Research Article
BibTex RIS Cite

Erasmus+ Programına Katılan Ortaöğretim Öğrencilerinin Deneyimleri ve 21. Yüzyıl Becerilerine Yönelik Kazanımlarının İncelenmesi

Year 2022, Volume: 2022 Issue: 19, 320 - 342, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1101339

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Erasmus+ öğrenci hareketliliği programına katılan öğrencilerinin yirmi birinci yüzyıl becerilerine yönelik deneyimleri ve bu hareketlilik sayesinde edindikleri becerileri ile ilgili görüşlerini incelemektir. Araştırmaya 2021-2022 öğretim yılı içerisinde Orta Karadeniz Bölgesinde bir Fen Lisesi’nde öğrenim gören ve Erasmus+ öğrenci hareketliliği programı kapsamında Yunanistan’a giden, 10 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların görüşleri araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formları ile elde edilmiştir. Daha sonra, veriler sürekli karşılaştırmalı analiz metodu ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların program kapsamında belirlenen kazanımlara ulaştıklarını görülmüştür. Sonuç olarak, Erasmus+ öğrenci değişim programına katılan öğrencilerin; kültürlerarası deneyim yaşamaları, dijital becerileri etkili kullanma, iletişim becerilerini geliştirme, proje tabanlı çalışma, kültürlerarası etkileşimde bulunmaları, yabancı dil becerilerini geliştirme, farklı kültürlere karşı duyarlılık kazanma gibi birçok kazanım elde ettikleri görülmüştür. Ayrıca, Erasmus+ Programı öğrencilere bireysel, sosyal, akademik ve mesleki alanlarda birçok kazanım edindikleri görülmüştür. Araştırma bulguları alan yazındaki bulgular eşliğinde tartışılmış ve programın daha verimli olabilmesi için okulların öğretim programlarına öğrenci değişim programı ile ilgili seçmeli dersler konulabilir ya da hareketlilikten faydalanan öğrencilerin deneyimlerini diğer öğrencilerle paylaşabilecekleri çeşitli etkinlikler düzenlenebilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Ağrı, G. (2006). Küreselleşme sürecinde yükseköğretim politikaları ve Erasmus projesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Boyacı, A. (2011). Erasmus değişim programı öğrencilerinin geldikleri ve Türkiye’de öğrenim gördükleri üniversitedeki sınıf yönetimine ilişkin karşılaştırmalı görüşleri (Anadolu Üniversitesi örneği). Eğitim ve Bilim, 36, 270-282.
  • Bozkaya, M. ve Aydın, İ. A. (2010). Kültürlerarası iletişim kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus öğrencileri değişim programı örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(39), 29-42.
  • Corbin, J. M. ve Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology 13 (1), 3-21.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, (Genişletilmiş 3. baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demir, A. ve Demir, S. (2009). Erasmus programının kültürlerarası diyalog ve etkileşim açısından değerlendirilmesi (Öğretmen adaylarıyla nitel bir çalışma). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 95-105.
  • Demirkaya, H. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınma kavramını algılamaları ve öğrenme stilleri: Fenomenografik bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 727-752.
  • Doyle, A. (2017). Analytical skills list and examples. https://www.thebalance.com/analytical-skills-list-2063729 adresinden alınmıştır.
  • Ece, M. (2018). Bireysel kariyer planlama açısından Erasmus+ değişim programının kültürel boyutlar bağlamında değerlendirilmesi: Huelva Üniversitesi Erasmus+ öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, A. ve Günel, E. (2011). Cross-cultural experiences through Erasmus: Pre-service teachers’ individual and professional development. Eurasian Journal of Educational Research, 42, 63-78.
  • European Commission, (2019). Entrepreneurship education: Enabling teachers as a critical success factor. a report on teacher education and training to prepare teachers for the challenge of entrepreneurship education. Bruxelles: Entrepreneurship Unit Directorate-General for Enterprise and Industry.
  • Gençer, G. (2009). Avrupa Birliği eğitim ve gençlik programları; Erasmus Programı ve Türkiye yükseköğretiminde programın uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Guo, Y., Arthur, N. ve Lund, D. (2009). Intercultural inquiry with pre-service teachers. Intercultural Education, 20, 565-577.
  • Gül, H. (2013). Avrupa Birliği Erasmus öğrenci değişim programı öğrencilerinin beklenti ve sorunları üzerine sosyolojik bir araştırma (Göttingen Üniversitesi’ndeki Türk öğrencileri örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Kasapoğlu Önder, R. (2009). Yaratıcılık ve yenilik kavramları ışığında eğitim ve gençlik programları. Eğitim ve Gençlik Dergisi, 10, 16-17.
