Bu çalışmada öğretmenlerin iş yükü ile iş yaşam dengesi arasındaki ilişki incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile desenlenen araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada iki farklı veri seti toplanmıştır. Birincisi, Ankara’nın Yenimahalle ilçesinde kamu ilkokul ve ortaokullarında görev yapan 30 öğretmenden oluşan çalışma grubudur. İkincisi, Ankara’nın dokuz merkez ilçesinde kamu ilkokul ve ortaokullarında görev yapan 436 öğretmenden oluşan örneklemdir. Çalışmada veriler bir anket ve iki ölçek kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde Excel ve SPSS kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kamu ilkokullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin belirtilen görevler için ayırdığı haftalık toplam ortalama süre 38 saat, kamu ortaokullarında görev yapan branş öğretmenlerinin ise 30,9 saat olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin iş yükü algısı ile iş yaşam dengesi puanları arasında istatiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Öğretmenlerin iş yükü arttıkça iş yaşam dengesi düzeyleri de azalmakta ya da iş yükleri azaldıkça iş yaşam dengesi düzeyleri de artmaktadır.
In this study, the relationship between teachers' workload and work-life balance was examined. The research, which was designed with the relational survey model, one of the quantitative research methods, was carried out in the province of Ankara in the 2020-2021 academic year. Two different data sets were collected in the study. The first is the study group consisting of 30 teachers working in public primary and secondary schools in the Yenimahalle district of Ankara. The second is the sample consisting of 436 teachers working in public primary and secondary schools in nine central districts of Ankara. Data were collected using a questionnaire and two scales. Excel and SPSS were used in the data analysis. The total average weekly time allocated by the classroom teachers working in public primary schools for the specified tasks was found to be 38 hours, and the branch teachers working in public secondary schools were found to be 30.9 hours. There are statistically significant relationships between teachers' perceptions of workload and work-life balance scores. As the workload of teachers increases, their work-life balance levels decrease, or as their workload decreases, their work-life balance levels increase.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2023 |
Submission Date | November 24, 2022 |
Acceptance Date | October 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2023 Issue: 21 |