise çeşitli analiz
teknikleriyle karşılaştırılmıştır. Bu kapsamda dağılımın homojen olduğu
durumlarda bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi, dağılımın
homojen olmadığı durumlarda ise Kruskall Wallis H ve Man Whitney U
testlerinden, etki büyüklüğü ve bağıl değişkenlik katsayısından yararlanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin çoğunluğu ölçme ve değerlendirme etkinliklerine başvurma
nedeni öğrenme düzeylerini belirlemek, en çok tercih edilen ölçme aracı ise
sırasıyla çoktan seçmeli testler ve açık uçlu sorulardır. Araştırma sonucunda
gelişmişlik düzeyi, kıdem ve kadrolu çalışma durumunun ölçme ve değerlendirme
becerileri yeterlik algılarını anlamlı düzeyde farklılaştırdığı belirlenmiştir.
Araştırmada kıdemli öğretmenlerin kıdemi daha az olan öğretmenlere göre
kendilerini daha yeterli gördükleri belirlenmiştir. Bu sonuca göre
yükseköğretim programlarında okutulan ölçme ve değerlendirme derslerinin
niteliği gözden geçirilmelidir. Öğretmenlerin programlardaki ölçme ve
değerlendirme yaklaşımlarını zaman alıcı olarak tanımladıkları görülmektedir.
Dolayısıyla hem ölçme ve değerlendirme etkinlikleri hem de eğitimin daha
nitelikli yürütülebilmesi için sınıf mevcutları azaltılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | March 29, 2018 |
Acceptance Date | January 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2019 Issue: 12 |