For the purpose of the study, organizational socialization; Based on the sub-dimensions of organizational commitment, organizational acceptance, job satisfaction and motivation, it was aimed to compare the views of doctoral educators in detail between two different countries. The sample of the study consists of 14 educators who did their doctorate while working in Miami, US and Adana, Turkey, in the spring semester of the 2020-2021 academic year. Research data were collected by semi-structured interview technique, which is one of the qualitative data collection techniques. The data obtained from the interviews were carried out with the MAXQDA 2022 program using the content analysis method. The findings showed that the socialization levels of the educators who did their doctorate while working differ according to the country they live in.
Bu araştırmanın amacı; çalışırken doktora yapan Türk ve Amerikalı eğitimcilerin örgütsel sosyalleşme düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın amacına yönelik olarak örgütsel sosyalleşmenin; örgütsel bağlılık, örgütsel kabullenme, iş doyumu ve motivasyon alt boyutlarını esas alarak farklı iki ülke arasında, doktora yapan eğitimcilerin görüşlerinin detaylı olarak karşılaştırılması hedeflenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 akademik yılı bahar döneminde, ABD’nin Miami ve Türkiye’nin Adana şehrinde çalışırken doktora yapan 14 eğitimciden oluşmaktadır. Araştırma verileri nitel veri toplama tekniklerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak MAXQDA 2022 programı ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, çalışırken doktora yapan eğitimcilerin sosyalleşme düzeylerinin bulunulan ülkeye göre farklılaştığını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Early Pub Date | July 12, 2023 |
Publication Date | July 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.