This research aims to investigate whether the study habits of the high school senior during the epidemic period have changed compared to the pre-epidemic period. The research sample consists of 110 students from five different schools studying in the central district of Tokat. Content analysis from qualitative research and descriptive method from quantitative research were used in the research. Research data were collected via Google Form. A questionnaire developed by the researcher and an open-ended question were used in the study. The quantitative part of the data obtained from the research was analyzed by SPSS26, and the qualitative part was analyzed by content analysis. In the content analysis phase, a total of 63 students' answers were analyzed. According to the results of the analysis of qualitative data, the epidemic process did not negatively affect the work of 46% of the students towards their goals, while this process negatively affected 29%. In 25% of the students, this process had positive effects on the lessons. According to the qualitative research findings, there is no significant change in the goals of the students during the epidemic compared to the pre-epidemic period. Likewise, there was no significant change (p>.05) in the study areas and study plans for the exam. However, a significant difference was detected in the study support resources of the students (p<.05) during the epidemic compared to the pre-epidemic period. Likewise, a significant increase was found in the study duration of the senior students (p< .05) during the epidemic compared to the pre-epidemic period. 70% of the students participate in distance education and 65% of them use the phone as a means of participation.
Bu araştırma, lise son sınıf öğrencilerinin salgın döneminde ders çalışma alışkanlıklarının salgın öncesine göre bir değişim olup olmadığını araştırmaya yöneliktir. Araştırma örneklemini Tokat İli merkez ilçesinde öğrenim gören beş değişik liseden 110 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırmalardan içerik analizi ve nicel araştırmalardan betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma verileri Google Form üzerinden toplanmıştır. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen anket ve açık uçlu bir soru kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin nicel kısmı SPSS26 aracığı ile analiz edilmiş, nitel kısmı ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. İçerik analizi aşamasında toplam 63 öğrencinin cevabı analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizi sonucuna göre salgın süreci öğrencilerin %46’sının hedeflerine yönelik çalışmasını olumsuz etkilemezken, %29’unu bu süreç olumsuz etkilemiştir. Öğrencilerin %25’inde bu sürecin kendilerinde derslere karşı olumlu etkileri olmuştur. Nitel araştırma bulgularına göre ise salgın öncesine göre salgın sürecinde öğrencilerin hedeflerinde kayda değer bir değişim yoktur. Aynı şekilde sınava yönelik çalışma alanlarında ve çalışma planlarında anlamlı düzeyde (p>.05) bir değişim olmamıştır. Ancak öğrencilerin ders çalışma destek kaynaklarında (p<.05) salgın sürecinde salgın öncesine göre anlamlı düzeyde bir farklılaşma tespit edilmiştir. Aynı şekilde son sınıf öğrencilerin ders çalışma sürelerinde (p< .05) salgın sürecinde salgın öncesine göre anlamlı bir artış bulunmuştur. Öğrencilerin %70’i uzaktan eğitimlere katılmakta ve %65’inin katılım aracı telefondur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Submission Date | February 27, 2022 |
Acceptance Date | May 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2022 Issue: 19 |