The increasing potential of higher education to find a good job in recent years directs millions of young people to these institutions every day. This increases the role of higher education in the career development of many individuals who plan for their future. In this context, this study aims to examine the structural relationships between career engagement, personal responsibility, and academic motivation in university students. The study was conducted with a total of 714 university students aged between 17 and 25 (M= 21; SD= 4.09), 61.1% female (n=436) and 38.9% male (n=278). The data of the study were collected through the Career Engagement Scale (CAS), Personal Responsibility Scale (PRS), and Academic Motivation Scale (AMS). In the study, a significant positive relationship was found between personal responsibility and intrinsic and extrinsic motivation, and a significant negative relationship was found with amotivation. In addition, career engagement was found to be positively correlated with intrinsic and extrinsic motivation as well as personal responsibility and negatively correlated with amotivation. In addition, personal responsibility was found to have an indirect relationship with career engagement through intrinsic motivation and amotivation. It is thought that these findings will enrich the existing knowledge about the career development of university students and reveal which variables should be paid attention to by experts in career development practices.
Yükseköğretimin son yıllarda artan iyi bir iş bulma potansiyeli her geçen gün milyonlarca genci bu kurumlara yönlendirmektedir. Bu da geleceği ile ilgili plan yapan birçok bireyin kariyer gelişiminde yükseköğretimin rolünü arttırmaktadır. Bu bağlamda bu çalışmada, üniversite öğrencilerinde kariyer adanmışlığı, kişisel sorumluluk ve akademik motivasyon arasındaki yapısal ilişkileri incelemek amaçlanmıştır. Çalışma, yaşları 17 ile 25 arasında değişen (M= 21; SD= 4.09), %61,1 kadın (n=436) ve %38,9 erkek (n=278) olmak üzere toplam 714 üniversite öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri kariyer adanmışlık ölçeği (KAÖ), kişisel sorumluluk ölçeği (KSÖ) ve akademik motivasyon ölçeği (AMÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada, kişisel sorumluluk ile içsel ve dışsal motivasyon arasında pozitif, motivasyonsuzluk ile de negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca kariyer adanmışlığının içsel ve dışsal motivasyonun yanı sıra kişisel sorumluluk ile pozitif, motivasyonsuzluk ile de negatif yönlü ilişki içerisinde olduğu belirlenmiştir. Bunların dışında bu çalışmada kişisel sorumluluğun içsel motivasyon ve motivasyonsuzluk üzerinden kariyer adanmışlığı ile dolaylı ilişkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Bu bulguların üniversite öğrencilerinin kariyer gelişimi ile ilgili mevcut bilgileri zenginleştireceği ve kariyer geliştirme uygulamalarında alan uzmanlarının hangi değişkenlere dikkat etmesi gerektiğini ortaya koyacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Career Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2024 |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | June 30, 2024 |
Acceptance Date | September 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 3 |