The
aim of this study is to determine the effects of digital stories used in Turkish
course on students’ attitude toward listening. The study designed with mixed
methods was conducted in a 4/D (control group) and 4/E (experimental group)
classes in a primary school in Eskisehir city during the 2014-2015 spring
semester. During the 8-weeks application period, listening activities based on
digital stories that examine historical events and that inform or instruct were
conducted in the experimental group in Turkish lessons. The activities were
conducted by a classroom teacher and the researcher who had the role of
observer. The data were collected by using a listening attitude scale, teacher
and student interviews. Mann-Whitney U test was used to analyze the data
obtained from the Listening Attitude Scale, while descriptive analysis was used
to analyze the qualitative data. At the end of the study, it was found out that
there was not a meaningful difference between the pre and post-test results of
the control group, whereas there was a meaningful difference between the pre
and posttest results of the experimental group. Besides, it was obtained from
the interviews that the students developed positive attitude toward listening
thanks to the digital stories and the listening activities based on the digital
stories.
Bu
araştırmanın amacı, Türkçe dersinde kullanılan dijital hikâyelerin öğrencilerin
dinlemeye yönelik tutumları üzerine etkisini belirlemektir. Karma model
kullanılarak gerçekleştirilen araştırma,
2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir ilindeki bir ilkokulun
4/D (kontrol grubu) ve 4/E (deney grubu) sınıflarında uygulanmıştır. Sekiz
hafta süren uygulama sürecinde deney grubunda; tarihsel tema ve olayları ele
alan hikâyeler, bilgilendirici ya da öğretici hikâyeler türünde dijital
hikâyeler kullanılmış ve bu hikâyelere dayalı etkinliklere yer verilmiştir.
Etkinlikler sınıf öğretmeni tarafından yapılırken, araştırmacı gözlemci
görevini üstlenmiştir. Araştırma verileri; dinlemeye yönelik tutum ölçeği,
öğretmen ve öğrenci görüşmeleri ile toplanmıştır. Araştırmada, Dinlemeye
Yönelik Tutum Ölçeğinden (DYTÖ) elde edilen verilerin çözümlenmesinde
Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel
analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, kontrol grubunda
bulunan öğrencilerin dinlemeye yönelik tutum ölçeği öntest-sontest puanları
arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, deney grubu öğrencilerinin
dinlemeye yönelik tutum ölçeğinden aldıkları ön test-son test puanları arasında
anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Ayrıca öğrencilerle ve öğretmenle
yapılan görüşmelerde öğrencilerin Türkçe dersine ve dinlemeye karşı
tutumlarının dijital hikâyelere dayalı etkinlikler sayesinde olumlu yönde
gelişme gösterdiği gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |