Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Volume: 12 Issue: 2, 235 - 253, 30.06.2024

Abstract

References

  • [1] Yavuz, Y. (1973). Cumhuriyet Dönemi Ankara’sında Mimari Biçim Endişesi. Mimarlık Dergisi, 122, 26-44.
  • [2] Erzen, J. N. (2005). Mimar Sinan Estetik Bir Analiz. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
  • [3] Lewis, B. (2000). Modern Türkiye’nin Doğuşu (M. Kıratlı, Çevirisi ile). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • [4] Ortaylı, İ. (2019). Gelenekten Geleceğe. Timaş Yayınları, İstanbul.
  • [5] Tekeli, İ. (2009). Mimar Kemalettin ve Eseri Hangi Ortamda Gelişti?. Ali Cengizkan (Der.), Mimar Kemalettin ve Çağı, TMMOB, TC. Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü, Ankara, Haziran, 23-42.
  • [6] Tekeli, İ. (2011). Türkiye Için Eğitim Yazıları. Türk Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
  • [7] Tekeli, İ. (1985). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Eğitim Sistemindeki Değişmeler. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, 2, 456-475.
  • [8] Akyüz, Y. (2018). Türk Eğitim Tarihi MÖ 1000-MS 2018. 30. Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • [9] Alsaç, Ü. (1973). Türk Mimarlık Düşüncesinin Cumhuriyet Devrindeki Evrimi. Mimarlık Dergisi, 121, 12-25.
  • [10] Tekeli, İ. &İlkin S. (1993). Osmanlı İmparatorluğunda Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşum ve Dönüşümü. Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.

An Evaluation on Plan and Facade Compositions in Architect Kemaleddin's Educational Buildings

Year 2024, Volume: 12 Issue: 2, 235 - 253, 30.06.2024

Abstract

Architect Kemaleddin, one of the pioneers of the idea of creating a National Architecture, took
part in the design of many buildings with different typological features. During his most
productive years, he designed many school buildings. The design approach adopted in the
production of plans and facades has been defined as the "Kemaleddin School".
In the study, better understanding the plan and facade style of Kemaleddin's educational
buildings was determined as the research subject. Within the scope of the study, the Reşadiye
School, Sultan Abdülhamid-i Evvel Madrasa, Medreset-ül Kuzat, Bostancı İbrahim Paşa
Primary school, Göztepe Primary school and Gazi Education Institute buildings designed by
Architect Kemaleddin were evaluated. It is aimed to evaluate the typological similarities and
differences of the plans and facades of Kemaleddin's educational buildings by creating tables.
As a result of the study, the frequent occurrence of rectangular, L and U-shaped plan layouts
and the presence of protrusions that emphasize the entrance were determined to be common
features of the buildings. It gives the impression that the facade design is designed in vertical
and horizontal parts and that there is a rhythmic order. Especially the use of rectangular and
pendant arched molded windows with different shapes between the floors and the wide eaves
roof form were observed as characteristic features of educational buildings.

References

  • [1] Yavuz, Y. (1973). Cumhuriyet Dönemi Ankara’sında Mimari Biçim Endişesi. Mimarlık Dergisi, 122, 26-44.
  • [2] Erzen, J. N. (2005). Mimar Sinan Estetik Bir Analiz. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
  • [3] Lewis, B. (2000). Modern Türkiye’nin Doğuşu (M. Kıratlı, Çevirisi ile). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • [4] Ortaylı, İ. (2019). Gelenekten Geleceğe. Timaş Yayınları, İstanbul.
  • [5] Tekeli, İ. (2009). Mimar Kemalettin ve Eseri Hangi Ortamda Gelişti?. Ali Cengizkan (Der.), Mimar Kemalettin ve Çağı, TMMOB, TC. Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü, Ankara, Haziran, 23-42.
  • [6] Tekeli, İ. (2011). Türkiye Için Eğitim Yazıları. Türk Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
  • [7] Tekeli, İ. (1985). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Eğitim Sistemindeki Değişmeler. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, 2, 456-475.
  • [8] Akyüz, Y. (2018). Türk Eğitim Tarihi MÖ 1000-MS 2018. 30. Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • [9] Alsaç, Ü. (1973). Türk Mimarlık Düşüncesinin Cumhuriyet Devrindeki Evrimi. Mimarlık Dergisi, 121, 12-25.
  • [10] Tekeli, İ. &İlkin S. (1993). Osmanlı İmparatorluğunda Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşum ve Dönüşümü. Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Architectural History, Theory and Criticism
Journal Section Architecture
Authors

Zeynep İldeniz Köksalan 0000-0001-7060-5660

Murat Şahin 0000-0001-6733-1136

Publication Date June 30, 2024
Submission Date April 1, 2024
Acceptance Date June 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Köksalan, Z. İ., & Şahin, M. (2024). An Evaluation on Plan and Facade Compositions in Architect Kemaleddin’s Educational Buildings. Gazi University Journal of Science Part B: Art Humanities Design and Planning, 12(2), 235-253.