Bireyin eğitimi, özellikle mesleki eğitimi söz konusu olduğunda, kendisine bu alanda gerekli bilgi ve beceriler, ilgili öğretim kurumları tarafından kazandırılmaktadır. Bu bağlamda, ülkemizdeki meslek eğitimi, 13. yüzyılda yaygın eğitim kurumu olarak Ahilikle başlamış ve örgün meslek-sanat okullarının açıldığı 1860’lı yıllara kadar sürmüştür. 19. yüzyılın başlarında batıda endüstri sahasında meydana gelen devrim niteliğindeki değişikliklere ayak uydurabilmek için mesleki eğitimde de yeni arayışlara gidilmiştir. Cumhuriyet'le birlikte, mesleki eğitim sisteminde çok önemli yer tutan Meslek Liseleri, hem iş ve meslek alanlarına eleman yetiştiren, hem de öğrencileri yükseköğretime hazırlayan kurumlar olmuştur. Günümüzde ise mesleki eğitim, Türkiye’nin istihdam ihtiyaçlarına göre, sektörün talebine cevap verecek şekilde, genç işgücünü nitelikli eleman olarak yetiştirmeyi amaçlamaktadır
If an individual’s education, especially vocational education is considered, necessary knowledge and skills are given by relevant educational institutions. In this context, vocational education in our country is started as prevalent educational institution with the Ahi community in 13th century and continued until 1860s when the formal trade schools are opened. At the beginning of the 19th century, in order to keep pace with the revolutionary changes in industrial area occurring in west, our country embarked on new quests in vocational education. With the proclamation of the republic, vocational high schools which take an important place in vocational education, became institutions that both train personnel to profession area and prepare students to higher education. Today, vocational education aims to train young workforce as trained employee in accordance with employment requirement of Turkey and demands of the sector
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 4 |