Ülkemizdeki can ve mal kayıplarına bakıldığında kara yolu toplu taşıma araçlarından olan otobüslerin meydana getirdiği kaza ve yangınların bir afet boyutu kazandığı görülmektedir. Bu çalışmada ülkemizde meydana gelen otobüs kazası ve yangını olaylarının iki haber ajansı (Anadolu Ajansı ve İhlas Haber Ajansı) bünyesinde yer alan ilgili kaza ve yangın haberlerinin incelenmiş ve içeriksel nicel analizi yapılmıştır. 2007-2019 yılları arasında ilgili haber sitelerinden alınan toplam 297 otobüs kazası ve yangını haberinin içerik çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS-22 programı kullanılmış, sonuçlar %95’lik güven aralığında ve p<0,05 anlamlılık düzeyinde bulunmuştur. Kaza olaylarına müdahale eden kurumlardan sağlık/ambulans toplamda 158 kez tekrar ederek haber içeriklerinde %62,5’lik yüzdeyle en çok adı geçen kurum niteliğini taşırken, Anadolu Ajansında 188 tane fotoğraflı haber olup, bu ajansta yer alan haber metni sayısının %98,9’luk kısmı meydana getirmektedir. (p<0,05). İhlas Haber Ajansı’nda videolu haber olup, bu ajansta yer alan haber metni sayısının %40,4’lük dilimini kapsamaktadır(p<0,05). 279 haber metninde, içeriğinde öyküleme yer alan haber sayısı ele alınırsa Anadolu Ajansında 34 öykülemeli haber olup, bu ajansta yer alan haber metni sayısının %17,9’luk dilimi kapsadığı bulgulanmıştır(p<0,05). Risklerin bertarafında en önemli materyal olan eğitimdir. Otobüs yangını haberinin hiçbirinde eğitimsel bir içerik yer almamaktadır. Otobüs kaza ve yangın haberinde yer alan otobüs firmalarında en çok bahsi geçen “yolcu otobüsü” olduğu sonucuna varılmıştır. Meydana gelen yangın haberlerinin sebepleri bilinmemekle birlikte, kitlesel olay statüsü kazanan otobüs kazalarının önlenmesi hususunda atılacak adımların yine bu kitlesel olaya ilişkin belirlenmiş olay yeri yönetimi esasları ve politikaları ile alanında uzman kişilerce atılması gerektiği şeklinde ön görülmüştür.
Teşekkür Çalışmaya olan veri analizi ve bilimsel destekten ötürü Dr. Öğretim Üyesi Ramazan ASLAN’a teşekkürü borç biliriz.
When we look at the loss of life and property in our country, it can be seen that the accidents and fires caused by buses, one of the public transportation vehicles, have gained a disaster dimension. In this study, the relevant accident and fire news of bus accidents and fires that occurred in our country, published by two news agencies (Anadolu Agency and İhlas News Agency), were examined and a contextual quantitative analysis was made. The content analysis method was used for a total of 297 bus accident and fire news taken from relevant news sites between 2007 and 2019. SPSS-22 program was used to analyze the data, and the results were found within the 95% confidence interval and p<0.05 significance level. Among the institutions that intervene in accident incidents, health/ambulance is the most mentioned institution in the news content with a percentage of 62.5%, repeating it 158 times in total, while Anadolu Agency has 188 news with photographs and 98.9% of the number of news texts in this agency. It forms the first part. (p<0.05). There is video news in İhlas News Agency and it covers 40.4% of the number of news texts in this agency (p<0.05). Considering the number of news stories with narrative content in 279 news texts, it was found that there were 34 stories with narrative content in Anadolu Agency, and it was found that the number of news texts in this agency covered 17.9% (p < 0.05). The most important material in eliminating risks is education. There is no educational content in any of the news about the bus fire. It was concluded that the most mentioned bus company in the bus accident and fire news was the "passenger bus". Although the reasons for the fire news are unknown, it is envisaged that the steps to be taken to prevent bus accidents that have gained the status of a mass incident should be taken by experts in the field with the crime scene management principles and policies determined for this mass incident.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 4 |