Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Gardens of Preschool Educational Institutions in Terms of Landscape Design and Space Usage: Example of Selçuklu District

Year 2017, , 153 - 163, 02.05.2017
https://doi.org/10.13002/jafag4193

Abstract

The usage of school gardens, the nature of the reinforcement elements used, the amounts of green spaces per capita and the plant species used are very important for the healthy development of children's physical, mental and social relations in the pre-school childhood period. This study was carried out in 7 nursery schools to determine the current situations of the gardens in pre-school educational institutions in Selçuklu district of Konya city for landscape design and space usage and to put forward solution proposals. The results of this study showed that gardens of the nursery schools were not used effectively, because there were not sufficient area for the green space in landscape design, and gardens of nursery schools were not designed properly to contribute to children's mental and physical development.

References

  • Aslan F (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Dış Mekan Tasarımında Çocukların Beklentilerinin Belirlenmesi. Doktora Tezi. Ankara Üni. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara 16 sf.
  • Campbell H (2013). Landscape and child development: A design guide for early years-kindergarten play-learning environments, Evergreen, 2nd ed.
  • Çelik A (2012). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Açık Alan Kullanımı: Kocaeli Örneği. Atatürk Üni. Ziraat Fak. Dergisi 43 (1): 79-88.
  • Durmuşoğlu M C (2008). An examination on the opinions of preschool teachers about the preschool learning settings in their schools. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 32, 39-54.
  • Erbay F, Ömeroğlu E (2009). Examination of pre-school educational environments in respect of some variables, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 1, Issue 1, 2009, Pages 42-45, ISSN 1877-0428. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.011.
  • Fjørtoft I (2004). Landscape as Playscape: The Effects of Natural Environments on Children’s Play and Motor Development. Children, Youth and Environments 14(2), 21-44.
  • Kalburan N C (2014). Denizli ilinde bulunan resmi ve özel anaokulu bahçelerinin karşılıklı olarak incelenmesi. Pamukkale Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg. Sayı 18, sf 99-113.
  • Kılıç Z (2013). Anasınıfına Devam Eden Çocukların Okul Bahçesinde Görmek İstedikleri Ortam Özelliklerinin Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Kubanç Y (2014). Physıcal Examınatıon Of The State Of Preschool Educatıon Instıtutıons. The Journal of International Social Research. Volume:7, Issue:31, 681.
  • Özdemir A (2011). Okul Bahçesi Peyzaj Tasarım Anlayışındaki Değişim ve Bu Değişimin Uygulamaya Yansımalarının Bartın Kenti Örneğinde İrdelenmesi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi Cilt: 13, Sayı: 19, 41-51
  • Özgen Y (1997). Eğitim Kurumlarındaki Oyun Çağı Çocuklarının Bahçe Donatıları ve Araçları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üni. Orman Fak. Derg. Cilt:47, Sayı: 1.
  • Pedük Ş B, Yildizbaş F and Aygün A (2014). Investigation of Preschool Teachers’ Opinions about Physical/Spatial Characteristics of Preschool Classrooms in Preschool Education Institutions, Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 143, Pages 750-757, http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.427.
  • Poyraz H (2001). Okul Öncesi Eğitiminin İlke Ve Yöntemleri Basılmamış Ders Notları.
  • Salı G, Akyol A K and Baran G (2014). An Analysis of Pre-school Children's Perception of Schoolyard through their Drawings, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 116, Pages 2105-2114, ISSN 1877-0428, http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.528.
  • Uluğ M O, Karadeniz G (2011). Okulöncesi Çocuk ve... ISBN: 9786055426422. 516 sayfa. Nobel Yayıncılık.
  • Yavuzer H (1997). Çocuk Eğitimi El Kitabı. Remzi Kitabevi, 34 sayfa. İstanbul.
  • Yıldızbaş F, Pedük B Ş and Aygün A (2015). Investigation of Preschool Teachers’ Opinions About Outside The Classroom/ Outer Space Conditions of Preschool Education Institutions. Global Scholastıc Research Journal of Multidisciplinary. 18 July 2015, 29-38.
Year 2017, , 153 - 163, 02.05.2017
https://doi.org/10.13002/jafag4193

