There has been a steady
increase in competition and customer expectations in the airline industry in
recent years, and therefore, airlines have begun to pay more attention to
service quality, which should, therefore, be assessed. The aim of this study
was to prioritize factors affecting the service quality of the airline
industry. To this end, the service quality of three airlines was determined
using AHP and TOPSIS methods. Three airlines (A, B, C) were selected using a
questionnaire. Study sample consisted of 150 customers of these three airline
companies in Samsun. A model developed by Chang and Yeh (2001) was used. The
model consists of five factors (cabin comfort, courtesy of crew, reliable
service, convenient service, crew’s approach to unexpected situations)
describing fifteen service dimensions. Results show that cabin comfort is the
most important service quality factor and that A has the best service
performance. Of the three airlines, A, however, has the lowest “courtesy of
crew” score, indicating that the company should focus on improving this aspect
to maintain its public image. The managers should, therefore, prioritize the
training of their employees in this respect
AHP TOPSIS Multi-criteria decision making Service quality Airline industry
Son yıllarda havayolu
sektöründe yaşanan yoğun rekabet ve müşteri beklentilerinin sürekli artmasına
bağlı olarak, havayolu firmaları hizmet kalitesine daha fazla önem vermeye
başlamışlardır. Bu nedenle havayolu taşımacılığında hizmet kalitesinin
değerlendirilmesi kritik bir önem taşımaktadır. Bu çalışmada, havayolu yolcu
taşımacılığında hizmet kalitesini etkileyen faktörlerin önem derecelerinin
belirlemesi ve seçilen üç havayolu firmasının hizmet kalitesinin AHP-TOPSİS
yöntemleriyle değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Havayolu firmaları belirlenirken
Samsun’da en çok kullanılan üç firma (A, B, C) anket yoluyla tespit edilmiştir.
Çalışmanın örneklemini, Samsun ilinde her üç firmadan da havayolu taşımacılığı
hizmeti satın alan 150 müşteri oluşturmaktadır. Çalışmada, havayolu yolcu
taşımacılığında hizmet kalitesini değerlendirmek için Chang ve Yeh (2001)
tarafından geliştirilen beş faktör (uçağın içinin rahatlığı, uçak çalışanları,
hizmetin güvenilirliği, hizmetin uygunluğu ve olağandışı koşullarda yapılam
işlemler) tarafından yansıtılan on beş hizmet özelliği ele alınmıştır.
Çalışmanın sonucunda uçağın içinin rahatlığı en önemli hizmet kalitesi boyutu
ve A firmasının en yüksek hizmet performansına sahip olduğu belirlenmiştir. A
firması hizmet kalitesi önem skorları sıralamasında uçak çalışanları boyutu
bakımından diğer firmalara göre daha düşük değere sahip bulunmuştur. Bu sonuç
dikkate alındığında, A firmasının sahip olduğu kurum imajının bir unsuru olarak
bu boyutun en fazla iyileştirilmeye ihtiyaç duyulduğu hizmet kalitesi boyutu
olduğunu söylemek mümkündür. Bu bağlamda, firma yöneticileri öncelikle
çalışanlarının bu yöndeki eksikliklerini gidermeye öncelik vermelidir.
AHP TOPSİS Çok kriterli karar verme Hizmet kalitesi Havayolu taşımacılık sektörü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 2019 Ek Sayı |