Çalışma, öğrencilerin meslekleri ile ilgili düşünceleri ile duygusal zekâ arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı.
Araştırmanın evrenini, Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde okuyan 375 öğrenci oluşturdu. Araştırmada örneklem seçimine
gidilmedi. Gönüllü olarak çalışmaya katılmayı kabul eden öğrenciler örneklemi oluşturdu. Veri toplama aracı olarak sosyo-demografik
özellikleri ve meslekle ilgili düşüncelerini kapsayan “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği” kullanıldı.
Veriler SPSS 20 paket programında değerlendirildi. Verilerin analizinde frekans, yüzdelik, Pearson Korelasyon, Mann Whitney, Kruskal
Wallis H testi kullanıldı. Öğrencilerin Duygusal Zekâ Ölçeği toplam puan ortalamaları 145±18.2’dir (min=93, max=190). Alt ölçek
puanları; İyimser (ruh hâlinin düzenlenmesi) 24.06±8.35, Duyguların Değerlendirilmesi 20.50±6.20, Duyguların Kullanımı 18.50±7.00
olarak bulundu. Dördüncü sınıf öğrencileri duygusal zekâ için en yüksek puanlara sahipti (M = 154.62, SD = 12,32). Hemşirelik mesleğini
seçtiği için kendini mutlu hisseden öğrencilerin iyimserlik puanları arasında anlamlı pozitif güçlü bir ilişki bulundu (p<0.01, r=0.070).
Mesleğini bir başkasına öneren öğrencilerin iyimserlik durumları arasında anlamlı pozitif yönde güçlü ve duygularını kullanımı arasında
anlamlı ancak zayıf bir ilişki bulunmuştur (p<0.01,r=0.64; p<0.01 r=0.022). Öğrencilerin duygusal zekâ ölçeği toplam puan ortalamaları
düşüktür. Öğrencilerin duygusal zekâlarının geliştirilmeye ihtiyaç olduğu sonucunu düşündürdü. Hemşirelik müfredat programında
duygusal zekâyı geliştirmek için yeni adımlar atılmasına ve teorik ya da uygulamalara yönelik olarak yeni derslerin eklenmesinin yararlı
olacağı düşünülmektedir.
The study was carried out descriptively to determine the relationship between students’ thoughts about their profession and their
emotional intelligence. The universe of the research was 375 students studying in the nursing department of the Faculty of Health
Sciences. Sample selection was not made in the study. Students who agreed to participate in the study voluntarily formed the sample.
“Introductory Information Form” and “Revised Schutte Emotional Intelligence Scale” covering socio-demographic characteristics and
professional thoughts were used as data collection tools. The data were evaluated via SPSS 20 package program. Frequency, percentage,
Pearson Correlation, Mann Whitney, Kruskal Wallis H test were used to analyze the data. Students’ Emotional Intelligence Scale total
mean score is 145 ± 18.2 (min=93, max =190). Subscale scores; Optimistic (mood regulation) was found as 24.06 ± 8.35, Evaluation of
Emotions as 20.50 ± 6.20, Use of Emotions as 18.50 ± 7.00. Fourth grade students had the highest scores for emotional intelligence (M= 154.62, SD = 12.32). A significant positive correlation was found between the optimism scores of the students who felt happy because
they chose the nursing profession (p <0.01, r = 0.070).
A positive but strong correlation was found between the optimism status of the students who suggested their profession to someone else,
and a significant but weak relationship was found between the use of their emotions (p <0.01, r = 0.64; p <0.01 r = 0.022). Students’
emotional intelligence total score is low. The study suggests that students’ emotional intelligence needs to be improved. It is thought that
it would be beneficial to take new steps to improve emotional intelligence in the nursing curriculum and to add new lessons for theoretical
or practical practices.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |