Bu çalışmada, Gri ilişkisel Analiz yöntemi kullanılarak hibrit-elektrikli itki sistemine sahip Cessna 172S uçağında yakıt ekonomisi, uçuş maliyeti ve CO2 azaltılma değerlerine etki eden uçuş parametreleri optimize edilmiştir. Bu amaçla beş farklı uçuş süresi (A) ve beş farklı seyir irtifası (B) için tasarım sonucu elde edilen uçuş verileri konvansiyonel değerlerle kıyaslanarak optimum uçuş süresi ve seyir irtifası belirlenmiştir. Uçuş görevleri iki farklı parametre için beş seride L25 (5^2) ortogonal dizin kullanılarak tasarlanmıştır. Optimum yakıt, maliyet tasarrufu ve CO2 azaltma değerinin oluştuğu görev dizilimi A3B3 olarak 120 dak uçuş süresi, 2400 m seyir irtifası için elde edilirken en düşük görev performans verilerine sahip dizilim ise A5B1 olarak 180 dak uçuş süresi, 1200 m seyir irtifalı uçuş görevi için elde edilmiştir. Gri ilişkisel analiz yöntemi ile elde edilen veriler ile kavramsal tasarım sonucunda elde edilen verilerin birbiri ile uyum içinde olduğunu görülmüştür.
Bu çalışmada, gri ilişkisel analiz yöntemini kullanarak kavramsal olarak tasarımı yapılan hibrit elektirik itki sistemine sahip Cessna172S uçağının yakıt ekonomisi, uçuş maliyetine ve CO2 azaltılmasına etki eden parametreler optimize edilmiştir. Bu amaçla beş farklı uçuş süresi (A) ve beş farklı uçuş irtifası (B) için tasarım sonucu elde edilen uçuş verileri konvansiyonel değerlerle kıyaslanarak optimum uçuş süresi ve seyir irtifası belirlenmiştir. Uçuş görevleri iki farklı parametre için beş seride L25 (5^2) orthogonal dizin kullanılarak tasarlanmıştır. En yüksek yakıt tasarrufu, maliyet tasarrufu ve CO2 azlatma değeri olarak A3B3 dizilimi olduğu görülmüştür. Sonuçlar, Gri ilişkisel analiz yöntemi ile elde edilen verilerin kavramsal analiz sonucu elde edilen veriler ile uyum içinde olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Aircraft Performance and Flight Control Systems |
Journal Section | Tasarım ve Teknoloji |
Authors | |
Early Pub Date | December 26, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | November 21, 2023 |
Acceptance Date | December 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 4 |