Son yıllarda yaşanan gelişmeler sonucunda gerek akademisyenler gerekse uygulayıcılar açısından muhasebe
eğitimine verilen önem giderek artmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın amacı ulusal ve uluslararası dergilerde
yayınlanan muhasebe eğitimine yönelik yapılan çalışmaların genel profilinin değerlendirilmesini içermektedir.
Çalışmanın amacı bağlamında 2017 yılına ilişkin muhasebe alanında en fazla makalenin yer aldığı Journal of
Accounting Education, Accounting Education, Advances in Accounting Education, Global Perspectives on
Accounting Education, Issues in Accounting Education ve The Accounting Educator’s Journal ile Muhasebe
ve Finansman (MUFAD), Muhasebe Bilim Dünyası (MÖDAV), Mali Çözüm ve Muhasebe ve Denetime Bakış
gibi dergilerde yayınlanan muhasebe eğitimiyle ilgili toplam 79 makale incelenmiştir. Söz konusu dergilerdeki
makaleler ampirik ve örnek olay çalışmaları çerçevesinde sınıflandırılmıştır. Ayrıca ampirik makaleler
örneklem, veri kaynağı ve analiz yöntemi açısından da ele alınmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, muhasebe
eğitimi konusunda yayımlanan makalelerin büyük çoğunluğunun yurtdışındaki dergilerde yer aldığı, ampirik
çalışmaları içerdiği, örneklem olarak öğrencilere yönelik olduğu, birincil veri kaynağı olarak anket yönteminin
kullanıldığı ve analiz yöntemi olarak regresyon analizinin kullanıldığı görülmektedir.
The importance given to accounting education is increasing gradually in consequence of recent developments
according to academicians and implementers. In this context, this study aims to evaluate the general profile of
studies published in national and international journals. Within this scope, 79 articles on accounting education
have been examined which were published by 2017 in the journals with the most articles such as Journal of
Accounting Education, Accounting Education, Advances in Accounting Education, Global Perspectives on
Accounting Education, Issues in Accounting Education and The Accounting Educator’s Journal with
Muhasebe and Finansman (MUFAD), Muhasebe Bilim Dünyası (MÖDAV), Mali Çözüm and Muhasebe &
Denetime Bakış. The articles in the journals are categorized within the framework of empirical and case studies.
In addition, empirical articles have been evaluated also by the methods of sampling, data source and analysis.
According to the results of the study, it is seen that the majority of the articles published in the accounting
education are included in journals abroad, include empirical studies, are directed to the students as a sample,
the questionnaire method is used as the primary data source and regression analysis is used as the analysis
method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 14 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.