  • Kasapoğlu Önder, R. ve Balcı, A. (2010). Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının 2007 yılında programdan yararlanan Türk öğrenciler üzerindeki etkileri, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 9(2), 93-116.
  • LSCE, (2017). Life skills and citizenship education initiative middle east and north Africa. The twelve core life skills. http://www.lscemena.org/uploads/updated_lsce_files/171020_CPF_Report.pdf adresinden alınmıştır.
  • Magos, K. (2007). The contribution of action-research to training teachers in intercultural education: A research in the field of Greek minority. Teaching &Teacher Education, 23, 1102–1112.
  • Malewski, E. ve Phillion, J. (2009). International field experiences: The impact of class, gender and race on the perceptions and experiences of preservice teachers. Teaching & Teacher Education, 25, 52–60.
  • Mirici, İ. H., İlter, G. B., Saka, Ö. ve Glover, P. (2009). Educational exchanges and Erasmus intensive language courses: A case study for Turkish courses. Education & Science, 34, 148-159.
  • Norberg, K. (2000). Intercultural education and teacher education in Sweden. Teaching ve Teacher Education, 16, 511-519.
  • Önder-Kasapoğlu, R. ve Balcı, A. (2010). Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının 2007 yılında programdan yararlanan Türk öğrenciler üzerindeki etkileri. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 9(2), 93-116.
  • Özdem, G. (2013). Yükseköğretim kurumlarında Erasmus programının değerlendirilmesi (Giresun Üniversitesi örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(1), 61-98.
  • Partnership for 21st Century Skills (2015). Our mission is to realize the power and promise of 21. century learning for every student across the country and around the globe. http://www.p21.org/about-us/p21-framework adresinden alınmıştır.
  • Sayın, Z. ve Seferoğlu, S. S. (2016, Şubat). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansında sunuldu, Aydın.
  • Scott, L.A. (2021). 21st century skills early learning framework. http://www.p21.org/storage/documents/EarlyLearning_Framework/P21_ELF_Framework_Final.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sigalas, E. (2010). The role of personal benefits in public support for the EU: Learning from the Erasmus students. West Europan Politics, 33(6), 1341-1361.
  • Şahin, İ. (2007). Perceptions of Turkish exchange students of the European Union’s Erasmus program. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahin, M. (2008). Cross-cultural experience in preservice teacher education. Teaching ve Teacher Education, 24, 1777–1790.
  • Taşçı Kaya, G. (2014). Yükseköğretimin uluslararasılaşması ve küresel hareketlilik. Eğitim Bilimleri Dergisi, 39, 195-199.
  • Tekin, U. ve Gencer, A. H. (2013). Effects of the Erasmus programme on Turkish universities and university students. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 109-122.
  • Topçu, İ. (2011). Avrupa Birliği eğitim programlarından Erasmus programına katılan akademisyenlerin izlenimleri. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 8-17.
  • Türkiye Ulusal Ajans. (2021). Erasmus+ bireylerin öğrenme hareketliliği raporu. Ankara: T.C. Dışişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği Başkanlığı Yayınları.
  • Ülgür, İ. (2011, Ekim). Erasmus hareketlilik faaliyeti genel değerlendirme. Erasmus Güz Toplantısı’nda sunuldu, Diyarbakır.
  • Ünal, M. (2011). Avrupa birliği Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının CIPP (bağlam, girdi, süreç, ürün) modeline göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Van Hoof, H. B. ve Verbeeten, M. J. (2005). Wine is for drinking, water is for washing: Student opinions about international exchange programs. Journal of Studies in International Education, 9(1), 42-61.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. USA: Basic Books.
  • Walters, L. M., Garii, B. ve Walters, T. (2009). Learning globally, teaching locally: Incorporating international exchange and intercultural learning into pre-service teacher training. Intercultural Education, 20(4), 151-158.
  • Wiggins, R. A., Follo, E. J. ve Eberly, M. B. (2007). The impact of a field immersion program onpre-service teachers’ attitudes toward teaching in culturally diverse classrooms. Teaching & Teacher Education, 23, 653–663.
  • Yağcı, E., Ekinci, C. E., Burgaz, B., Kelecioğlu, H. ve Ergene, T. (2007). Yurtdışına giden hacettepe üniversitesi erasmus öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 229-239.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yuen, C. Y. M. (2010). Dimensions of diversity: Challenges to secondary school teachers with implications for intercultural teacher education. Teaching &Teacher Education, 26, 732–741.

