Research Article
BibTex RIS Cite

ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN POWERPOİNT SUNUMU YETERLİ MİDİR? DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE DÖNÜK DENEYSEL BİR ÇALIŞMA

Year 2020, Volume: 2020 Issue: 15, 48 - 64, 29.10.2020
https://doi.org/10.46778/goputeb.730621

Abstract

Son yıllarda anaokulundan yükseköğrenime kadar tüm öğretim kademelerinde powerpoint sunumlarından sıklıkla yararlanıldığını söylemek mümkündür. Ancak durağan resim ve metinlerin etkileşim olmaksızın tahtaya yansıtılmasının, öğrenme ortamlarına beklenen katkıyı sağlamayacağı göz önünde bulundurulmalıdır. Bu öğretim materyallerinin çok sık ve yoğun kullanılmasının olumsuzluklara neden olduğuna ilişkin alan yazında pek çok kanıta rastlamak mümkündür. Bu araştırmanın amacı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde PowerPoint sunumlarına dayalı öğretimin öğrencilerin akademik başarıları, derse dönük tutumları ve PowerPoint’in etkililiğine dair algılarına etkisini belirlemektir. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 7. sınıfta okuyan öğrencilerden 21’i kontrol ve 21’i deney grubu olmak üzere toplam 42 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, akademik başarı testi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği, Öğrencilerin PowerPoint Etkililiğine Dair Algıları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma kapsamında deney grubunda öğretim PowerPoint kullanılarak gerçekleştirilirken, kontrol grubunda PowerPoint sunumlarına yer verilmemiştir. Araştırmada bağımsız örneklem ve eşli örneklem t testi kullanılarak yapılan analizlerde şu sonuçlara ulaşılmıştır: PowerPoint ile ders materyallerini anlama ve sınıf içi etkileşim yönünden PowerPoint’in etkililiğine dönük algılarında, akademik başarılarına ve tutumları açısından deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, ancak PowerPoint ile ders materyallerinin sunumuna yönelik öğrenci algılarında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akdağ, M. Tok, H. (2008). Geleneksel öğretim ile powerpoint sunum destekli öğretimin öğrenci erişisine etkisi. Eğitim ve Bilim. 33(147), 26-34.
  • Akyüz, A. (2015). Teknoloji kabul modeline göre öğretim teknolojilerinin eğitim kalitesine katkısına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Lefkoşa: Y.D.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkan, Ş. (2002). İlköğretimde çoklu ortam uygulamaları kullanarak öğretme metotları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atik Çatak, A. ve Tekinarslan E. (2008). Powerpoint programında hazırlanan okuma materyalinin 12-13 yaşlarında kaynaştırma programına devam eden hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Abant izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(2), 107-124.
  • Bahçeci, F. ve Elçiçek, M. (2016). Öğrenme içerik yönetim sistemi ile örnek bir dersin uygulaması ve öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 15-25.
  • Bangir Alpan, G. (2013). Powerpoint ile işlenen derslere eleştirel bir bakış: Öğrenci yorumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44: 61-72.
  • Brock, S., ve Joglekar, Y. (2011). Empowering PowerPoint: Slides and teaching effectiveness. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 6(1), 85-94.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler: öntest- sontest kontrol gruplu desen ve veri analizi (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. S.19-20.
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. (2009). Powerpoint ve klasik usulde muhasebe eğitimi alan öğrenciler arasındaki farklılıkların tespiti: KaradenizTeknik Üniversitesinde bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 8 - 52
  • Çelik, R. (2016). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde zihin haritası oluşturmanın öğrenci başarısına, kalıcılığa ve öğrenmedeki duyuşsal özelliklere etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Elazığ: F. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 2. Baskı.
