Dijital bağımlılık özellikle ergenlerde ve üniversite öğrencilerinde, önceki kuşaklara oranla artan bir ivmeyle kendisini gösteren bir bağımlılık türüdür. Dijital bağımlılık (DB), bireylerin yaşam kalitesini, fizyolojik, psikolojik sağlığını ve akademik hayatını tehdit eden bir problem olarak değerlendirilmektedir. Bu durumun bilinen ve halen keşfedilmeyi bekleyen psiko-sosyal nedenleri bulunmaktadır. Bireyler dijital teknolojilerle yoğun etkileşim içinde bulundukları zamanlarda çok sayıda risk ve tehdit unsuruyla karşılaşabilirler. Benzer şekilde bazı bireyler bu ortamlarda problemli davranışlar gösterebilmektedirler. Bu bağlamda alanyazında dijital bağımlılığa yönelik etkinliği ispatlanmış çeşitli çözüm önerileri yer almaktadır. Bu çalışma kapsamında bu çözüm önerileri odak alınarak kapsamlı bir alanyazın taraması gerçekleştirilmiş ve bunun sonucunda bütüncül ve işbirlikli modellere ihtiyaç duyulduğu öngörülmüştür. Bu ihtiyacı gidermek amacıyla, “psikiyatrist, klinik psikolog, psikolojik danışmanlık ve rehberlik, öğretim tasarımı ve dijital güvenlik olmak üzere beş farklı alanda akademik çalışmaları bulunan 12 farklı uzmanla, dijital bağımlılıkla mücadele modelinin paydaşlarının rolleri ve sorumlulukları hakkında soruların yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda dijital bağımlılıkla disiplinler arası işbirlikli mücadele başlıklı bir model önerilmiştir. Modelde ayrıca modelin paydaşları ve argümanlarına yönelik öneriler sunulmuştur. Sonuç olarak bu çalışma kapsamında, dijital bağımlılık ile mücadele sürecine farklı bir bakış açısı getirilerek müdahale aşamalarına yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Bu araştırmaya gönüllü katılım gösteren uzmanlara sundukları önemli katkılar için teşekkür ederiz.
Digital addiction is a type of addiction that is showing itself with increasing momentum, particularly among teenagers and university students, compared to previous generations. Digital addiction (DA) is considered a problem that threatens individuals' life quality, physiological, psychological health and academic life. There are known and still unexplored psycho-social causes of this phenomenon. Individuals can encounter wide variety of risk and threat factors when they are intensely interacting with digital technologies. Similarly, some individuals can exhibit problematic behaviors in these environments. In this context, there are various proposed solutions with proven effectiveness in the literature for addressing digital addiction. In this study, a comprehensive literature review was conducted focusing on these proposed solutions and concluded that a holistic and collaborative approach is needed. Considering this need, semi-structured interviews were conducted with 12 experts from five different areas who have conducted academic research (psychiatry, clinical psychology, psychological counseling and guidance, instructional design, and digital security) on the roles and responsibilities of stakeholders in the digital addiction intervention model. As a result of the study, an interdisciplinary collaborative model against digital addiction was proposed. The model also includes suggestions for stakeholders and arguments. As a result of this study, a new perspective was brought to the digital addiction intervention process and proposals for intervention stages were developed.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2023 |
Submission Date | November 27, 2022 |
Acceptance Date | December 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2023 Issue: 20 |