Examining the Experiences of Secondary Education Students Participating in the Erasmus+ Program and their Acquisitions for 21st Century Skills

Year 2022, Volume: 2022 Issue: 19, 320 - 342, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1101339

Abstract

The aim of this study is to examine the experiences of the students participating in the Erasmus+ student mobility program about twenty-first century skills and their views on the skills they acquired through this mobility. Ten students who studied at a Science High School in the Central Black Sea Region in the 2021-2022 academic year and went to Greece within the scope of Erasmus+ student mobility program participated in the research. The views of the participants were obtained through semi-structured interview forms created by the researchers. Then, the data were analyzed with the continuous comparative analysis method. As a result of the research, it was seen that the participants achieved the gains determined within the scope of the program. As a result, students participating in the Erasmus+ student exchange program; It has been seen that they have gained many gains such as having intercultural experience, using digital skills effectively, developing communication skills, working on a project basis, interacting interculturally, developing foreign language skills, and gaining sensitivity to different cultures. In addition, it has been seen that Erasmus+ Program students have gained many gains in individual, social, academic and professional fields. The research findings were discussed in the light of the findings in the literature, and suggestions were made such as adding elective courses related to the student exchange program to the curriculum of the schools in order to make the program more efficient, or organizing various activities where students benefiting from mobility can share their experiences with other students.

