Countries attach special importance to improving the quality of their human capital to sustain their development processes and enhance their competitive strength. The most effective instrument for achieving this goal is education. For this reason, countries allocate substantial budgets to ensure universality in their education systems, aiming to enable the participation of all citizens in education. This process has led to massification in education and, therefore, has brought a heated debate about what needs to be done in the education system and the labor market to ensure a smooth transition from school to work. In these discussions, the problems related to the transition from school to work are often primarily associated with deficiencies in the education system. However, this trend overlooks many hidden social networks and actual employment dynamics in this transition. Thus, the current study addresses employability based on the Granovetter network model, which has played a pioneering role in understanding employment dynamics and continues to be relevant. The study explores the Granovetter model and the significance of weak ties, the relationship between the Granovetter model and new network models, and the Matthew Effect in the Granovetter model. Furthermore, it emphasizes that acting based on the insights from this model in the transition from school to work is as crucial as human capital.
Human Capital Granovetter Network Weak Link Matta Effect School-to-Work Transition Employment
Ülkeler kalkınma süreçlerini sürekli kılmak ve rekabet güçlerini artırmak için beşerî sermayelerinin niteliğini artırmaya özel önem vermektedir. Bu amaca yönelik en etkin enstrüman eğitimdir. Bu nedenle ülkeler eğitim sistemlerinde evrenselleşmeyi sağlamak için, yani tüm vatandaşlarının eğitime katılımını sağlamak için devasa bütçeler kullanmaktadır. Bu süreç eğitimde kitleselleşmeye yol açmış ve okuldan-işe sorunsuz geçiş sağlayabilmek için eğitim sistemi ve işgücü piyasasında yapılması gerekenler sıcak tartışma gündemine taşınmıştır. Bu kapsamdaki tartışmalarda okuldan-işe geçişteki sorunların çoğunlukla eğitim sistemindeki eksikliklerle ilişkilendirildiği görülmektedir. Ancak bu eğilim okuldan-işe geçişte toplumlarda görünmez sosyal ağların ve işe alımdaki gerçek dinamiklerin çoğunu göz ardı etmektedir. Bu nedenle bu çalışmada istihdam dinamiklerinin anlaşılmasında öncü rol oynayan ve halen geçerliliğini koruyan Granovetter ağ modeline dayalı olarak istihdam edilebilirlik ele alınmaktadır. Granovetter modeli ve zayıf bağların önemi, Granovetter modelinin yeni ağ modelleri ile ilişkisi ve Granovetter modelinde Matta etkisi irdelenmektedir. Ayrıca, okuldan işe geçişte bu model bilgisine göre hareket etmenin beşerî sermaye kadar önemli olduğu vurgulanmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Policy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2023 |
Submission Date | August 28, 2023 |
Acceptance Date | September 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2023 Issue: 21 |