Research Article
BibTex RIS Cite

Between Exclusion and Hope: Syrian Higher Education Students’ Experiences

Year 2020, Volume: 10 Issue: 3, 494 - 503, 30.12.2020

Abstract

The aim of this study is to examine Syrian students’ experiences before and after enrolling in higher education. The study also aims to
analyze Syrian students’ relations with other students as well as academic and administrative staff. In this study, a qualitative research
method was used, and in-depth interviews were conducted with semi-structured questionnaires. The participants were identified with the
maximum diversity sampling technique, and 14 Syrian undergraduate students were interviewed from different universities and faculties
in Ankara. The fact that Syrian students have not excelled in Turkish during the TÖMER (Center for Learning Turkish Language) causes
many challenges for them in the university and social life. Syrian students have difficulties in establishing effective communication with
academic and administrative staff during the university application, registration, and at the courses, exams, and after class activities.
Attitudes with prejudices towards Syrian students’ by local students, academic and administrative staff have an adverse effect on Syrian
students’ academic performance and adaptation process

References

  • “Suriyeli öğrenciler için üniversitelerde yeni program.” (2015, 9 Ocak). Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/ suriyeli-ogrenciler-icin-universitelerde-yeni-program/85552
  • 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılında Yükseköğretim Kurumlarında Cari Hizmet Maliyetlerinin Öğrenci Katkısı Olarak Alınacak Katkı Payları ve Öğrenim Ücretlerinin Tespitine Dair Karar. (2014, 27 Eylül). Resmi Gazete. https://resmigazete.gov.tr/ eskiler/2014/09/20140927-6.htm
  • Akar, H. (2010). Challenges for schools in communities with internal migration flows: Evidence from Turkey. International Journal of Educational Development, 30(3), 263-276.

Dışlanma ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri

Year 2020, Volume: 10 Issue: 3, 494 - 503, 30.12.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Suriyeli yükseköğretim öğrencilerinin yükseköğretime erişim ile eriştikten sonraki deneyimlerini incelemektir.
Buna ilaveten, bu çalışmada, Suriyeli öğrencilerin diğer öğrenciler, akademik ve idari personel ile ilişkileri ele alınacaktır. Nitel araştırma
yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, yarı yapılandırılmış soru formları ile derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Maksimum çeşitlilik
örneklem tekniği ile katılımcılar belirlenmiş ve Ankara’da farklı üniversite ve fakültelerde öğrenim gören Suriyeli 14 lisans öğrencisiyle
görüşülmüştür. Suriyeli öğrencilerin TÖMER sürecinde Türkçeyi yeterli düzeyde öğrenememeleri üniversitede ve sosyal yaşamda birçok
güçlüğe neden olmaktadır. Suriyeli öğrenciler üniversite başvurularında, üniversite kayıt sürecinde, derslerde, sınavlarda ve ders sonrası
akademik ve idari personelle etkili bir iletişim kurma konusunda güçlükler yaşamışlardır. Suriyeli öğrencilerin sosyal ilişkilerinde, yerli
öğrenciler, akademik ve idari personeller tarafından maruz kaldıkları önyargılı tutumlar öğrencilerin akademik başarılarını ve üniversiteye
uyum süreçlerini olumsuz yönde etkilemektedir.

References

  • “Suriyeli öğrenciler için üniversitelerde yeni program.” (2015, 9 Ocak). Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/ suriyeli-ogrenciler-icin-universitelerde-yeni-program/85552
  • 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılında Yükseköğretim Kurumlarında Cari Hizmet Maliyetlerinin Öğrenci Katkısı Olarak Alınacak Katkı Payları ve Öğrenim Ücretlerinin Tespitine Dair Karar. (2014, 27 Eylül). Resmi Gazete. https://resmigazete.gov.tr/ eskiler/2014/09/20140927-6.htm
  • Akar, H. (2010). Challenges for schools in communities with internal migration flows: Evidence from Turkey. International Journal of Educational Development, 30(3), 263-276.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Sümeyye Ayyüce Şahin

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Şahin, S. A. (2020). Dışlanma ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 10(3), 494-503.
AMA Şahin SA. Dışlanma ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri. J Higher Edu Sci. December 2020;10(3):494-503.
Chicago Şahin, Sümeyye Ayyüce. “Dışlanma Ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 10, no. 3 (December 2020): 494-503.
EndNote Şahin SA (December 1, 2020) Dışlanma ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10 3 494–503.
IEEE S. A. Şahin, “Dışlanma ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri”, J Higher Edu Sci, vol. 10, no. 3, pp. 494–503, 2020.
ISNAD Şahin, Sümeyye Ayyüce. “Dışlanma Ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (December 2020), 494-503.
JAMA Şahin SA. Dışlanma ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri. J Higher Edu Sci. 2020;10:494–503.
MLA Şahin, Sümeyye Ayyüce. “Dışlanma Ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 10, no. 3, 2020, pp. 494-03.
Vancouver Şahin SA. Dışlanma ve Umut Arasında: Suriyeli Yükseköğretim Öğrencilerinin Deneyimleri. J Higher Edu Sci. 2020;10(3):494-503.