Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Social Media Addiction, Academic Self-Efficacy and Loneliness in University Students and the Affecting Factors

Year 2022, , 508 - 518, 31.12.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1139247

Abstract

This study was conducted to examine the relationship between social media addiction, academic self-efficacy and loneliness in university students and the influencing factors. This descriptive study was conducted between April 2022 and June 2022, and the sample of the study consisted of 932 students studying at the Vocational School of Health Services in the 2021-2022 academic year. The data of the study were collected online with the “ Student Descriptive Information Form “, “Social Media Addiction Scale for Adolescents”, “Academic Self- Efficacy Scale” and “UCLA Loneliness Scale” and a survey form created with Google Form. The mean age of the students participating in the study is 20.62+2.04, 57.5% of them are girls, and 97.9% use social media. When the scores of the students from the scales were examined; It was determined that they had a moderate level of social media addiction with a mean of 20.31±3.87 points, a moderate level of academic self-efficacy with a mean of 15.06±4.08 points, and a higher level of loneliness with a mean of 49.46±8.71 points. Social media addiction was found to have a weak negative relationship with academic self-efficacy of students (r = -0.453; p 0.000) and a moderately positive relationship with loneliness levels (r = 0.531; p 0.000).

References

  • Abood, M.H., Alharbi, B.H., Mhaidat, F., Gazo, A.M. (2020). The relationship between personality traits, academic self-efficacy and academic adaptation among university students in Jordan. International Journal of Higher Education, 9(3); 120-128. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n3p120
  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi; 5(4): 405-421.
  • Aktaş, A. S. (2017). Yetişkin bireylerde sosyal medya kullanım davranışları ile yalnızlık düzeyi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulamalı Psikoloji Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.

Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ile Akademik Öz Yeterlik ve Yalnızlık Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler

Year 2022, , 508 - 518, 31.12.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1139247

Abstract

Bu araştırma, üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile akademik öz yeterlik ve yalnızlık arasındaki ilişkinin ve etkileyen faktörlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, Nisan 2022-Haziran 2022 tarihleri arasında yapılmış olup araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 932 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, “Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu”, “Ergenler için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği”, “Akademik Öz Yeterlik Ölçeği” ve “UCLA Yalnızlık Ölçeği” ile Google Form ile oluşturulan anket formu ile online olarak toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,62+2.04, %57,5’i kız öğrenci ve %97,9’u sosyal medya kullanmaktadır. Öğrencilerin ölçeklerden aldıkları puanlar incelendiğinde; 20,31±3,87 puan ortalaması ile orta düzeyde sosyal medya bağımlılığı yaşadıkları, 15,06±4,08 puan ortalamasına göre orta düzeyde akademik öz yeterlikleri olduğu ve 49,46±8,71 puan ortalamasına göre orta düzeyin üzerinde yalnızlık yaşadıkları belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca öğrencilerin sosyal medya bağımlılığı ile akademik öz yeterlikleri arasında negatif yönlü zayıf (r=-0.453; p<0.000) ve sosyal medya bağımlılığı ile yalnızlık düzeyleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde (r=0.531; p<0.000) ilişki olduğu bulunmuştur.

References

  • Abood, M.H., Alharbi, B.H., Mhaidat, F., Gazo, A.M. (2020). The relationship between personality traits, academic self-efficacy and academic adaptation among university students in Jordan. International Journal of Higher Education, 9(3); 120-128. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n3p120
  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi; 5(4): 405-421.
  • Aktaş, A. S. (2017). Yetişkin bireylerde sosyal medya kullanım davranışları ile yalnızlık düzeyi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulamalı Psikoloji Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Türkan Akyol Güner 0000-0003-0138-0669

İsa Demir 0000-0001-7555-9827

Salih Erdem 0000-0003-3277-0539

Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Akyol Güner, T., Demir, İ., & Erdem, S. (2022). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ile Akademik Öz Yeterlik ve Yalnızlık Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 12(3), 508-518. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1139247
AMA Akyol Güner T, Demir İ, Erdem S. Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ile Akademik Öz Yeterlik ve Yalnızlık Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler. J Higher Edu Sci. December 2022;12(3):508-518. doi:10.5961/higheredusci.1139247
Chicago Akyol Güner, Türkan, İsa Demir, and Salih Erdem. “Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı Ile Akademik Öz Yeterlik Ve Yalnızlık Arasındaki İlişki Ve Etkileyen Faktörler”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 12, no. 3 (December 2022): 508-18. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1139247.
EndNote Akyol Güner T, Demir İ, Erdem S (December 1, 2022) Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ile Akademik Öz Yeterlik ve Yalnızlık Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 3 508–518.
IEEE T. Akyol Güner, İ. Demir, and S. Erdem, “Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ile Akademik Öz Yeterlik ve Yalnızlık Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler”, J Higher Edu Sci, vol. 12, no. 3, pp. 508–518, 2022, doi: 10.5961/higheredusci.1139247.
ISNAD Akyol Güner, Türkan et al. “Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı Ile Akademik Öz Yeterlik Ve Yalnızlık Arasındaki İlişki Ve Etkileyen Faktörler”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12/3 (December 2022), 508-518. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1139247.
JAMA Akyol Güner T, Demir İ, Erdem S. Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ile Akademik Öz Yeterlik ve Yalnızlık Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler. J Higher Edu Sci. 2022;12:508–518.
MLA Akyol Güner, Türkan et al. “Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı Ile Akademik Öz Yeterlik Ve Yalnızlık Arasındaki İlişki Ve Etkileyen Faktörler”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 12, no. 3, 2022, pp. 508-1, doi:10.5961/higheredusci.1139247.
Vancouver Akyol Güner T, Demir İ, Erdem S. Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ile Akademik Öz Yeterlik ve Yalnızlık Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler. J Higher Edu Sci. 2022;12(3):508-1.