Akademik erteleme, pek çok farklı kültürde sonuçları ve yaygınlığı açısından öğrenme alanındaki en önemli olgulardan biri olarak değerlendirilebilir. Bu nedenle, akademik ertelemeye etki eden bileşenlerin belirlenmesi teoride ve uygulamada alana katkı sağlayacaktır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, lise öğrencilerinde irade ile akademik erteleme arasındaki ilişkide siber aylaklığın aracı rolünün incelenmesidir. Araştırmaya 284 kız ve 205 erkek olmak üzere toplam 489 lise öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara yüz yüze ve Google formlar aracılığıyla çevrimiçi olarak ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda Akademik Erteleme Ölçeği puanlarının, cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşmadığı; ancak okul türüne göre farklılaştığı, bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, irade ile siber aylaklık ve akademik erteleme negatif yönde anlamlı ilişkiler içindedir. Siber aylaklık ise akademik erteleme ile pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye sahiptir. Son olarak araştırma sonuçları, irade ile akademik erteleme arasındaki ilişkide siber aylaklığın kısmi aracı rolü olduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlar, alan yazın temelinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Academic procrastination is regarded as one of the most significant phenomena in the field of learning in terms of its consequences and prevalence across various cultures. Thus, identifying the components that influence academic procrastination would contribute to both theoretical and practical knowledge in this area. In this context, the purpose of this study is to examine the mediating role of cyberloafing in the relationship between willpower and academic procrastination among high school students. A total of 489 high school students participated in the study, comprising 284 females and 205 males. Data was collected both in person and online through Google Forms. The findings indicated that Academic Procrastination Scale scores did not differ by gender or grade level but showed significant differences according to school type. According to the results, willpower had a significant negative correlation with both cyberloafing and academic procrastination, whereas cyberloafing was positively correlated with academic procrastination. Finally, the results revealed a partial mediating role of cyberloafing in the relationship between willpower and academic procrastination. The findings are discussed based on the existing literature, and recommendations are provided.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | School Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2024 |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | June 8, 2024 |
Acceptance Date | October 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 3 |