Amaç: Pazarlama stratejilerindeki dönüşümler, tüm paydaşlarla etkileşim odaklı ilişki pazarlaması yaklaşımını özellikle hizmet sektörlerinde ön plana çıkarmıştır. Özellikle finansal ürünler gibi somut ve soyut unsurlara sahip karmaşık ürünlerin olduğu sektörlerde, rekabet avantajı sağlayan bir strateji olarak öne çıkmaktadır. Sigorta ürünlerinin doğası gereği iletişimin sürekliliği, firmaların başarılarını sürdürebilmeleri açısından önemlidir. Literatürde, sigorta sektöründe ilişki pazarlamasının stratejik bir araç olarak kullanılmasının önemi vurgulanmakla birlikte, bu konunun yeterince incelenmediği belirtilmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, ilişki pazarlamasının yapısını sigorta sektörü özelinde incelemektir. Gereç ve Yöntem: Sigorta sektörü özelinde ilişki pazarlamasının amaçları, araçları ve tanımlayıcı yapıları tartışılmak üzere Lindgreen (2001) ile Agariya ve Singh (2011)’in bulguları birleştirilmiştir. Bu bulgulardan hareketle mevcut çalışma kapsamında 2009 yılı sonrasındaki sigorta sektörüne odaklanan ilişki pazarlaması araştırmaları incelenmiştir. Bulgular: İncelemeler, sigorta sektöründe kullanılan ilişki pazarlaması araçları ve stratejinin tanımlayıcı yapıları listesine yeni kavramların eklenebileceğini göstermiştir. Çapraz satış, satış sonrası hizmetler, halkla ilişkiler ve kulaktan kulağa pazarlama, sigorta sektöründe ilişki pazarlamasının önemli araçları olarak tespit edilmiştir. Ayrıca, ilişkinin algılanan değeri kavramının da stratejinin sigorta sektöründeki tanımlayıcı yapılarından biri olduğu görülmüştür. Sonuç: Bu çalışma ile, uzun vadeli ilişkileri derinleştiren ve sürdürülebilir iş modelleri oluşturan bir strateji olarak ilişki pazarlamasının, sigorta sektöründe müşteri sadakatini artırma ve rekabet avantajı elde etme açısından taşıdığı önem bir kez daha vurgulanmaktadır.
Bu çalışma bilimsel araştırma ve yayın etiği izni gerektiren bir çalışma olmadığı için etik kurul onayı alınmamıştır. Bu makalenin ilk versiyonu, 28-29 Eylül 2017 tarihleri arasında Karabük Üniversitesi'nin ev sahipliğinde düzenlenen 3.Ulusal Sigorta ve Aktüerya Kongresinde sözlü olarak sunulmuş ve özeti yayımlanmıştır.
Purpose: Transformations in marketing strategies have brought relationship marketing, focusing on stakeholder interaction, to the forefront, especially in service sectors. In industries with complex products that have both tangible and intangible elements such as financial products, relationship marketing provides a competitive advantage. Due to the nature of insurance products, continuous communication is critical for companies’ sustained success. While literature emphasizes the need for relationship marketing as a strategic tool in the insurance sector, yet it also highlights that this area has not been sufficiently explored it remains underexplored. Thus, this study aims to examine the structure of relationship marketing specifically within the insurance sector. Material and Method: This study combines Lindgreen’s (2001) findings with those of Agariya and Singh (2011) to discuss the objectives, tools, and defining structures of relationship marketing in the insurance sector, focusing on research conducted after 2009. Findings: The analysis revealed that new concepts could be added to the tools and defining structures of insurance sector. Cross-selling, after-sales services, public relations, and word-of-mouth marketing were identified as key tools. The perceived value of relationship was highlighted as a defining structure in the sector. Results: This study emphasizes the importance of relationship marketing in fostering long-term relationships and sustainable business models, which enhance customer loyalty and provide a competitive advantage in the insurance sector.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Service Marketing |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 14, 2024 |
Acceptance Date | December 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |