This study aims to examine middle school students' attitudes towards coding. The research has been designed as a survey. Participants of the study consist of 636 students enrolled in 5th, 6th, 7th, and 8th grades studying in the Black Sea region in the 2018-2019 academic year. In the study, middle school students’ attitudes towards coding according to their gender, personal computer ownership status, information technology and software course enrollment, and duration of having a computer were examined. During the data collection process, the "Coding Attitude Scale" developed by Abdüsselam and Uzoğlu (2020) with a reliability coefficient of α =.93 was used. The KMO coefficient of the scale used in this study was calculated as .956, the Bartlett Sphericity test significance level was 0.00, and the reliability coefficient was calculated as α =.91. The data of the research were analyzed using percentage and frequency values and by using single-factor ANOVA and t-tests. As a result of the study, middle school students’ attitudes towards coding showed a statistically significant difference in terms of gender and the duration of having a computer. However, there was no difference in terms of attitude towards coding scores according to the ownership status of personal computers and their enrollment in information technologies and software courses. Therefore, it can be suggested that parents and teachers encourage students to have computers regardless of gender. In addition, carrying out the study on different groups can contribute to the field.
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin kodlamaya yönelik tutumlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Karadeniz bölgesinde öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda kayıtlı 636 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin cinsiyet, kişisel bilgisayara sahipolmadurumu, bilgisayar kullanma süresi, bilişim teknolojileri ve yazılım dersine kayıtlanma durumu ve bilgisayara sahip olma süresi durumlarına göre tutumları incelenmiştir. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından daha önce geliştirilen kodlamaya yönelik tutum ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin toplanması sürecinde, Abdüsselam ve Uzoğlu (2020) tarafından geliştirilen ve güvenirlik katsayısı α =.93 olan “Kodlama Tutum Ölçeği”nden yararlanılmıştır.Bu araştırmada kullanılan ölçeğin KMO katsayısının .956 ve Bartlett Sphericity testi anlamlılık düzeyinin 0.00 olduğu, bu çalışmada isegüvenirlik katsayısının ise α =.91 olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın verileri yüzde, frekans, tek faktörlü Anova ve t-testleri ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin kodlamaya yönelik tutum puanları cinsiyet ve bilgisayara sahip olma süresi açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ancak kişisel bilgisayara sahipolmadurumu ile bilişim teknolojileri ve yazılım dersine kayıtlanma durumlarına göre ise kodlamaya yönelik tutum puanları açısından bir farklılık görülmemiştir. Çalışmadan elde edilen verilerin analizine dayanılarak velilerin ve öğretmenlerin öğrencileri cinsiyet gözetmeksizin bilgisayar sahibi olmaya teşvik etmeleri önerilebilir.Ayrıca çalışmanın farklı gruplarla yapılmasıalana pozitif yönde katkı sağlayabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | November 25, 2021 |
Acceptance Date | December 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2022 Issue: 18 |