  • El Khoury, R. M. ve Mattar, D. M. (2012). PowerPoint in Accounting Classrooms: Constructive or Destructive? International Journal of Business and Social Science, 3(10), 240-259.
  • Engin, A.O., Tösten, R ve Kaya, M.D. (2010). Bilgisayar destekli öğretim. Kafkas Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5, 69-80.
  • Erdoğan, İ. (2005). Yeni bir binyıla doğru Türk eğitim sistemi. (4.Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık. S.66.
  • Erdoğan, İ. (2008). Sınıf yönetimi. (11.Baskı). İstanbul: Alfa Yayıncılık. S.275
  • Fidan, M. E., (2012). Üniversitelerde muhasebe dersini PowerPoint sunumu ve klasik yöntem ile alan öğrenciler arasındaki farklılıklar: Bilecik Üniversitesi örneği. Journal of Yasar University, 25(7), 4281-4306.
  • Gelişli, Y. (2009). PowerPoint ile yapılan ders sunumlarının etkililiği. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 155-168.
  • Gökova, V., İnceoğlu, M. M. (2011). Temel Bilgisayar Uygulamaları Dersinde Öğrenme İçerik Yönetim Sistemi Kullanımı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1099-1113.
  • Güneş, A. (2012). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde teknolojik materyal kullanımı ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin teknolojik materyal kullanma eğilimleri. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/1, 479-506.
  • Güneş, A. (2015). Din öğretimi materyalleri. İstanbul: Dem Yayınları, 2015.
  • Kablan, Z, Baran, T., Işık, Ç., M. Kal, F., Hazer, Ö. (2013), Powerpoint öğretim materyalleri ile somut öğretim materyallerin öğrenme etkililiği açısından karşılaştırılması, Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(170), 206-222.
  • Kaya, M. (2007). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi programlarındaki ahlaki konuların ahlak eğitimi açısından değerlendirilmesi. Ondokuzmayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23 (2007), 23-50.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (2.Baskı). Ankara: Pegam A Yayıncılık. S.28.
  • Kilis, S. ve Uzun, A. M. (2019). Validity and Reliability of Student Perceptions of PowerPoint Efficacy Scale, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2501-2516.
  • Koç, A. (2010). Din kültürü ve ahlâk bilgisi öğretmenlerinin yeterlikleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 107-149.
  • Korkmaz, M. (2014). Din öğretimi teknolojisi ve materyal tasarımı. Kayseri: Tezmer, 2014.
  • Köylü, M. (2015). Gelişimsel basamaklara göre din eğitimi. (6.Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. S.130
  • Ocak, G. (2010). Yapılandırmacı öğrenme uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 835-857.
  • Selçuk, Z. (2007). Eğitim psikolojisi. (14.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. S.100-101
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. (13.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. S.216
  • Tabuk, M., (2003). Matematik dersinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tataroğlu, B. (2009). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının 10. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, matematik dersine karşı tutumları ve öz-yeterlik düzeylerine etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tutaysalgır, H. (2006). Powerpoint sunu programıyla hazırlanan sosyal bilgiler dersi öğretim materyalinin öğrenci tutum ve performanslarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalın, H.İ, (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (19.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. S.82-83.
  • Yorulmaz, B. (2005). Teknoloji destekli din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinin öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 111-136.
Year 2020, Volume: 2020 Issue: 15, 48 - 64, 29.10.2020
https://doi.org/10.46778/goputeb.730621

