Psikolojik Sermaye, her bir bileşeni oldukça köklü bir geçmişe sahip olan yeni bir kavramdır. Bu ifade örgütsel alanda ve işgören
davranışlarını anlama noktasında tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de kabul görmüştür. Çalışmamızda, akademisyenlerin psikolojik
sermaye düzeyleri ile iş tatmini seviyeleri arasındaki ilişkinin demografik değişkenler aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada
2008 yılında kurulmuş genç bir üniversite olan Hakkari Üniversitesinde görevli Profesör, Doçent, Doktor Öğretim Üyesi,Öğretim
Görevlisi ve Araştırma Görevlisi 205 akademik personele basit tesadüfi örneklem yöntemi ile ulaşılmış, ancak 176 akademik personel
anket doldurmuştur. Bu anketlerden ise 151 tanesi değerlendirilmeye uygun bulunmuştur. Çalışmanın verileri araştırmaya gönüllülük
esasıyla katılan akademik personelle gerçekleştirilen anketlerden elde edilmiş ve bu veriler SPSS 23.0 programı aracılığıyla analiz
edilmiştir. p
akademisyenlerin psikolojik sermaye ve iş tatmini düzeylerinin anlamlı derecede yüksek olduğu saptanmıştır
Psychological Capital is a new concept, with each component having a prolonged history. This concept related to the organizational field
has been accepted for understanding the organization’s behaviour in our country as well as all over the world. Our study was aimed to
examine the relationship between psychological capital and job satisfaction levels through demographic variables. Fieldwork has been
conducted with valid 151 out of 176 surveys collected from 205 academic staff who are at such different titles as Professor, A/Prof. Assist.
Prof., Lecturer and Research Assist. being works at Hakkari University, which was established in 2008. The data of the study were obtained
from the surveys conducted with the voluntary academic staff, and these data were analyzed by using the SPSS 23.0 program. p
the data, it was determined that the psychological capital and job satisfaction levels of the academicians were significantly high
Psychological Capital Job Satisfaction Lecturers Human Resource Management Higher Education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |