This study aims to examine the German (Bavaria) Sachunterricht and Turkish Life studies curricula in terms of multicultural education. For this purpose, the study was carried out with document analysis, one of the qualitative research methods. The data set of the research is the Sachunterricht course (1/2 and 3/4 grade) curriculum in the Bavarian state of Germany and the Turkish Life studies (1,2 and 3rd grade) curriculum. The data sources of the research were obtained from the official websites of the education ministries of the relevant countries. Descriptive analysis, one of the qualitative research data analysis methods, was used in the data analysis of the research. The results of the research are as follows; Outcomes related to multicultural education in Turkish Life studies curriculum (n=15); Germany (Bavaria) Sachunterricht curriculum has multicultural education outcomes (n=17). In terms of multicultural education, although the outcomes of both countries are quantitatively different, it has been observed that they are distributed into similar units. It has been observed that the outcomes of multicultural education in the life studies curriculum of both countries are concentrated in the units where the students gain citizenship awareness and socialize. However, it has been concluded that the multicultural education outcomes of the relevant course curricula of both countries have the content of "behavior and value, democratic participation, cultural literacy". It has been observed that the multicultural education outcomes with the content of "cultural literacy" in the German Sachunterricht curriculum are quantitatively less than the Turkish life studies curriculum.
Bu çalışma, Almanya (Bavyera) Sachunterricht ve Türkiye Hayat bilgisi öğetim progralarının çokkültürlü eğitim açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri seti, Almanya'nın Bavyera eyaleti Sachuterricht dersi (1/2 ve 3/4. sınıf) müfredatı ile Türkiye Hayat bilgisi (1,2 ve 3. sınıf) müfredatıdır. Araştırmanın veri kaynaklarına ilgili ülkelerin eğitim bakanlıklarının resmi internet sitelerinden ulaşılmıştır. Araştırmanın veri analizinde nitel araştırma veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları şu şekildedir; Türkiye Hayat bilgisi öğretim programında çokkültürlü eğitime ilişkin 15 kazanım yer alırken Almanya (Bavyera) Sachunterricht öğretim programında 17 kazanım yer almaktadır.) Çokkültürlü eğitim açısından her iki ülkenin kazanımları niceliksel olarak farklı olmakla birlikte benzer ünitelere dağıldığı gözlemlenmiştir. Her iki ülkenin hayat bilgisi öğretim programında çokkültür eğitime ilişkin kazanımların öğrencilerin vatandaşlık bilinci kazandığı ve toplumsallaştığı ünitelerde yoğunlaştığı görülmüştür. Bununla birlikte her iki ülkenin ilgili ders müfredatının çokkültürlü eğitim kazanımlarının “davranış ve değer, demokratik katılım, kültürel okuryazarlık” içeriğine sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Almanya Sachunterricht dersi müfredatında yer alan “kültürel okuryazarlık” içerikli çokkültürlü eğitim kazanımlarının Türkiye hayat bilgisi müfredatına göre niceliksel olarak daha az olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Submission Date | April 13, 2022 |
Acceptance Date | September 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2022 Issue: 19 |