Abstract
Bu çalışmanın amacı, Ortaöğretim Fizik Dersi
Öğretim Programı (OFDÖP)’nı, program geliştirme süreci bağlamında analiz
etmektir. Dokümanter analiz modelinde yürütülen çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı
(MEB)’in web sayfasında yer alan OFDÖP dokümanı üzerinden analiz edilmiştir.
OFDÖP, Lise 9, 10, 11 ve 12. sınıfları kapsayan bütünleşik bir programdır. Bu
programın geliştirilme sürecinde ihtiyaç analizi yapılmış ve taslak program,
uzmanlar tarafından değerlendirilmiştir. Buna göre OFDÖP, program geliştirme
süreci bakımından bilimsel niteliklere sahiptir denilebilir. OFDÖP, uzak hedef
bağlamından analiz edildiğinde, açıkça
vurgulanmasa da bu programın felsefi
ve epistemolojik anlayış bakımından, 2007 yılı sonrasında geliştirilen ilgili
programların devamı niteliğinde olduğu belirtilebilir. OFDÖP, kazanımlar
bağlamında analiz edildiğinde ulaşılan sonuç şöyledir: Bu programda en fazla
ders saati ve kazanımlar 12. sınıftadır. Ancak Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS)’ye hazırlık sebebiyle, öğrencilerin lise son
sınıflara devam oranı çok düşük olduğu için bu uygulamanın gözden
geçirilmesinde yarar vardır. Program kazanımlarının, öğrenme alanı ve düzeyi
açısından analizinde ise, programda duyuşsal alanla ilgili kazanımlara hiç yer
verilmediği, psiko-motor alanla ilgili kazanımların sınırlı kaldığı ve
kazanımların ağırlıklı olarak bilişsel alanda yoğunlaştığı anlaşılmıştır.
Bilişsel alanla ilgili bu kazanımlar ağırlıklı olarak “kavramak” düzeyindedir.
Analiz sonucunda, bilimsel ilkelere uygun olarak geliştirilen OFDÖP; bütünleşik
yapı, Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve değerlere yaptığı vurgular itibarıyla
yenilikler içeren; ancak kazanımlar bağlamında, tutum ve beceriyi ihmal eden ve
kavrama ile analiz düzeyinde bilişsel ağırlıklı bir program olarak
değerlendirilmiştir.