Migration, which has existed since the beginning of human history, increasingly maintains its importance and topicality day by day for a wide variety of reasons. Although each migration is unique, it is noteworthy that the Turkish citizens who have migrated from Turkey to abroad in recent years are largely young, active, highly educated and the number of women migrants within this population has increased. This situation indicates that there have been changes and transformations in the qualifications of migration. With the developments in communication technologies, it is seen that there are changes and transformations in migrant networks. The aim of this research is to understand the communication and interaction of migrant women in the migrant networks they create on the online space using social media networks and to contribute to the literature on the changing structure of migrant networks by explaining the functions of these networks in the migration process through the example of the ‘Migrant Women’ page on Instagram, one of the popular social media networks. In this context, netnography (digital ethnography) approach, one of the qualitative research methods, was applied in the research. Online in-depth interviews were conducted with 23 women who migrated from Turkey and are followers of the Migrant Women page on Instagram, which appeals to a large audience. The data obtained from the interviews and the observations and field notes conducted in the online field were handled together, categorised into meaningful categories and interpreted by descriptive analysis method. As a result, it has been revealed that migrant women use Instagram functionally to create migrant relationship networks during the migration process. It was concluded that migrant networks have positive functions of communication-communication, informing, socialising, providing emotional support and accelerating the adaptation process and play a role in supporting migration flows, while they have negative functions of delaying language learning, misleading and not reflecting the reality.
İnsanlık tarihinin başlangıcından beri var olan göç, günümüzde çok çeşitli nedenlerle her geçen gün artarak önemini ve güncelliğini korumaktadır. Her göç kendisine özel olmakla birlikte, son yıllarda Türkiye’den yurt dışına göçen Türk vatandaşların büyük ölçüde genç, aktif, yüksek eğitimli nüfustan olması ve göçen kadınların sayısındaki artış dikkat çekmektedir. Bu durum göçün niteliğinde değişim ve dönüşümler yaşandığına işaret etmektedir. İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte göçmen ağlarına yönelik değişim ve dönüşümlerin de olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, popüler sosyal medya ağlarından biri olan Instagram’daki “Göçmen Kadınlar” sayfası örneği üzerinden, göçmen kadınların sosyal medya ağlarını kullanarak sanal alanda oluşturdukları göçmen ağlarındaki iletişimlerini, etkileşimlerini anlamak ve bu ağların göç sürecindeki işlevlerini açıklayarak, göçmen ağlarının değişen yapısına ilişkin literatüre katkı sağlamaktır. Bu bağlamda araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden netnografi (dijital etnografi) yaklaşımı benimsenmiştir. Instagram’da büyük bir kitleye hitap eden Göçmen Kadınlar sayfası takipçisi olan Türkiye’den göç etmiş 23 kadınla çevrimiçi derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler ile sanal alanda gerçekleştirilen gözlem ve tutulan saha notları birlikte ele alınıp anlamlı kategoriler haline getirilerek, betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıştır. Sonuç olarak göçmen kadınların Instagram’ı göç sürecinde göçmen ilişki ağlarını oluşturmak için işlevsel olarak kullandığı ortaya çıkmıştır. Göçmen ağlarının göç sürecine olumlu olarak iletişim-haberleşme, bilgilendirme, sosyalleşme, duygusal destek sağlama ve uyum sürecini hızlandırma işlevlerinin olduğu ve göç akışlarının desteklenmesinde rol oynadığı, olumsuz olarak dil öğrenimini geciktirme, yanlış yönlendirme ve gerçeği yansıtmama işlevlerinin olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Migration Sociology, Communication Sociology, Women's Studies, Sociology of Culture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2024 |
Submission Date | May 1, 2024 |
Acceptance Date | July 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |
e-ISSN: 2148-5232