The Turkish nation has a determined and innovative structure in preserving and maintaining its social values, depending on its traditions from history to today. Transferring all kinds of values, including the social, cultural, economic, religious, aesthetic, political, and scientific structures of a nation, to the young generation through education is important for the creation of a healthy society. In this study, the tales of Cyprus and Elazig were examined in terms of values education; the tale texts in the books were evaluated and the expressions related to the values directly or implicitly were determined. Values in the Ministry of National Education (MoNE) values classification were examined using the ward's connection (smallest variance) method. Only “social-societal and scientific-innovative" values were examined among all values such as conservative-traditional, national-public, self-centered-personal, social-societal, scientific-innovative. Values in the analyzed texts were classified under 12 headings and presented through tables. In the study, “social-social and scientific-innovative” values were determined in 141 Cyprus tales and 70 Elazig tales. While social-societal values are included 129 times and scientific-innovative values 36 times in Cyprus fairy tales; it was seen that social-societal values were included 83 times and scientific-innovative values were included 24 times in Elazig tales.
Türk milleti, tarihten bugüne geleneklerine bağlı, toplumsal değerlerini koruma ve yaşatma konusunda azimli ve yenilikçi bir yapıya sahiptir. Bir milletin sahip olduğu sosyal, kültürel, ekonomik, dini, estetik, siyasi ve bilimsel yapıları içine alan her türlü değerin genç nesillere eğitim-öğretim yoluyla aktarılması, sağlıklı bir toplumun oluşturulması için önemlidir. Bu çalışmada; Kıbrıs ve Elazığ masalları değerler eğitimi bakımından incelenirken kitaplarda geçen masal metinleri değerlendirilip doğrudan veya örtük olarak yer alan değerler tespit edilmiştir. MEB değerler sınıflandırmasında yer alan değerler, Ward bağlantı (en küçük varyans) yöntemi kullanılarak; muhafazakâr-geleneksel, ulusal-milli, öze dönük-kişisel, sosyal-toplumsal, bilimsel-yenilikçi değerler olmak üzere incelenen beş küme içerisinde yer alan “sosyal-toplumsal ve bilimsel-yenilikçi” değerlere göre incelenmiştir. İncelenen metinlerde geçen değerler 12 başlık altında sınıflandırılarak, tablo haline getirilmiştir. Çalışmada, 141 Kıbrıs masalında ve 70 Elazığ masalında yer alan “sosyal-toplumsal ve bilimsel-yenilikçi” değerler tespit edilmiştir. Kıbrıs masallarında sosyal-toplumsal değerlere 129, bilimsel-yenilikçi değerlere 36 kez yer verilirken Elazığ masallarında sosyal-toplumsal değerlere 83, bilimsel-yenilikçi değerlere 24 kez yer verildiği görülmüştür.
Değer Değerler Eğitimi Kıbrıs Masalları Elazığ Masalları Toplumsal Değerler Bilimsel Değerler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Submission Date | January 29, 2022 |
Acceptance Date | September 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2022 Issue: 19 |