Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Public Awareness About The Economic, Social, Environmental and Cultural Effects Of Tourism; Gümüşhane Example

Yıl 2019, 2019 Ek Sayı, 232 - 239, 27.10.2019

Öz

Tourism is seen as an important economic resource especially for
developing regions. It is an important issue that tourism should have social,
environmental and cultural negative effects which have significant positive
effects especially in economic terms. The development of tourism with a
sustainable approach and participatory planning approach will contribute to the
controlled development of tourism in the region as well as the protection of
existing resources. The aim of this study is to reveal the awareness and
knowledge levels of the local people, who is one of the important stakeholders
of tourism, about the effects of tourism in Gumushane province which is thought
to be development stage related to tourism. When the results are examined, the
participants have an idea about the effects of tourism in general. However, it
is considered that awareness should be raised about especially in terms of
negative impacts, how resources can be used in a sustainable way and how to
participate actively in tourism activities

Kaynakça

  • Akdu, U. ve Akdu, S., (2016). Duygusal emek ve iş stresinin tükenmişlik üzerindeki etkileri: profesyonel turist rehberleri üzerinde bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 47, 1142-1153.
  • Akova, O. (2006). Yerel halkın turizmin etkilerini algılamalarına ve tutumlarına yönelik bir araştırma. Akademik İncelemeler Dergisi, 2(1).
  • Alaeddinoğlu, F. (2007). Van halkının turisti ve turizmi algılama şekli. Coğrafi Bilimler Dergisi, 5 (1), S1-16
  • Bertan, S. (2010). Pamukkale’deki yöre halkının turizmi desteklemesi ile turizmin sosyo-kültürel etkileri arasındaki ilişki. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, 2(4), 83-92.
  • Bull, A. (1991). The Economics of Travel and Tourism, London: Willey.
  • Cepni, Z. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesi, (Sunum, Mersin 2010) http://yunus.hacettepe.edu.tr/~cepni/mersinsemsunu.ppt; Erişim Tarihi: 30/08/2018
  • Çetin, T. (2009). Beypazarı’nda turist-yerli halk etkileşimi ve turizmin sosyal, kültürel ve ekonomik etkileri. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 9 (1), S.15-32.
  • Davidson, R. (1989). Tourism. London: Pitman.
  • Doğan, H. Ve Üngüren, E. (2012). Yerel halkın Isparta turizmine yönelik görüşleri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 103-122.
  • Doğan, H. ve Üngüren, E. (2010). Alanya halkının turizme sosyo-kültürel açıdan bakışı. E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(4), 396 – 415.
  • Gürbüz, A. (2002). Turizmin sosyal çevreye etkisi üzerine bir araştırma. Teknoloji, 5 (1-2), 49-59.
  • Holloway, J.C. (1992). The Business of Tourism, Third Edition. London. Pitman.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 3.Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karaman, A. ve Gül, M. (2015). Kırsal turizmin sosyo – kültürel - ekonomik etkileri çerçevesinde Konya ili Hadim ilçesi için öneriler. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 10(2015), 1-23.
  • Murphy, P. E (1985). Tourism: A Community Approach. London: Routledge
  • Mcıntosh, R. W ve Goeldner, C.R (1990). Tourism: Princioples, Practices and Philosophies. New York: John Wiley and Sons.
  • Özdemir, M. A. ve Kervankıran, İ. (2011). Turizm ve turizmin etkileri konusunda yerel halkın yaklaşımlarının belirlenmesi: Afyonkarahisar örneği. Marmara Coğrafya Dergisi 24(Temmuz), 1-25.
  • Öztürk, Y., Akdu, U. ve Akdu, S. A. (2007). Yabancı turistlerin konut/devre mülk satın almalarının yöre halkı üzerindeki sosyal ve kültürel etkileri: Fethiye örneği. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 11-29.
  • Ryan, C. (1991). Recreational Tourism: A Social Science Perspective. London: Routledge.
  • Sarıışık, M. ve Boğan, E. (2016). Yerel halkın turizm faaliyetine yönelik görüş ve algılamalarının belirlenmesi üzerine Alanya’da bir araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Nisan 2016, Sayı:12
  • Sharpley, R. (1994). Tourism, Tourist & Society. Nothhamptonshire: Edmundsbury Press.
  • Smith, W.L. (1989). Hosts and Guests. London: Blackwell.
  • Solmaz, C. (2014). Yerel halkın bölge turizmine bakış açısının belirlenmesi: Burdur’da bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), 91-105
  • Tutar, F., Alpaslan, C., Tutar, E. ve Erkan, Ç. (2013). Turizm sektörünün istihdam üzerine etkileri. Küresel İktisat Ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 2(4), 14-27.
  • Witt, S.F., Brooke, M.Z ve Buckley, P.J. (1991). The Management of International Tourism. London: Unwin Hyman

Turizmin Ekonomik, Sosyal, Çevresel ve Kültürel Etkilerine Yönelik Yöre Halkının Farkındalığı; Gümüşhane Örneği