Abstract

References

  • Aslan F (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Dış Mekan Tasarımında Çocukların Beklentilerinin Belirlenmesi. Doktora Tezi. Ankara Üni. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara 16 sf.
  • Campbell H (2013). Landscape and child development: A design guide for early years-kindergarten play-learning environments, Evergreen, 2nd ed.
  • Çelik A (2012). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Açık Alan Kullanımı: Kocaeli Örneği. Atatürk Üni. Ziraat Fak. Dergisi 43 (1): 79-88.
  • Durmuşoğlu M C (2008). An examination on the opinions of preschool teachers about the preschool learning settings in their schools. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 32, 39-54.
  • Erbay F, Ömeroğlu E (2009). Examination of pre-school educational environments in respect of some variables, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 1, Issue 1, 2009, Pages 42-45, ISSN 1877-0428. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.011.
  • Fjørtoft I (2004). Landscape as Playscape: The Effects of Natural Environments on Children’s Play and Motor Development. Children, Youth and Environments 14(2), 21-44.
  • Kalburan N C (2014). Denizli ilinde bulunan resmi ve özel anaokulu bahçelerinin karşılıklı olarak incelenmesi. Pamukkale Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg. Sayı 18, sf 99-113.
  • Kılıç Z (2013). Anasınıfına Devam Eden Çocukların Okul Bahçesinde Görmek İstedikleri Ortam Özelliklerinin Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Kubanç Y (2014). Physıcal Examınatıon Of The State Of Preschool Educatıon Instıtutıons. The Journal of International Social Research. Volume:7, Issue:31, 681.
  • Özdemir A (2011). Okul Bahçesi Peyzaj Tasarım Anlayışındaki Değişim ve Bu Değişimin Uygulamaya Yansımalarının Bartın Kenti Örneğinde İrdelenmesi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi Cilt: 13, Sayı: 19, 41-51
  • Özgen Y (1997). Eğitim Kurumlarındaki Oyun Çağı Çocuklarının Bahçe Donatıları ve Araçları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üni. Orman Fak. Derg. Cilt:47, Sayı: 1.
  • Pedük Ş B, Yildizbaş F and Aygün A (2014). Investigation of Preschool Teachers’ Opinions about Physical/Spatial Characteristics of Preschool Classrooms in Preschool Education Institutions, Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 143, Pages 750-757, http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.427.
  • Poyraz H (2001). Okul Öncesi Eğitiminin İlke Ve Yöntemleri Basılmamış Ders Notları.
  • Salı G, Akyol A K and Baran G (2014). An Analysis of Pre-school Children's Perception of Schoolyard through their Drawings, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 116, Pages 2105-2114, ISSN 1877-0428, http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.528.
  • Uluğ M O, Karadeniz G (2011). Okulöncesi Çocuk ve... ISBN: 9786055426422. 516 sayfa. Nobel Yayıncılık.
  • Yavuzer H (1997). Çocuk Eğitimi El Kitabı. Remzi Kitabevi, 34 sayfa. İstanbul.
  • Yıldızbaş F, Pedük B Ş and Aygün A (2015). Investigation of Preschool Teachers’ Opinions About Outside The Classroom/ Outer Space Conditions of Preschool Education Institutions. Global Scholastıc Research Journal of Multidisciplinary. 18 July 2015, 29-38.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Sertaç Güngör This is me

Publication Date May 2, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Güngör, S. (2017). Examining the Gardens of Preschool Educational Institutions in Terms of Landscape Design and Space Usage: Example of Selçuklu District. Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpaşa University (JAFAG), 34(1), 153-163. https://doi.org/10.13002/jafag4193