Ancient
Mesopotamians had believed in life after death. When a person died, he was
buried after the funeral in which performed several rituals. The being, called eṭemmu
(GIDIM) “spirit”, departed from the body of a dead person and went to the
netherworld according to their beliefs. In written sources of ancient
Mesopotamia, the netherworld have generally depicted as a place in bad
condition and gloomy. Funerary offerings should had been performed by relatives
for spirits reaching to the other world. Firstly, eldest son of a decedent was
responsible for funerary offerings. Daughter or adoptee of a decedent could
carry out this duty in absence of a son. It was believed that if funerary
rituals and offerings did not fulfill for a decedent, its spirits may attack to
family members or the others. In this study, the related Kültepe texts belonged
to Assyrians, will be examined and it will be seen that Assyrian traders who
came from Mesopotamia to Anatolia for trading and settled in the several
Anatolian cities, had similar beliefs to ancient Mesopotamians.
Eski Mezopotamyalılar ölümden sonra
yaşamın devam ettiğine inanmaktaydı. Bir kimse öldüğünde onun için çeşitli
ritüellerin yapıldığı bir cenaze töreni düzenlenir ve ardından gömülürdü. Ölen
kimsenin bedeninden ayrılarak öteki dünyaya gitmiş olan varlığa ise eṭemmu (GIDIM) “ruh” denilmekteydi. Eski Mezopotamya yazılı
kaynaklarında öteki dünya, genellikle kasvetli ve dünyadan daha kötü bir yer
olarak tasvir edilmektedir. Ölüler diyarına gitmiş bir ruh için yakınları
tarafından yiyecek ve içecek sunuları yapılması gerekmekteydi. Ölü sunularından
sorumlu kimse ilk olarak en büyük erkek çocuktu, eğer erkek evlat yoksa bir kız
evlat ya da evlatlık bu sorumluluğu yerine getirebilirdi. Ölen kimse için
cenaze ritüeli gerçekleştirilmez ya da bu sunular yapılmazsa ruhların başta yakınları
olmak üzere insanlara saldırdıklarına inanılmaktaydı. Çalışmamızda Kültepe
bulunmuş Asurlulara ait metinlerindeki ruhlarla ilgili bilgiler incelenecek ve
Mezopotamya’dan Anadolu’ya ticaret yapmak maksadıyla gelen Asurlu tüccarların
benzer inançlara sahip olduğu görülecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2019 |
Submission Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |
e-ISSN: 2148-5232