Abstract

References

  • Akdağ, M. Tok, H. (2008). Geleneksel öğretim ile powerpoint sunum destekli öğretimin öğrenci erişisine etkisi. Eğitim ve Bilim. 33(147), 26-34.
  • Akyüz, A. (2015). Teknoloji kabul modeline göre öğretim teknolojilerinin eğitim kalitesine katkısına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Lefkoşa: Y.D.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkan, Ş. (2002). İlköğretimde çoklu ortam uygulamaları kullanarak öğretme metotları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atik Çatak, A. ve Tekinarslan E. (2008). Powerpoint programında hazırlanan okuma materyalinin 12-13 yaşlarında kaynaştırma programına devam eden hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Abant izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(2), 107-124.
  • Bahçeci, F. ve Elçiçek, M. (2016). Öğrenme içerik yönetim sistemi ile örnek bir dersin uygulaması ve öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 15-25.
  • Bangir Alpan, G. (2013). Powerpoint ile işlenen derslere eleştirel bir bakış: Öğrenci yorumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44: 61-72.
  • Brock, S., ve Joglekar, Y. (2011). Empowering PowerPoint: Slides and teaching effectiveness. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 6(1), 85-94.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler: öntest- sontest kontrol gruplu desen ve veri analizi (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. S.19-20.
  • Çankaya, F. ve Dinç, E. (2009). Powerpoint ve klasik usulde muhasebe eğitimi alan öğrenciler arasındaki farklılıkların tespiti: KaradenizTeknik Üniversitesinde bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 8 - 52
  • Çelik, R. (2016). Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde zihin haritası oluşturmanın öğrenci başarısına, kalıcılığa ve öğrenmedeki duyuşsal özelliklere etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Elazığ: F. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 2. Baskı.
  • El Khoury, R. M. ve Mattar, D. M. (2012). PowerPoint in Accounting Classrooms: Constructive or Destructive? International Journal of Business and Social Science, 3(10), 240-259.
  • Engin, A.O., Tösten, R ve Kaya, M.D. (2010). Bilgisayar destekli öğretim. Kafkas Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5, 69-80.
  • Erdoğan, İ. (2005). Yeni bir binyıla doğru Türk eğitim sistemi. (4.Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık. S.66.
  • Erdoğan, İ. (2008). Sınıf yönetimi. (11.Baskı). İstanbul: Alfa Yayıncılık. S.275
  • Fidan, M. E., (2012). Üniversitelerde muhasebe dersini PowerPoint sunumu ve klasik yöntem ile alan öğrenciler arasındaki farklılıklar: Bilecik Üniversitesi örneği. Journal of Yasar University, 25(7), 4281-4306.
  • Gelişli, Y. (2009). PowerPoint ile yapılan ders sunumlarının etkililiği. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 155-168.
  • Gökova, V., İnceoğlu, M. M. (2011). Temel Bilgisayar Uygulamaları Dersinde Öğrenme İçerik Yönetim Sistemi Kullanımı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1099-1113.
  • Güneş, A. (2012). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde teknolojik materyal kullanımı ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin teknolojik materyal kullanma eğilimleri. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/1, 479-506.
  • Güneş, A. (2015). Din öğretimi materyalleri. İstanbul: Dem Yayınları, 2015.
  • Kablan, Z, Baran, T., Işık, Ç., M. Kal, F., Hazer, Ö. (2013), Powerpoint öğretim materyalleri ile somut öğretim materyallerin öğrenme etkililiği açısından karşılaştırılması, Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(170), 206-222.
  • Kaya, M. (2007). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi programlarındaki ahlaki konuların ahlak eğitimi açısından değerlendirilmesi. Ondokuzmayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23 (2007), 23-50.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (2.Baskı). Ankara: Pegam A Yayıncılık. S.28.
  • Kilis, S. ve Uzun, A. M. (2019). Validity and Reliability of Student Perceptions of PowerPoint Efficacy Scale, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2501-2516.
  • Koç, A. (2010). Din kültürü ve ahlâk bilgisi öğretmenlerinin yeterlikleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 107-149.
  • Korkmaz, M. (2014). Din öğretimi teknolojisi ve materyal tasarımı. Kayseri: Tezmer, 2014.
  • Köylü, M. (2015). Gelişimsel basamaklara göre din eğitimi. (6.Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. S.130
  • Ocak, G. (2010). Yapılandırmacı öğrenme uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 835-857.
  • Selçuk, Z. (2007). Eğitim psikolojisi. (14.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. S.100-101
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. (13.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. S.216
  • Tabuk, M., (2003). Matematik dersinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, M.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tataroğlu, B. (2009). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının 10. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, matematik dersine karşı tutumları ve öz-yeterlik düzeylerine etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tutaysalgır, H. (2006). Powerpoint sunu programıyla hazırlanan sosyal bilgiler dersi öğretim materyalinin öğrenci tutum ve performanslarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalın, H.İ, (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. (19.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. S.82-83.
  • Yorulmaz, B. (2005). Teknoloji destekli din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinin öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 111-136.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yasin Keklikçi 0000-0002-2259-823X

Özgen Korkmaz 0000-0003-4359-5692

Recep Çakır 0000-0002-2641-5007

Publication Date October 29, 2020
Submission Date May 1, 2020
Acceptance Date September 7, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2020 Issue: 15

Cite

APA Keklikçi, Y., Korkmaz, Ö., & Çakır, R. (2020). ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN POWERPOİNT SUNUMU YETERLİ MİDİR? DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE DÖNÜK DENEYSEL BİR ÇALIŞMA. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2020(15), 48-64. https://doi.org/10.46778/goputeb.730621