References

  • Ağrı, G. (2006). Küreselleşme sürecinde yükseköğretim politikaları ve Erasmus projesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Boyacı, A. (2011). Erasmus değişim programı öğrencilerinin geldikleri ve Türkiye’de öğrenim gördükleri üniversitedeki sınıf yönetimine ilişkin karşılaştırmalı görüşleri (Anadolu Üniversitesi örneği). Eğitim ve Bilim, 36, 270-282.
  • Bozkaya, M. ve Aydın, İ. A. (2010). Kültürlerarası iletişim kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus öğrencileri değişim programı örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(39), 29-42.
  • Corbin, J. M. ve Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology 13 (1), 3-21.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, (Genişletilmiş 3. baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demir, A. ve Demir, S. (2009). Erasmus programının kültürlerarası diyalog ve etkileşim açısından değerlendirilmesi (Öğretmen adaylarıyla nitel bir çalışma). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9), 95-105.
  • Demirkaya, H. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınma kavramını algılamaları ve öğrenme stilleri: Fenomenografik bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 727-752.
  • Doyle, A. (2017). Analytical skills list and examples. https://www.thebalance.com/analytical-skills-list-2063729 adresinden alınmıştır.
  • Ece, M. (2018). Bireysel kariyer planlama açısından Erasmus+ değişim programının kültürel boyutlar bağlamında değerlendirilmesi: Huelva Üniversitesi Erasmus+ öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, A. ve Günel, E. (2011). Cross-cultural experiences through Erasmus: Pre-service teachers’ individual and professional development. Eurasian Journal of Educational Research, 42, 63-78.
  • European Commission, (2019). Entrepreneurship education: Enabling teachers as a critical success factor. a report on teacher education and training to prepare teachers for the challenge of entrepreneurship education. Bruxelles: Entrepreneurship Unit Directorate-General for Enterprise and Industry.
  • Gençer, G. (2009). Avrupa Birliği eğitim ve gençlik programları; Erasmus Programı ve Türkiye yükseköğretiminde programın uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Guo, Y., Arthur, N. ve Lund, D. (2009). Intercultural inquiry with pre-service teachers. Intercultural Education, 20, 565-577.
  • Gül, H. (2013). Avrupa Birliği Erasmus öğrenci değişim programı öğrencilerinin beklenti ve sorunları üzerine sosyolojik bir araştırma (Göttingen Üniversitesi’ndeki Türk öğrencileri örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Kasapoğlu Önder, R. (2009). Yaratıcılık ve yenilik kavramları ışığında eğitim ve gençlik programları. Eğitim ve Gençlik Dergisi, 10, 16-17.
  • Kasapoğlu Önder, R. ve Balcı, A. (2010). Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının 2007 yılında programdan yararlanan Türk öğrenciler üzerindeki etkileri, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 9(2), 93-116.
  • LSCE, (2017). Life skills and citizenship education initiative middle east and north Africa. The twelve core life skills. http://www.lscemena.org/uploads/updated_lsce_files/171020_CPF_Report.pdf adresinden alınmıştır.
  • Magos, K. (2007). The contribution of action-research to training teachers in intercultural education: A research in the field of Greek minority. Teaching &Teacher Education, 23, 1102–1112.
  • Malewski, E. ve Phillion, J. (2009). International field experiences: The impact of class, gender and race on the perceptions and experiences of preservice teachers. Teaching & Teacher Education, 25, 52–60.
  • Mirici, İ. H., İlter, G. B., Saka, Ö. ve Glover, P. (2009). Educational exchanges and Erasmus intensive language courses: A case study for Turkish courses. Education & Science, 34, 148-159.
  • Norberg, K. (2000). Intercultural education and teacher education in Sweden. Teaching ve Teacher Education, 16, 511-519.
  • Önder-Kasapoğlu, R. ve Balcı, A. (2010). Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının 2007 yılında programdan yararlanan Türk öğrenciler üzerindeki etkileri. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 9(2), 93-116.
  • Özdem, G. (2013). Yükseköğretim kurumlarında Erasmus programının değerlendirilmesi (Giresun Üniversitesi örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(1), 61-98.
  • Partnership for 21st Century Skills (2015). Our mission is to realize the power and promise of 21. century learning for every student across the country and around the globe. http://www.p21.org/about-us/p21-framework adresinden alınmıştır.
  • Sayın, Z. ve Seferoğlu, S. S. (2016, Şubat). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansında sunuldu, Aydın.
  • Scott, L.A. (2021). 21st century skills early learning framework. http://www.p21.org/storage/documents/EarlyLearning_Framework/P21_ELF_Framework_Final.pdf adresinden alınmıştır.
  • Sigalas, E. (2010). The role of personal benefits in public support for the EU: Learning from the Erasmus students. West Europan Politics, 33(6), 1341-1361.
  • Şahin, İ. (2007). Perceptions of Turkish exchange students of the European Union’s Erasmus program. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahin, M. (2008). Cross-cultural experience in preservice teacher education. Teaching ve Teacher Education, 24, 1777–1790.
  • Taşçı Kaya, G. (2014). Yükseköğretimin uluslararasılaşması ve küresel hareketlilik. Eğitim Bilimleri Dergisi, 39, 195-199.
  • Tekin, U. ve Gencer, A. H. (2013). Effects of the Erasmus programme on Turkish universities and university students. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 109-122.
  • Topçu, İ. (2011). Avrupa Birliği eğitim programlarından Erasmus programına katılan akademisyenlerin izlenimleri. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 8-17.
  • Türkiye Ulusal Ajans. (2021). Erasmus+ bireylerin öğrenme hareketliliği raporu. Ankara: T.C. Dışişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği Başkanlığı Yayınları.
  • Ülgür, İ. (2011, Ekim). Erasmus hareketlilik faaliyeti genel değerlendirme. Erasmus Güz Toplantısı’nda sunuldu, Diyarbakır.
  • Ünal, M. (2011). Avrupa birliği Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının CIPP (bağlam, girdi, süreç, ürün) modeline göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Van Hoof, H. B. ve Verbeeten, M. J. (2005). Wine is for drinking, water is for washing: Student opinions about international exchange programs. Journal of Studies in International Education, 9(1), 42-61.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. USA: Basic Books.
  • Walters, L. M., Garii, B. ve Walters, T. (2009). Learning globally, teaching locally: Incorporating international exchange and intercultural learning into pre-service teacher training. Intercultural Education, 20(4), 151-158.
  • Wiggins, R. A., Follo, E. J. ve Eberly, M. B. (2007). The impact of a field immersion program onpre-service teachers’ attitudes toward teaching in culturally diverse classrooms. Teaching & Teacher Education, 23, 653–663.
  • Yağcı, E., Ekinci, C. E., Burgaz, B., Kelecioğlu, H. ve Ergene, T. (2007). Yurtdışına giden hacettepe üniversitesi erasmus öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 229-239.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yuen, C. Y. M. (2010). Dimensions of diversity: Challenges to secondary school teachers with implications for intercultural teacher education. Teaching &Teacher Education, 26, 732–741.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ali Rıza Yavrutürk 0000-0002-6724-6019

Tahsin İlhan 0000-0002-5007-5022

Publication Date October 30, 2022
Submission Date April 10, 2022
Acceptance Date May 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 2022 Issue: 19

Cite

APA Yavrutürk, A. R., & İlhan, T. (2022). Erasmus+ Programına Katılan Ortaöğretim Öğrencilerinin Deneyimleri ve 21. Yüzyıl Becerilerine Yönelik Kazanımlarının İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2022(19), 320-342. https://doi.org/10.46778/goputeb.1101339