Yıl 2019, 2019 Ek Sayı, 232 - 239, 27.10.2019

Öz

Turizm özellikle gelişmekte olan
bölgeler için önemli bir ekonomik kaynak olarak görülmektedir. Özellikle
ekonomik anlamda önemli ölçüde olumlu etkileri bulunan turizmin sosyal,
çevresel ve kültürel olumsuz etkilerinin de olduğu göz ardı edilmemesi gereken
önemli bir konudur. Turizmin sürdürülebilir bir yaklaşımla ve katılımcı bir
planlama anlayışıyla gelişim göstermesi hem bölgede turizmin kontrollü
gelişimine hem de mevcut kaynakların korunmasına katkı sağlayacaktır. Bu
doğrultuda bu çalışmada turizmin henüz gelişim aşamasında olduğu düşünülen
Gümüşhane ilinde, turizmin önemli paydaşlarından biri olan yöre halkının turizmin
etkileri konusundaki farkındalıklarını ve bilgi düzeylerini ortaya çıkarmak
amaçlanmıştır. Sonuçlar incelendiğinde katılımcıların genel olarak turizmin
etkileri konusunda fikir sahibi oldukları ancak özellikle olumsuz etkileri ve
kaynakların sürdürülebilir bir şekilde nasıl kullanılabileceği yönünde, ayrıca
turizm faaliyetlerine etkin bir şekilde nasıl katılabileceklerine yönelik
farkındalıklarının arttırılması gerektiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akdu, U. ve Akdu, S., (2016). Duygusal emek ve iş stresinin tükenmişlik üzerindeki etkileri: profesyonel turist rehberleri üzerinde bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 47, 1142-1153.
  • Akova, O. (2006). Yerel halkın turizmin etkilerini algılamalarına ve tutumlarına yönelik bir araştırma. Akademik İncelemeler Dergisi, 2(1).
  • Alaeddinoğlu, F. (2007). Van halkının turisti ve turizmi algılama şekli. Coğrafi Bilimler Dergisi, 5 (1), S1-16
  • Bertan, S. (2010). Pamukkale’deki yöre halkının turizmi desteklemesi ile turizmin sosyo-kültürel etkileri arasındaki ilişki. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, 2(4), 83-92.
  • Bull, A. (1991). The Economics of Travel and Tourism, London: Willey.
  • Cepni, Z. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesi, (Sunum, Mersin 2010) http://yunus.hacettepe.edu.tr/~cepni/mersinsemsunu.ppt; Erişim Tarihi: 30/08/2018
  • Çetin, T. (2009). Beypazarı’nda turist-yerli halk etkileşimi ve turizmin sosyal, kültürel ve ekonomik etkileri. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 9 (1), S.15-32.
  • Davidson, R. (1989). Tourism. London: Pitman.
  • Doğan, H. Ve Üngüren, E. (2012). Yerel halkın Isparta turizmine yönelik görüşleri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 103-122.
  • Doğan, H. ve Üngüren, E. (2010). Alanya halkının turizme sosyo-kültürel açıdan bakışı. E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(4), 396 – 415.
  • Gürbüz, A. (2002). Turizmin sosyal çevreye etkisi üzerine bir araştırma. Teknoloji, 5 (1-2), 49-59.
  • Holloway, J.C. (1992). The Business of Tourism, Third Edition. London. Pitman.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 3.Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karaman, A. ve Gül, M. (2015). Kırsal turizmin sosyo – kültürel - ekonomik etkileri çerçevesinde Konya ili Hadim ilçesi için öneriler. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 10(2015), 1-23.
  • Murphy, P. E (1985). Tourism: A Community Approach. London: Routledge
  • Mcıntosh, R. W ve Goeldner, C.R (1990). Tourism: Princioples, Practices and Philosophies. New York: John Wiley and Sons.
  • Özdemir, M. A. ve Kervankıran, İ. (2011). Turizm ve turizmin etkileri konusunda yerel halkın yaklaşımlarının belirlenmesi: Afyonkarahisar örneği. Marmara Coğrafya Dergisi 24(Temmuz), 1-25.
  • Öztürk, Y., Akdu, U. ve Akdu, S. A. (2007). Yabancı turistlerin konut/devre mülk satın almalarının yöre halkı üzerindeki sosyal ve kültürel etkileri: Fethiye örneği. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 11-29.
  • Ryan, C. (1991). Recreational Tourism: A Social Science Perspective. London: Routledge.
  • Sarıışık, M. ve Boğan, E. (2016). Yerel halkın turizm faaliyetine yönelik görüş ve algılamalarının belirlenmesi üzerine Alanya’da bir araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Nisan 2016, Sayı:12
  • Sharpley, R. (1994). Tourism, Tourist & Society. Nothhamptonshire: Edmundsbury Press.
  • Smith, W.L. (1989). Hosts and Guests. London: Blackwell.
  • Solmaz, C. (2014). Yerel halkın bölge turizmine bakış açısının belirlenmesi: Burdur’da bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), 91-105
  • Tutar, F., Alpaslan, C., Tutar, E. ve Erkan, Ç. (2013). Turizm sektörünün istihdam üzerine etkileri. Küresel İktisat Ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 2(4), 14-27.
  • Witt, S.F., Brooke, M.Z ve Buckley, P.J. (1991). The Management of International Tourism. London: Unwin Hyman
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Akdu 0000-0003-0484-8976

Elif Öktem 0000-0003-3129-1579

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 3 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 2019 Ek Sayı

Kaynak Göster

APA Akdu, U., & Öktem, E. (2019). Turizmin Ekonomik, Sosyal, Çevresel ve Kültürel Etkilerine Yönelik Yöre Halkının Farkındalığı; Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 232-239. https://doi.org/10.36362/gumus.615026