The aim of this study is to examine Syrian students’ experiences before and after enrolling in higher education. The study also aims to
analyze Syrian students’ relations with other students as well as academic and administrative staff. In this study, a qualitative research
method was used, and in-depth interviews were conducted with semi-structured questionnaires. The participants were identified with the
maximum diversity sampling technique, and 14 Syrian undergraduate students were interviewed from different universities and faculties
in Ankara. The fact that Syrian students have not excelled in Turkish during the TÖMER (Center for Learning Turkish Language) causes
many challenges for them in the university and social life. Syrian students have difficulties in establishing effective communication with
academic and administrative staff during the university application, registration, and at the courses, exams, and after class activities.
Attitudes with prejudices towards Syrian students’ by local students, academic and administrative staff have an adverse effect on Syrian
students’ academic performance and adaptation process
Bu çalışmanın amacı, Suriyeli yükseköğretim öğrencilerinin yükseköğretime erişim ile eriştikten sonraki deneyimlerini incelemektir.
Buna ilaveten, bu çalışmada, Suriyeli öğrencilerin diğer öğrenciler, akademik ve idari personel ile ilişkileri ele alınacaktır. Nitel araştırma
yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, yarı yapılandırılmış soru formları ile derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Maksimum çeşitlilik
örneklem tekniği ile katılımcılar belirlenmiş ve Ankara’da farklı üniversite ve fakültelerde öğrenim gören Suriyeli 14 lisans öğrencisiyle
görüşülmüştür. Suriyeli öğrencilerin TÖMER sürecinde Türkçeyi yeterli düzeyde öğrenememeleri üniversitede ve sosyal yaşamda birçok
güçlüğe neden olmaktadır. Suriyeli öğrenciler üniversite başvurularında, üniversite kayıt sürecinde, derslerde, sınavlarda ve ders sonrası
akademik ve idari personelle etkili bir iletişim kurma konusunda güçlükler yaşamışlardır. Suriyeli öğrencilerin sosyal ilişkilerinde, yerli
öğrenciler, akademik ve idari personeller tarafından maruz kaldıkları önyargılı tutumlar öğrencilerin akademik başarılarını ve üniversiteye
uyum süreçlerini olumsuz yönde etkilemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |